سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
پیشنهادهایی برای عیدی‌دادن کتاب به نوجوانان

انتشارات سروش با فرارسیدن عید نوروز بهترین کتاب‌های خود در حوزه نوجوان را برای عیدی دادن به بچه‌ها پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همیشه هدیه‌ها بهترین و باارزش‌ترین بخش عید نوروز هستند. قطعا همه ما برای عزیزان‌مان به دنبال بهترین عیدی هستیم، اما شاید از خودتان پرسیده باشید که امسال چه چیزی می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند و برایشان به یادگار بماند؟ یا حتی چه چیزی می‌تواند اوقات تنهایی خودتان را به بهترین نحو رقم بزند؟ انتشارات سروش بسته نوروزی (عیدانه) کتاب را پیشنهاد می‌دهد. کتاب‌هایی که در طول سال از سوی مخاطبانش مورد استقبال قرار گرفته و به نظر می‌رسد می‌تواند گزینه خوبی برای هدیه دادن باشد.
 
انتشارات سروش در رده سنی نوجوان کتاب‌های برگزیده خود شامل «نوجوانی درخت کاج»، «حرف آبی آخر»، «فرشته آئینه پوش»، «گیلگمش»، «نبات و لواشک»، «شوخی‌های دریس»، «ماه عاشق»، «جوجه‌های نه چندان تخس»، «مجموعه ۵ جلدی نیکلا کوچولو» و «خیال پرداز» در بسته عیدانه پیشنهاد می‌کند. در ادامه خلاصه‌ای از کتاب‌ها منتشر می‌شود.
 
نوجوانی درخت کاج
نوجوانی درخت کاج مجموعه‌ای از شعرهایی است که شاعر با جان بخشی به اجسام آن را سروده است. سرنخ تمام آسمان، اختتامیه، هیچ شاعری فسیل نیست، شمعدانی کلاس، کارنامه، زیر سایۀ درخت، یک رود بی‌نام، نوجوانی درخت کاج، امین باغچه، و یک سبد آرزو عناوین شعرهای کتاب است که نوجوان با خواندن آن از هنر شعر لذت برده و در کنار آن به او می‌آموزد که چگونه شعر بگوید. «نوجوانی درخت کاج» سروده غلامرضا بکتاش در ۲۴ صفحه از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
 
حرف آبی آخر
«حرف آبی آخر» سروده حسین تولائی، مجموعه شعر برای رده سنی نوجوانان است. شاعر در این کتاب با شعرهای کوتاه، سعی در رساندن مفاهیم داشته که می‌توان گفت در این زمینه موفق عمل کرده است. کوتاهی اشعار از دیگر امتیاز کتاب محسوب می‌شود که مخاطب را از ابتدا تا انتهای کتاب با خود همراه می‌کند. «حرف آبی آخر» در ۳۹ صفحه از سوی انتشارات سروش روانه بازار شده است.
 
نبات و لواشک
«نبات و لواشک» مجموعه‌ای از قصه‌ها و داستان‌های جدی و طنز از مهدی نورعلیشاهی است که حال و هوای کلی مجموعه و عناصر آن بیشتر واقعیت و گاهی خیال است.
 
رادیو دو موج، ماشین اصلاح دستی، موز و آتاری، هوشنگ دیوونه و ...، روزهای آخر خرداد، مینی یاماها و یونولیت، گوسفند بزک کرده، عروسی مورچه‌ها، کاکلی، نبات و لواشک و بالاخره سرداب آب‌نبات‌ها، همۀ قصه‌ها یا شاید خاطرات خواندنی پسر نوجوانی هستند که امروز جوانی شده است و آن روزها با آجان، مادر، رضا و مریم برادر و خواهر بزرگترش ماجراها داشتند
 
کتابی که با نثری روان و خواندنی ماجرا‌ها و خاطرات را با رگه‌هایی از طنز برای نوجوان امروز بازگو می‌کند.
 
مجموعه داستان نبات و لواشک به نویسندگی مهدی نورعلیشاهی در ۱۲۴ صفحه به تازگی از سوی انتشارات سروش چاپ و روانه بازار نشر شده است.
 
شوخی‌های دِریس
 «شوخی‌های دریس» حکایت‌هایی است از شخصیتی به نام دریس. دریس بن محمد در آفریقای شمالی و کشور الجزایر شخصیتی همانند ملّانصرالدّین در ترکیه و ایران و اویلن اشپیگل در آلمان است. او قهرمان ادبی و ملی است که با ذکاوت و شوخ طبعی خود، جامعه را نقد می‌کند. در این مجموعه هجده حکایت طنز را از او می‌خوانیم: دریس ناهار می‌پزد، دریس کلمه را گم می‌کند، دریس می خواهد از روی تنگه بپرد، دریس خوش سلیقه در غذا، دریس شعبده می‌داند، دریس و علی، دریس و اوستایش،…،دریس و سرورش، دریس پیشنهاد می‌دهد، دریس پند می‌دهد، دریس و ردا، دریس دلخور می‌شود، دریس به افطاری دعوت می‌شود، دریس سیب ارزان به دست می‌آورد، دریس و کلاغ نابغه، و دریس همه فن حریف.
 
گردآوری و ترجمه کتاب را پریسا برازنده بر عهده داشته است که از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
 
گیلگمش
داستان منظومه‌ای حماسی است که قریب به ۴۰۰۰ سال پیش، روی ۱۲ لوح گلی و به خط میخی نوشته شده و اکنون به نثری ساده برای کودکان و نوجوانان فارسی زبان از آن اقتباس شده است. گیلگمش پادشاهی پهلوان و مستبد و پرقدرت و تواناست که به جای رسیدگی به وضع مردم خود، در پی آزار آنان است. او در مبارزه با پهلوانی همتای خود، به مردم روی می‌آورد و در کشاکش زندگی، مرگ را و قدرت مرگ را می‌شناسد. گیلگمش برای یافتن جاودانگی و بی‌مرگی رهسپار سفری پرخطر می‌شود و از کوه‌ها و جنگل‌ها و دریاهای مرگ و … می‌گذرد. این اثر، که نگاهی از عمق تاریخ به عشق، تربیت، طبیعت، رازهای زندگی و مرگ دارد برای نوجوانان خواندنی است.
 
گیلگمش به روایت فریبا کلهر و با نقاشی محسن حسن‌پور از سوی انتشارات سروش چاپ و روانه بازار نشر شده است.
 
جوجه‌های نه چندان تخس
این‌کتاب ۷ داستان کوتاه از دوران حضور نویسنده کتاب در جبهه‌های دفاع مقدس را شامل می‌شود که به گفته او، جنبه‌های تخیلی را هم با خود دارند تا خواننده امروزی بتواند راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کند. داستان‌های این‌کتاب در سال ۹۲ نوشته شده‌اند.
 
این کتاب ۷ داستان را برای نوجوانان با این‌عناوین شامل می‌شود: جوجه‌های نه‌چندان تخس، یک کار کوچک، به رنگ هیچ، موش‌های سلول، یک میدان پر از مین، به کدام نشانی؟، تابلو.
 
مجموعه‌داستان «جوجه‌های نه‌چندان تخس» نوشته حسن احمدی در ۱۰۳ صفحه به تازگی از سوی انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.
 
ماه عاشق
«ماه عاشق» روایتگر زندگی محمد معین است. معین، شاعر و ادیب و مصحّح و مترجم و فرهنگ نگار و پژوهشگر بود در این کتاب می خوانیم که محمد از همان کودکی بسیار کنجکاو و علاقه مند به دانستن بود. سال‌های کودکی را می‌گذراند و به مکتب می‌رود و دبیرستان را در دارالفنون می‌گذراند و به دانشگاه تهران راه می‌یابد.
 
سرور کتبی در قالب داستان و به شکلی ساده و روان زندگی دکتر معین را در ماه عاشق بازگو می‌کند. این کتاب از سوی انشتارات سروش منتشر شده است.
 
خیال پرداز
«خیال پرداز» داستان پسر 10 ساله‌ای به نام پیتر فورچون است. پسری که جایی میان واقعیت و رویا زندگی می‌کند. بزرگ تر‌ها او را درک نمی‌کنند، کسی نمی‌تواند چیزهای عجیب و غریبی که ذهنش را پر کرده، درک کند. رویاهای او چیزی جز دردسر برایش ندارد. پیتر در داستان‌های حیرت انگیز «خیال پرداز» در دنیای اسرار آمیز رویاهایش را به روی ما می‌گشاید و از ما می‌خواهد که به درون آن قدم بگذاریم. «خیال پرداز» به نویسندگی ایان مک یوئن و با ترجمه منیژه اسلامی از سوی انتشارات سروش چاپ و روانه بازار نشر شده است.
 
مجموعه ۵ جلدی «نیکلا کوچولو»
مجموعه ۵ جلدی «نیکلا کوچولو» با شخصیت معرووفش «نیکلا» حکایت‌ها و داستان‌هایی را به تصویر کشیده که در عین جذابیت‌های بصری، دارای مفاهیم مختلف و آموزنده‌ای هستند. نیکلا از جمله شخصیت‌های دوست داشتنی است که طرفداران بسیاری را در نقاط مختلف جهان به خود جذب کرده و شاید یکی از دلایل این موفقیت را بتوان بکارگیری زبان ساده نویسنده دانست.
 
نیکلا خیالات و اندیشه‌هایش قدری بزرگ‌تر از سنش نشان می‌دهد ولی از درون همان کودک بی‌آلایش سال‌های پیش است.
 
 گوسینی در سال ۱۹۵۴ با همکاری سامپه این مجموعه را خلق کرد. ظرافت و نکته‌پردازی‌های داستان‌های گوسینی به همراه دقت و تیز‌بینی کاریکاتورهای سامپه باعث محبوبیت این کتاب مصور در سراسر جهان شده است.
 
این مجموعه ۵ جلدی با ترجمه آفاق حامد‌هاشمی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 
فرشته آئینه پوش
«فرشته آئینه پوش» اثر فریبا کلهر روایتگر داستان دو دختری است که خواهان سفر به جلگه نیلوفران هستند.
 
 در نهایت به جلگه نیلوفران سفر کرده و اتفاقات متنوعی را تجربه می‌کنند. این دو در طول سفر نماز خواندن و نیایش با پروردگار را می‌آموزند و به این نگاه می‌رسند که باید در همه جا و در هر شرایطی شکر خدواند را به جا بیاورند...
 
کتاب در ۱۷ بخش با تکیه بر هفده رکعت نماز نوشته شده است که در هر بخش به نوعی نماز خواندن و فواید آن را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد.
 
فرشته آئینه پوش در ۲۱۲ صفحه از سوی انتشارات سروش برای علاقه‌مندان به ادبیات داستانی منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها