چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کرونا با کتابفروشی‌های خوزستان چه کرد؟

اگرچه شیوع کرونا تاثیر چشمگیری بر اُفت فروش کتاب در اهواز داشته است، برخی از کتابفروشان در شهرهای دیگر خوزستان، می‌گویند نسبت به روزهای قبل از شیوع این ویروس، درصد کمی از فروششان تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مسئولان برخی از کتابفروشی‌ها در شهرهای استان خوزستان معتقدند خانه‌نشینیِ ناشی از شیوع کرونا نه‌تنها مراجعات مخاطبان را برای خرید کتاب کم نکرده، بلکه حتی زمینه‌ای را برای مطالعه بیشتر فراهم کرده است. البته ناگفته نماند در شهرستان‌هایی که این ویروس دیرتر شیوع پیدا کرد، کتابفروشان کمتری از اُفت فروش گلایه کرده‌اند.

محمد پنبه‌کار مدیر کتابفروشی «رشد» در شهرستان شوشتر تاثیر کرونا بر وضعیت فروش در این کتابفروشی را نه‌چندان زیاد و نیز نه‌چندان کم، دانست و گفت: طی چند روزی که ویروس کرونا در این شهرستان شیوع پیدا کرد، از خریداران کتاب در این کتابفروشی کاسته نشد و نسبتا از فروش خوبی برخوردار بودیم اما در این دو روز گذشته آمار فروش اندکی کمتر شد.

وی ضمن گلایه تعدای از مراجعان خانه‌نشین عنوان کرد: قرنطینه و خانه‌نشینی مخاطبان را به‌سوی کتابفروشی سوق داده است و آنان با ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی و بیکاری کودکان در تلاش هستند که با انتخاب کتاب‌های متنوع و مناسب بتوانند این خلاء را پر کنند.

مدیر کتابفروشی «رشد» در جواب این سوال که در این ایام آمار فروش چه کتاب‌هایی بالاتر بوده است؟ گفت: کتاب‌های رمان و روانشناسی فروش بالاتری داشتند و سپس کتاب‌های عمومی و تاریخی در مراحل بعدی این آمار قرار دارند.

پنبه‌کار همچنین بهترین زمان اجرای طرح «عیدانه کتاب» را از 15 فروردین به بعد دانست و افزود: سال گذشته چند روز از طرح عیدانه با ایام تعطیلات نوروز همزمان شد و عملا چند روز اول طرح را از دست دادیم. من به‌سهم خودم قدردان موسسه خانه کتاب برای اجرای این طرح هستم اما با توجه به اینکه قیمت کتاب نسبت به سال‌های قبل رشد زیادی داشته، باید بپذیریم که اعتبار 100 الی 120 هزار تومانی برای هر فرد، او می‌تواند تنها یک تا دو کتاب بخرد. حال آنکه افزایش اعتبار و تخفیف در طرح‌های فصلی هم به کتابفروش و مخاطب انگیزه خرید و فروش مضاعف را می‌دهد.
 

 
رضا قمری مدیر کتابفروشی «شهر کتاب» در شهرستان آبادان نیز در این باره گفت: از آنجا که بیماری کرونا نسبت به شهرستان‌های دیگر استان خوزستان، دیرتر وارد آبادان شد طی این چند روز با کم شدن تعداد خریداران آمار فروش پایین آمد. به همین منظور فروش اینترنتی را فعال کردیم و از دو روز پیش تاکنون کتاب را به نشانی خریداران ارسال می‌کنیم.

پور رکنی مدیر کتابفروشی «کتابسرای رشد» در شهرستان دزفول هم در همین ارتباط گفت: نسبت به سایر شغل‌ها که با کسادی روبه‌رو هستد اوضاع کتابفروشی ما بهتر بود و با توجه به کتاب‌های جدید و به‌روز و همچنین مرکزیت این کتابفروشی، افرادی که برای خرید به بازار می‌آیند، سری به کتابفروشی زده و کتاب خریداری می‌کنند.

وی روند فروش کتاب را در روزهای اخیر به نسبت اسفندماه سال گذشته، منفی برآورد کرد و افزود: با آغاز ترم جدید دانشگاه در پایان بهمن‌ماه به طور یقین اسفند زمان خوبی در فروش برای کتابفروشی‌ها است اما افزایش قیمت کاغذ و بیماری کرونا درصد فروش را در مقایسه با سال 97 کاهش داد.

مهدی ارجمندی مدیر کتابفروشی «تبیان» دیگر کتابفروشی شهرستان دزفول ضمن ابراز تاسف از وضعیت به‌وجود آمده برای کتابفروشی‌ها در پی شیوع ویروس کرونا، گفت: کتابفروشی ما به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است و مجبور شده‌ایم فروشنده‌هایمان را خانه‌نشین کنیم. به‌علت کم شدن مراجعات، ساعات کاری را هم کم کرده‌ایم. در روز دو الی سه ساعت بیشتر کتابفروشی باز نیست.

ارجمندی مراجعه به کتابفروشی را نسبت به سال گذشته یک به 10 برآورد و بیان کرد: با وجود هزینه‌های سنگین کتاب در اولویت آخر برای مردم قرار دارد و شاید اگر ماسک به اندازه کافی در دسترس بود، امید به حضور در کتابفروشی بیشتر می‌شد. سال گذشته طرح «کتاب عیدی بدهیم» را اجرا کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی در پایان یادآور شد: شبکه آموزش صدا و سیما می‌تواند با تشویق مردم به کتابخوانی به‌ویژه در این ایام نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها