دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کافه‌دار جوانی که از مشتریان خود خواست در خانه بمانند

در کوران اخبار کرونا، اتفاقات شکل غافلگیرکننده‌ای پیدا کرده‌اند؛ یک کافه‌دار با تبلیغ کتاب، سعی می‌کند نظرها را به خود جلب کند؛ البته نه‌برای اینکه مشتری‌ها به کافه‌اش بروند؛ بلکه دقیقا برعکس.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این روزها که با انبوهی از اخبار تلخ کرونایی در جهان و البته ایران مواجه هستیم، چالش‌هایی برای آسایش روح و دوری از فشارهای روانی اپیدمی کرونا در فضای مجازی توسط بسیاری از مردم و گه‌گاه؛ همراهی چهره‌های شناخته‌شده حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و ... به‌‌راه افتاده‌است؛ چالش‌هایی چون «چالش لبخند»، «از قرنطینه تا قرنطینه» و چندی دیگر، اما چالش کافه اتاق در شرایط کرونایی موجود از نوع دیگری است، از جنس کتاب و رنگ و بوی آرامش.

در کوران اخبار کرونا، اتفاقات به‌شکل غافلگیرکننده‌ای شکل دیگری پیدا کرده‌اند و این‌بار یک کافه‌دار با تبلیغ کتاب، سعی می‌کند نظرها را به خود جلب کند؛ البته نه‌برای اینکه مشتری‌ها به کافه‌اش بروند؛ بلکه دقیقا برعکس؛ به این دلیل که مردم در خانه‌هاشان بمانند و کتاب بخوانند.
 
کسانی که پاتوقشان حوالی چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب است، می‌دانند که آن دور و اطراف پر از کافه و مکان‌های متنوع برای شب‌نشینی است. کافه اتاق هم یکی از این مکان‌ها است که حالا متصدی آن در اینستاگرام خود فراخوان یا چالشی برای نیامدن به کافه، نشستن در خانه و خواندن کتاب‌هایی داده‌ که مدت‌ها در قفسه‌های کتاب خاک خورده‌اند و حتی تورق هم نشده‌اند.
  
چالش #نخوانیم_میمیریم چالشی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در شرایط قرنطینه است که مردم را به ماندن در خانه‌ها، حفظ آرامش و مطالعه دعوت می‌کند. در این چالش اهالی کتاب‌خوان به‌صورت هرمی دوستان خود را به کتاب‌خوانی دعوت می‌کنند. این چالش با علیرضا زهیر، مدیر کافه اتاق و معرفی کتاب «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست می‌داشت» اثر شهرام رحیمیان آغاز شد. او با خوانش چندین صفحه از این کتاب، مخاطبان صفحه مجازی خود را با اثر آشنا کرد و سپس هفت نف‍ر از دوستانش را به این چالش دعوت کرد تا آن‌ها نیز متقابلا همین کار را انجام بدهند و دنبال‌کننده‌های خود را با سه کتاب مورد پسند خود آشنا کنند تا جمعیت گسترده‌تری به این چالش بپیوندند، کتاب‌های بیشتری خوانده و از حضور مردم در اجتماعات جلوگیری شود تا آسیب‌های ناشی از این بحران به‌حداقل برسد.
 
زهیر هدف خود را از راه‌اندازی این چالش، سفر ذهنی مردم با کتاب و هدف‌مندکردن زمان مردم در خانه‌هایشان می‌داند و می‌گوید: «چالش #نخوانیم_میمیریم با کاهش استرس‌های ناشی از این بحران شروع شده‌است تا آرامش به زندگی مردم بازگردد.»
 
کرونا، ابعاد گسترده‌ای به‌لحاظ تاثیرگذاری بر روح و روان مردم داشته‌، تاجایی که ترس و ناامیدی در آن‌ها ریشه کرده‌است و بسیاری نیز در اثر جریان همین ترس‌ها به دام کرونا گرفتار شدند. به گفته مسئول کافه اتاق، همانطور که مردم نمی‌خواهند بمیرند و از جسم و جانشان محافظت می‌کنند، باید به شادابی و سرزندگی روح‌شان نیز اهمیت بدهند تا پژمرده نشود: «نام این چالش را به این دلیل نخوانیم-می‌میریم انتخاب کرده‌ایم تا مردم به تاثیر سرزندگی روح انسان با کتاب توجه کنند».
 
وی همچنین گفت: «تلاش این چالش این است تا کسانی که از کتاب فاصله گرفته‌اند، دوباره با کتاب خو بگیرند و شروع به مطالعه کنند؛ به این دلیل در معرفی کتاب‌ها ژانربندی و تعیین اولویت نکرده‌ایم تا حس بیزاری از کتاب را در مردم ایجاد نکنیم بلکه هرکس هر کتابی که با ذائقه‌اش جور است را مطالعه کند و با توجه به سلایق دیگران کتاب‌هایی را نیز به آن‌ها معرفی کند؛ هر اندازه دایره افراد در این چالش گسترده‌تر باشد، کتاب‌های بسیاری خوانده و معرفی خواهد شد.
 
کرونا، شرایطی را برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به‌شکل مردمی و خودجوش به‌وجود آورده‌است؛ یک جریان ادامه‌دار که می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در کشور بیافزاید و مردم را با عادت کتاب‌خوانی همراه کند و مهم‌تر از هرچیز ما را در تحمل و پشت سر گذاشتن این شرایط دشوار همراهی کند. زهیر چالش #نخوانیم_میمیریم را یک جریان ادامه‌دار تلقی می‌کند؛ جریانی که پس از پشت سر گذاشتن شرایط کرونا در کافه اتاق نیز ادامه خواهد داشت و تبدیل به اتاق کتاب‌خوانی خواهد شد.
 
به گقته او، تمرکز کافه اتاق از اینکه مردم در خانه‌ها کتاب بخوانند و در کافه حضور پیدا نکنند این بود که هدف ما کتابخوانی است و نه تبلیغ و مهم‌تر از این، حفظ جان و سلامت مردم.

هدف این چالش و چالش‌های مشابه در شرایط موجود، نگه داشتن مردم درخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است. هم فال است و هم تماشا؛ هم اتفاقی‌ است که به گذران شرایط موجود کمک می‌کند و هم  فرهنگ مطالعه و عادت به کتاب‌خوانی در میان مردم را گسترش می‌دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها