شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
اعتراض کتابفروشان همدان به «حمایت انحصاری» از شهرکتاب/ اقدام شهرداری ارزنده اما ناقص است

اقدام شهرداری همدان در حمایت از فروشگاه «شهر کتاب» که ضمن ارائه تخفیف 20 درصدی، کتاب‌ها را نیز رایگان به دست شهروندان می‌رساند، اعتراض سایر کتابفروشان این شهر را به‌دنبال داشته است. آنها این اقدام شهرداری را «یک تبعیض و بی‌عدالتی آشکار» می‌دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، روز گذشته شهردار همدان و شهردار منطقه یک این شهر طی اخباری جداگانه، از عرضه کتاب با 20 درصد تخفیف و ارسال رایگان با حمایت شهرداری خبر دادند.

در نگاه اول این، خبری مسرت‌بخش است که در روزهای شیوع کرونا ویروس و کاهش تردد در سطح شهر و لغو مسافرت‌ها و سایر برنامه‌ها، کتاب را به خانه‌ات بیاورند، آن هم با تخفیف 20 درصد و بدون هزینه ارسال، اما وقتی پای صحبت کتابفروشان می‌نشینی، به‌نظر می‌رسد چندان هم نگاه عادلانه‌ای در این تصمیم شهرداری دیده نمی‌شود.

در پی اجرایی شدن این اقدام شهرداری همدان که منحصرا از شهر کتاب در پویش نوروز کتابخوانی حمایت کرده است، پای گلایه‌های یکی از کتابفروش های همدان نشستیم و پس از آن با معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کردیم.

پژمان نصیری شرف، مدیر کتابفروشی ایران زمین در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: ما از ترویج کتابخوانی استقبال می‌کنیم اما تبعیض‌های شهرداری همدان را درک نمی‌کنیم. چندی پیش شهرداری همدان به بهزیستی بن کتاب داده بود اما به شرط خرید از «شهر کتاب همدان»، شرایط عادی بود و ما نیز اعتراضی نداشتیم چراکه می‌پنداشتیم تعامل و قراردادی بین شهر کتاب و شهرداری صورت گرفته است.

نصیری شرف ادامه می‌دهد: اما اکنون شرایط متفاوت است و نزدیک به یک ماه است که فروش در کتابفروشی‌ها تقریبا متوقف شده است. کتابفروشی ما نیز حدود یک هفته است با همین شرایط تخفیف و ارسال کتاب را به دست مخاطبان می‌رساند، البته دو هفته قبل از کتابفروشی ایران زمین، مرکز فرهنگی مهر نیز با همین شرایط را برای شهروندان مهیا کرده بود. 

مدیر کتابفروشی ایران زمین می‌افزاید: حال سوال اینجاست که چرا از بین تمام کتابفروشی‌ها، شهرداری همدان «شهر کتاب» را انتخاب کرده است؟ در حالی که باقی کتابفروشی‌ها که صرفا به عرضه کتاب مشغول هستند تخصصی‌تر به موضوع کتاب نگاه می‌پردازند و در این شرایط نیز آسیب بیشتری دیده‌اند. شهرکتاب که درواقع باید آن را «شهر لوازم‌التحریر» خواند، تنها بخشی از فعالیتش را به کتاب اختصاص داده و سود لوازم‌التحریر و سایر کالاهای تزئینی و کادویی برایش تامین کننده است.

نصیری شرف می‌گوید: با این اوضاع نمی‌شود کار کرد. تمام توانمان را برای رشد و ترویج کتابخوانی به کار می‌گیریم و در بزنگاهی که نیاز هست حمایت شویم، به‌راحتی کنار گذاشته می‌شویم. از دیروز به صورت جدی به این فکر افتاده‌ام که کار فرهنگی را کنار بگذارم و به شغل دیگری مشغول شوم.

وی تاکید می‌کند: در شرایطی که شهردار شهر و شهردار منطقه یک می‌توانند از تمامی کتابفروشی‌ها و از فرهنگ کتابخوانی حمایت کنند، به رسانه و تریبونِ تنها یک کتابفروشی تبدیل می‌شوند؛ گویی که این اخبار را مخابره می‌کنند که کل کتابفروشی‌ها جز آن «عزیز دل» تعطیل هستند!

مدیر کتابفروشی ایران زمین ادامه می‌دهد: ما چیزی را صرفا برای خودمان نمی‌خواهیم؛ بلکه خواستار حمایت از تمام کتابفروشی‌ها هستیم. حال در نظر بگیرید اگر با این اقدامات نسنجیده کتابفروشی‌های فروغ و ایران زمین و انصاری هم تعطیل شوند، چیزی از کتاب در همدان نمی‌ماند. 

وی بیان می‌کند: دی ماه سال‌جاری در نمایشگاه استانی کتاب همدان از شهردار همدان درخواست کردیم که بَنِری را در سطح شهر به ترویج کتابخوانی اختصاص دهد و ایشان گفتند که فضای تلویزیون شهری را به این امر اختصاص خواهند داد، اما تاکنون این وعده نیز محقق نشده است. 

هادی شیرمحمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ایبنا در این رابطه گفت: پس از شیوع کرونا ویروس، بخشنامه‌ای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات‌کل استانی ابلاغ شد که مردم در شرایط پیش آمده از ظرفیت برنامه‌های بخش فرهنگ و هنر استفاده کنند، بخشی از آن بهره بردن از ظرفیت کتاب با کمک کتابفروشی‌های استان است. 

شیرمحمدی افزود: روز گذشته شهرداری همدان نیز اعلام کرد که اقدامی را در پیش گرفته که در راستای عملیاتی کردن بهره گیری از ظرفیت کتاب در سطح شهر است؛ هرچند کتابفروشی ایران زمین نیز از پیش نسبت به به‌کارگیری این ظرفیت اقدام کرده بود.

شیرمحمدی تصریح کرد: گرچه اقدام شهرداری شایسته است اما باید از ظرفیت تمام کتابفروشی‌ها استفاده کرد و به یک کتابفروشی خاص منحصر نشود تا مردم بتوانند کتاب‌های مورد نظر خود را از کتابفروشی‌های مختلف برگزینند. 

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی افزود: روزهای پایانی هفته گذشته جلسات متعددی در این اداره‌کل برگزار شد که جمع‌بندی نهایی آن در هفته پیش رو اعلام خواهد شد و تمام کتابفروشی‌ها را دربر خواهد گرفت.

معاون فرهنگی فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وقتی کتابفروشی‌های متعدد و قدیمی در سطح شهر وجود دارد، نباید آن‌ها را نادیده گرفت و منحصرا یک کتابفروشی را معرفی کرد. این اقدام شهرداری نیز گرچه ارزنده اما ناقص است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها