پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
وقتش رسیده که بینی خود را به این کتاب‌ها بچسبانید

تغییر دیدگاه نسبت به حیوانات، یادگیری فرمول پیش‌بینی پایان بشریت، گشتن به دنبال سیاره‌های دیگر برای ادامه حیات و در نهایت گفت‌وگو با نیوتن و خواندن دست‌نوشته‌های آخرالزمانی؛ موضوعاتی است که می‌توانید در جدیدترین کتاب‌های علمی 2020 به آن‌ها دست پیدا کنید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت علمی sciencefocus جدیدترین و پرطرفدارترین کتاب‌های علمی – عمومی در سال 2020 که هر فردی باید بخواند، معرفی شدند.
 
آیا عطش سیری‌ناپذیری در دانش دارید؟ آیا درباره دنیای اطراف خود کنجکاو هستید؟ یا اینکه تنها برای گدر زمان کتاب می‌خوانید؟ در هر صورت توصیه می‌کنیم بینی خود را به کتاب‌های معرفی شده در ادامه بچسبانید.

 
هر آنچه که درباره حیوانات می‌دانید، غلط است
آماده شوید تا هر آنچه که درباره حیوانات از کودکی می‌دانستید را زیر سوال ببرید. مت براون نویسنده کتاب «هرآنچه که درباره حیوانات میدانید غلط است» این تصورات غلط را نشان می‌دهد. وی در کتابش می‌گوید برخی حقایق نادرست درباره حیوانات به قدری جا افتاده که به زبان ما هم راه پیدا کرده است. مانند انواع ضرب‌المثل‌‌ها؛ اما بسیاری از آن‌ها درست نیستند. برای مثال خفاش‌ها هیچگاه کور نیستند و شترمرغ‌ها هیچگاه تلاش نمی‌کنند سر خود را دفن کنند تا هیبتشان را بپوشانند.
 
چگونه همه چیز را پیش‌بینی کنیم
ویلیام پاندستون در کتاب «چگونه همه چیز را پیش‌بینی کنیم» فرمول تغییر شکل آن چیزی را ارایه می‌دهد که ما درباره زندگی و جهان می‌دانیم. ممکن است پایان جهان را احساس کنیم اما آیا واقعا می‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم؟
 
فرمولی وجود دارد که از 50 سال گذشته منتشر شده است. این فرمول بیان می‌کند، ما می‌توانیم با دلایل منطقی درباره پایان هر چیزی اشاره‌هایی داشته باشیم. این فرمول برای پیش‌بینی هر تعداد چیز از جمله سرمایه‌گذاری‌های موفق در بورس سهام، اجرای نمایش‌های برادوی و حتی تعداد کتاب‌های هری پاتر که از کتابخانه‌های محلی گم شده‌اند، استفاده شده است. اما از دهه 1990 ، این موضوع بحث‌های قابل توجهی را میان نظریه‌پردازان برانگیخته است که چه زمانی بشریت به پایان خواهد رسید.
 
کتاب ویلیام پوندستون تاریخچه این معادله مبهم را توضیح می‌دهد، اینکه ما چگونه می‌توانیم چیزهای دیگر را پیش‌بینی کنیم.
 
یک رمان
چارلز هوارد هینتون دانشمند ، مخترع و رمان نویس ویکتوریایی و علاوه بر آن یک کاوشگر بدون مرز ذهن بود. زمانی که هینتون در سال 1880 یک مرد جوان بود، ایده‌ای را کشف کرد که باعث شد هندسه مورد قبول روحانیون را رد کند. وی اظهار داشت، چه می‌شد اگر فضا دارای چهار بعد بوده باشد و محدود به طول و عرض و ارتفاع نباشد.
 
در نهایت هینتون محکوم شد، به زندان افتاد و نتوانست برای آزادی خود کاری کند، انگلیس را به مقصد ژاپن ترک کرد و سرانجام به آمریکا گریخت. کتاب «هینتون» رمانی است که زندگی چارلز هینتون را بازگو می‌کند و از خوانندگان دعوت می‌کند تا یک کارآگاه تاریخ شوند و اسرار فراموش شده زندگی این فرد را حل کنند.

 
فضانوردان
اگر پایان جهان نزدیک است شاید ما باید به دنبال جایی دیگر برای ادامه حیات بگردیم انتخاب‌ها روشن است مریخ یا ماه. اما مکان‌های زیاد دیگری در منظومه شمسی وجود دارد که ما می‌توانیم شانسمان را برای زندگی در روی آن‌ها امتحان کنیم. هر کدام از آنها دارای فرصت‌ها و مشکلاتی هستند ما می‌توانیم شناور (معلق) باشیم در شهرهای بالونی روی سیاره زهره یا داخل غارهای سیاره خودمان زندگی کنیم.
 
کریستوفر ونجیک (نویسنده)  درباره روش‌های علمی انتقال از سیاره زمین بحث می‌کند؛ جایی که ما در آن تکامل یافته‌ایم. اینکه چکونه می‌توانیم با تشعشعات سازگاری داشته باشیم یا با عدم فشار هوا زندگی کنیم. اگر ما می‌توانیم یک سیاره دیگری ار بسازیم چرا زمین را ترمیم نکنیم.
 
چگونه حیوانات یاد می‌گیرند که حیوان باشند
«وحشی شدن» عنوان کتاب دیگری است که کارل سافینا آن را نوشته است. این کتاب نشان می‌دهد که طبیعت همیشه طبیعی رفتار نمی‌کند. بسیاری از حیوانات از بزرگترها تقریبا همه چیز را یاد می‌گیرند. برای مثال یادگیری مهارت‌ها، خطرها، هویت گروهی و ارتباطات کلامی نمونه‌های از مواردی است که نشان می‌دهند حیوانات هم یاد می‌گیرند.
 
داستان‌هایی از نهنگ‌ها، ماکایوها و شامپانزه‌ها در این کتاب بیانگر سه موضوع اصلی فرهنگ است؛ هویت، زیبایی و چگونگی تشکیل یک زندگی اجتماعی. در واقع این‌ها باعث ایجاد تنش‌هایی می‌شود که فرهنگ باید آن‌ها را رام کند.

 
گفت‌وگو با نیوتن
آیزاک نیوتن جهان را تغییر داد او محاسبات را توسعه داد گرانش را کشف و یک تلسکوپ بازتابی را اختراع کرد؛ اما در واقع چقدر درباره این دانشمند می‌دانیم؟
 
خبر بد برای هواداران نیوتن آن است که وی در سال 1727 از دنیا رفته و ما نمی‌توانیم ار طریق توییتر پی به افکار درونش ببریم. کتاب «گفت‌وگو با نیوتن» تلاش می‌کند بر اساس گفتار، نوشتار و دیدگاه‌های این دانشمند یک مکالمه‌ای را به تصویر بکشد.
 
مایکل وایت نویسنده این اثر گفت‌وگویی را متصور می‌شود که با این نیوتن در حال قهوه خوردن است. این اثر تنها یکی از کتاب‌های مجموعه گفت‌وگو با دانشمندان است، بنابراین به دنبال گفت‌وگوهای بیشتر با انیشتین، فروید و گالیله باشید.

 
یادداشت‌های مربوط به آخرالزمان
شاید در حال حاضر نخواهید که درباره پایان جهان بخوانید، اما اگر جهان در حال تمام شدن باشد، ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم. مارک اوکانل (نویسنده) با افرادی از سراسر جهان که یادداشت‌هایی مربوط به آخرالزمان دارد صحبت می‌کند. وی سراسر جهان را برای نگارش این اثر طی کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها