چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
کرونا زلزله‌ای قابل پیشگیری است

مهدی زارع معتقد است؛ زلزله و کرونا شبیه همدیگر هستند، چراکه هر دو آن‌ها به نوعی سانحه محسوب می‌شوند. چراکه مفهوم سانحه در واژه کویید 19 نهادینه شده است. حتی در برخی از متون از کرونا به عنوان یک سانحه یاد می‌کنند؛ سانحه‌ای که کاملا قابل پیشگیری است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مهدی زارع، عضو فرهنگستان علوم، زلزله‌شناس و نویسنده چندی پیش در کتاب خود با عنوان «مدیریت کاهش ریسک» به تشریح فرایند‌های پیش‌گیرانه برای کاهش خسارت سوانح طبیعی پرداخته است. وی در این اثر به کاهش خسارت سوانح طبیعی با بهره‌گیری از اعمال پیشگیرانه می‌پردازد. همواره یکی از وجه تشابه بیماری‌های واگیردار و سوانح طبیعی وجود خسارت‌های پس از وقوع آن‌هاست. در واقع رخداد هر دو خسارت‌های جانی و مالی را به دولت‌ها و مردم جامعه تحمیل می‌کنند.
 
زارع در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر گفت: در این اثر تمام جنبه‌های مدیریت کاهش ریسک به طور مفصل تشریح شده است. بنابراین تمام موارد اصلی این اثر در حیطه زلزله، سیل، سونامی و اپیدمی‌های بعد از آن است .
 
وی افرود: با توجه به اینکه سیل‌های گرگان در زمان تالیف کتاب جزو مهم‌ترین سوانح به شمار می‌رفت، در این اثر به طور کامل تشریح و دلایل بروز آن هم ذکر شده است. گفتنی است با توجه به زلزله‌های ایران در کتاب توضیحات مفصلی داده شده است. برای مثال زلزله بم و ورزقان آورده شده است. همچنین بخشی از کتاب هم به مقررات و برنامه راهبردی سازمان ملل برای کاهش ریسک سوانح اختصاص دارد. در توضیح سونامی هم به سونامی سال 2011 ژاپن اشاره شده است.
 
وی با اشاره به به این امر که چقدر می‌توان مدیریت ریسک سوانح طبیعی را به رخداد اپیدمی‌ها که این روزها کشور ما متحمل آن شده است تعمیم داد، گفت: هر دوی این موارد چه سوانح طبیعی چه رخداد اپیدمی‌ها دارای خسارت هستند؛ بنابراین مدیریت ریسک برای همه این موارد دارای چارچوب یکسانی است. اما چون نوع حادثه تغییر می‌کند نوع عملکرد هم به مثابه آن عوض می‌شود.
 
زارع تاکید کرد: با توجه به اینکه کویید 19 یک بیماری واگیردار است، مدیریت ریسک در این‌باره باید بر محور رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری باشد؛ همچنین مولفه‌ای مانند قرنطینه هم جزو مدیریت ریسک محسوب می‌شود.
 
وی گفت: زلزله و کرونا شبیه همدیگر هستند، چراکه هر دو آن‌ها به نوعی سانحه محسوب می‌شوند. اگر نگاهی به واژه کویید 19 بیاندازیم تلفیقی از  واژه disaster و Corona است. به گونه‌ای که مفهوم سانحه در آن نهادینه شده است. حتی در برخی از متون از کرونا به عنوان یک سانحه یاد می‌کنند سانحه‌ای که کاملا  قابل پیشگیری است.
 
زارع در توضیح بیشتر درباره اعمال قرنطینه گفت: با اینکه قرنطینه برای سیل یا زلزله اعمال نمی‌شود، اما بحث مهمی در مدیریت ریسک است؛ چراکه وقوع بیماری بعد از این سوانح همیشه رخداده است؛ به همین دلیل یکی از موضوعات مهم مدیریت ریسک محسوب می‌شود.
 
این پژوهشگر با اشاره به اهمیت کتابخوانی در دوران قرنطینه گفت: اکنون فرصت خوبی است تا مردم اطلاعات خود را درباره چگونگی برخورد با سوانح طبیعی و اپیدمی‌ها را با بهره‌گیری از کتاب‌ها دریافت کنند. کتاب‌ها دارای اطلاعات کافی و کامل‌تری است. با توجه به وقت و زمانی که افراد در خانه دارند، می‌توانند آگاهی خود را در این موارد به گونه‌ای بالا ببرند که اگر در سال‌های آتی به چنین دشواری‌هایی روبه رو شدند، میزان هزینه‌ها تا حدی کاهش پیدا کنند.
 
زارع گفت: خواندن کتاب‌های علمی عمومی هم به بهبود این شرایط کمک می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنم مردم اطلاعات کامل‌تری از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنند و محتوایی که از سوی این سازمان منتشر می‌شود را بخوانند.
 
وی ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال را در شرایط فعلی یکی از راهکارهای مفید در شرایط کنونی دانست و گفت: با ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال و ایجاد نسخه دیجیتالی اغلب کتاب‌ها قطعا شرایط بهتری برای مردم در خانه ماندن به وجود می‌آید. با توجه به اینکه مردم شرایط مناسبی برای خرید کتاب به صورت حضوری ندارند، خوب است ناشران و اهالی کتاب با ایجاد کتاب‌های الکترونیک و بارگزاری آن در صفحات اینترنتی و مجازی خود به نوعی به در خانه ماندن مردم کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها