چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
سرگرمی‌های کرونایی اهل کتاب خراسان

با اینکه شیوع کرونا بسیاری از محافل فرهنگی استان خراسان رضوی را تعطیل کرده اما فضای مجازی توانسته به‌کمک اصحاب فرهنگ و هنر بیاید و این خلاء را جبران کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - فاطمه آصفی: حدود سه ماه از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و هنوز هم کسی به طور قطعی نمی‌داند تور جهانی این ویروس چه زمانی به‌پایان می‌رسد چراکه آمارها همچنان از ماجراجویی‌های کرونا خبر می‌دهند؛ ویروسی که به‌تدریج در حال عالم‌گیر شدن است و در همه کشورها به‌عنوان تهدیدی علیه نظم اجتماعی شناخته شده است.
 
بعید می‌دانیم اگر از خود ویروس کرونا در امان مانده باشید، اما از اخبار و استرس ناشی از آن، دور مانده باشید. بمباران رسانه‌ای این روزها هرچند بر بذر ناامیدی و افزایش استرس دامن می‌زند، اما نشان از ارتباط مستقیم این ویروس با بقا و حیات ما دارد.
 

نسخه «در خانه ماندن» یا اصطلاحاً قرنطینه خانگی، بهترین راه برای در اَمان ماندن از این ویروس است، اما این نسخه در درازمدت برای انسان، به عنوان موجودی اجتماعی می‌تواند، آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

برخی از اهالی فرهنگ و هنر به‌رغم آگاهی از این آسیب‌ها، جمع‌ها و محافل ادبی خود را تعطیل نکرده‌اند، بلکه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، همچنان چراغ فرهنگ و ادب را در سراسر کشور روشن نگه داشته‌اند و با این اقدام، امید و نشاط را به جامعه تزریق می‌کنند.
 
استان خراسان رضوی نیز از این شرایط مستثنی نبوده و اگرچه درراستای پیشگیری از شیوع این ویروس، اماکن فرهنگی آن اعم از سینما‌ها، تئاترها، کتابخانه‌ها، نگارخانه‌ها، فرهنگسرا‌ها، جشنواره‌های فرهنگی و محافل ادبی تعطیل بوده است، با این وجود، فضای مجازی در این روزهای کرونایی تا حد زیادی توانسته خلاءِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری را جبران کند و حتی گاهی بستری برای ارائه خلاقیت و نوآوری نیز باشد.

در این گزارش می‌خواهیم شما را با گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی خراسانی‌ها در این روزهایِ کرونایی، آشنا کنیم.
 

حمید عشقی، دبیر انجمن‌های ادبی خراسان رضوی با اعلام این خبر که «ایستگاه‌های شعر و ادب خراسان رضوی همچنان فعال است» و با تاکید بر «ضرورت مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف» گفت: با توجه به نقش اصحاب فرهنگ و ادب در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان نیرویِ محرکه رشد و توسعه فرهنگی، همه جلسات شعر و داستان در استان، به‌صورت مجازی و از طریق ویدیو اسکایپ، برگزار می‌شود.
 
به گفته وی، اجرای برنامه‌ای تحت عنوان «شب‌های فرهنگی در نیشابور» با همکاری بخش فرهنگی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، موجب شده، نیشابور هم به عنوان دومین شهر، بعد از مشهد در میزان مبتلایان به ویروس کرونا، این چالش را تبدیل به فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی کند.
 

ترکیب «قرنطینه با کتاب» را شاید این روزها زیاد شنیده باشید؛ عنوانی که به ما یادآوری می‌کند ویروس جهل و نادانی بسیار خطرناک‌تر از کرونا است و می‌توان از روزهای در خانه ماندن با کتاب، این یار آشنا و قدیمی، بهترین استفاده را کرد.

در همین راستا، کتابفروشان مشهدی به عنوان پژواکی از جلوه‌های دانش و فرهنگ جوامع، در روزهای کرونایی، نه تنها منزوی نشده‌اند، بلکه با ابتکار عمل، فعال‌تر و پرکارتر هم شدند، ازجمله این کتابفروشی‌ها پردیس کتاب، شهر کتاب، کتابرسان، به‌نشر و... هستند که هر کدام به نحوی مردم را تشویق به شرکت در «پویش قرنطینه با کتاب» کرده‌اند.

مجموعه «کتابرسان» که آنقدر حجم سفارشاتش بالا بوده که طی پیامی تلگرامی، از تاخیر در پاسخگویی به مشتریان عذرخواهی کرد و گفت: ما تلاش شبانه‌روزی می‌کنیم که سفارش‌های شما را سریع‌تر به دستتان برسانیم اما کمی در پاسخگوییِ با تاخیر به درخواست‌هایتان به ما حق بدهید، زیرا جواب دادن به بیش از هزار پیام، در روز، زمان‌بر است.
کتابفروشی و انتشارات «به نشر» هم که با شیوع کرونا به جمع کتابفروشان مشهدی فعال در جهت بقا پیوسته است، با اِعمال تخفیف 25 درصدی و ارسال رایگان، بیش از 700 عنوان کتاب را به مخاطبان خود عرضه کرده است. علاوه بر این، برای هر خرید، هدیه‌ای ویژه برای مشتریان خود در نظر گرفته و از این نظر، متفاوت با سایرین، عمل کرده است.

اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی هم با اجرای پویش «خانواده کتابخوان» و با شعار «در خانه می‌مانیم و کتاب می‌خوانیم»، به جنگ با کرونا رفته است. خراسانی‌ها می‌توانند با شرکت در این پویش، تا 15 فروردین، و معرفی یک کتاب در جمع خانواده، در قالب فیلم 1 تا 3 دقیقه‌ای، از 1399 جایزه ارزشمند فرهنگی برخوردار شوند.
 

«‌هایکو کتاب» کوتاه‌ترین گونه شعری در جهان نیز در این روزها تبدیل به یکی از تفریح‌های توئیتری‌ها شده است؛ آن‌ها با چیدن کتاب‌ها کنار هم، طوری که عنوان نوشته شده روی عطف آن‌ها باشد، عبارت جالب و شعرگونه‌ای شبیه یک‌ هایکو می‌سازند؛ شعرهایی که مبتلابه این روزهای ماست.

«پاتوق کتاب فردا» نیز همزمان با ایام خانه‌نشینی به‌خاطر کرونا برای شرکت در مسابقه‌ «هایکو کتاب» فراخوان داد و از همه فرهنگ‌دوستان خوش‌ذوق در فضای مجازی دعوت کرد تا با چیدن 3 یا 4 جلد کتاب در کنار هم، کتاب‌های محبوبشان را معرفی کنند.
 
شما هم دست به کار شوید، به کتاب‌های محبوب‌تان سر بزنید،‌ «هایکو کتاب‌»های خود را بسازید و به این بهانه، دوستان‌تان را به مطالعه این کتاب‌ها ترغیب کنید و بعد، بهترین‌ «هایکو کتاب» خود را برای شرکت در مسابقه، تا ساعت ۱۲ ظهر فردا پنجشنبه 22 اسفند، برای پاتوق کتاب ارسال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها