چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
تمرکز کتابفروشی‌ها بر فروش مجازی، اُفت فروش آنها را جبران می‌کند

کتابفروشی‌های شیراز برای برون‌رفت از رکود اقتصادیِ ناشی از شیوع ویروس کرونا، دست به دامن فضای مجازی و صفحات و کانال‌های اینستاگرامی و تلگرامی شده‌اند تا شاید بازار و مشتریانشان را از دست ندهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، دست کم بیش از 20 روز است که بحران «کووید 19» گریبان کشور را گرفته و استان فارس با اختلاف نسبت به دیگر نقاط بحرانی از این بیماری کنار نبوده و تلفاتی هم داشته است.

به تبع دعوت مردم به در خانه ماندن و گریز از رفت و آمدهای بی‌جهت، اصناف و بازار هم دستخوش این مسئله شده‌اند و بسیاری از کسب و کارها به‌دلیل نبود مشتری دچار رکود و کسادی شده‌اند.

در این میان کتابفروشی‌ها هم به‌دلیل ارتباط مستقیم با مشتری با بحران جدی روبه‌رو شده‌اند و در حالی‌که در روزهای عادی و غیرکرونایی هم از نبود مشتری متضرر بودند، اکنون فقط به‌واسطه فروش اینترنتی و پذیرفتن سفارش در فضای مجازی است که می‌توانند کسب و پیشه خود را حفظ کنند.

از جمله کتابفروشی‌های شیراز که در میانه این بحران از تقریبا 10 اسفندماه درهای خود را به‌روی مشتریان بازگشایی کرد تا ادامه حیات دهد، «شیرازه» است که با وجود هشدارهای بهداشتی برای در خانه ماندن مردم، ترجیح می‌دهد ضمن تداوم فعالیت معمول خود، به مشتریان خدمات غیرحضوری هم ارائه کند.

فائزه بهرامی، مدیر کتابفروشی شیرازه به خبرنگار ایبنا، می‌گوید: ما برای اینکه مردم و علاقه‌مندان کتاب ترغیب به خرید غیرحضوری شوند، تا حداقل 90 هزار تومان خرید، اقدام به ارسال کتاب‌ها با پیک می‌کنیم.

گسست زنجیره ناشر، پخش و کتابفروش
وی اضافه می‌کند: تا حدودی می‌شود گفت استقبال از این طرح بد نبوده، اما متاسفانه بحران ‌پیش آمده زنجیره ناشر، پخش و کتابفروش را تا حدود زیادی دچار مشکلِ گسست کرده است.

بهرامی یادآوری می‌کند: از آنجا که ناشرها کتاب‌ها را با درصد تخفیفی که عملا از عهده کتابفروش خارج است، به مخاطب ارائه می‌کنند، این مسئله باعث شده بیشترین زیان را حلقه نهایی یعنی کتابفروشی‌ها ببینند.

وی درباره راهکار برون رفت از بحران را بیان می‌کند و می‌افزاید: قطعا این جریانی هست که ادامه دارد و باید اتحادیه ناشران و کتابفروش‌ها درمورد عواقبش چاره‌اندیشی کنند.

مدیر کتاب شیرازه ادامه می‌دهد: در مرحله اول پخشی‌های کتاب هستند که بار مالی این شرایط را به دوش می‌کشند، زیرا از همین الان هم چک‌های کتابفروشی‌ها پاس نمی‌شود؛ به ویژه آنها که متاسفانه ضعیف تر هستند.

بهرامی عنوان می‌کند: اگر برای جریان مالی که از کتابفروشی شروع و به نشر ختم می‌شود، یک برنامه درازمدتِ پرداخت تعهدات درنظر گرفته شود، صنف را از نظر روانی بیشتر مهیای ادامه فعالیت می‌کند، ضمن اینکه خودم یک سری برنامه منظم برای کتابخوانی گروهی و بررسی ژانری ادبیات دارم که انشالله بعد از بحران کنونی، فضای جذابی برای مخاطب فراهم کنیم.

وی ادامه می‌دهد: قطعا الان زمان آن است که صنف نشر و پخش و کتابفروش با درک متقابل برای گذر از بحران پیشتازی در عرصه فرهنگ را عملا نشان بدهند.

مجتبی اسکندری هم که مسئولیت کتابفروشی «فرهنگ و هنر» را در شیراز بر عهده دارد، در این رابطه به خبرنگار ایبنا می‌گوید: فروش غیرحضوری کتاب تا حدودی توانسته راهکار مناسبی برای ادامه فعالیت ما باشد.

وی با این حال عنوان می‌کند: کسانی که کتاب نیاز داشته باشند، با پیک برایشان ارسال می‌کنیم؛ کتاب‌خوان همیشه کتابش را می‌خرد یا حضوری به تهیه آن می‌پردازد.

ذهن مردم معطوف به مسائل بهداشتی و تغذیه شده است
اسکندری با این حال می‌گوید: نسبت به ماه قبل فروش خیلی کاهش پیدا کرده است، زیرا مردم ذهنشان معطوف به مسائل بهداشتی و تغذیه شده است.

این کتابفروش باسابقه شیراز که در خیابان رودکی فعالیت می‌کند، می‌افزاید: ما اعلام کرده‌ایم که برای خرید بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان، پُست و پیک، رایگان هست.

وی، ادامه می‌دهد: الان نیز همه کتاب‌ها را با ۱۰ درصد تخفیف ارائه می‌کنیم و استقبال از خرید غیرحضوری خوب بوده است.

اسکندری در پاسخ به این پرسش که برای پس از فروکش کردن بحران و جبران خسارت فکر می‌کنید چه‌کاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته است، می‌گوید: همکاران نظرشان اجرای طرح عیدانه کتاب بود که یک فروش خوب داشته باشند، اما تا مسئله بیماری کنترل نشود، به‌نظرم الان زمان مناسبی برای اجرای طرح عیدانه نیست و باید در زمان و شرایط مناسب انجام شود که مردم با خیال راحت خریدشان را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها