چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
11 ماه کتاب خریدیم به امید فروش؛ ولی کرونا امانِ‌مان نداد!

کتابفروشان ارومیه‌ای معتقدند که قبل از شیوع تب کرونا هم، اوضاع کتاب در این شهرستان تعریفی نداشته است؛ اگرچه درگیر شدن با این ویروس، وضعیت فروش را برای آنها به‌مرتب بدتر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، بالا گرفتن تب کرونا در کشور آن هم در آستانه نوروز، بازار بسیاری از محصولات ازجمله کتابفروشی‌ها را از رونق انداخته است. در آذربایجان غربی هم وضعیت مشابهی حاکم است. در گفت‌وگو با چند کتابفروش ارومیه، وضعیت فعالیت و فروش آنها در چند روز اخیر و در آستانه نوروز را جویا شده‌ایم.

آغاز کتابگردی مجازی از امروز در «ایران کتاب» ارومیه
توحید قنبری، مدیر کتابفروشی «ایران کتاب» ارومیه از کتابفروش‌های باسابقه این شهرستان، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، بازار فروش کتاب در ارومیه رونق خاصی نداشته و اما از زمان اعلام رسمی این بیماری در کشور تا امروز بازار کتاب به شکل محسوسی اُفت فروش داشته است.

وی درباره راهکاری که در این کتابفروشی برای مقابله با ویروس کرونا اجرایی کرده است، افزود: مجموعه «ایران کتاب» ارومیه از امروز با راه‌اندازی پیچ اینستاگرامی اقدام به فروش آنلاین کتاب کرده و مردم می‌توانند ازطریق تماس تصویری به‌صورت مجازی در کتابفروشی گشت بزنند و درصورت ثبت سفارش، کتاب منتخب خود را با پیک رایگان در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

قنبری ادامه داد: تب ویروس کرونا ورود مسافران را در این ایام به آذربایجان‌غربی مشکل کرده است و این مسئله در فروش کتاب نیز دخالت مستقیم دارد.
 

هنوز کارتن خریدهای جدید را باز نکرده‌ام!
مدیر کتابفروشی ایران کتاب ارومیه بیان کرد: به‌دلیل در پیش بودن عید و نمایشگاه کتاب ارومیه (که البته لغو شد)، کتاب‌های جدید خریده بودم که متاسفانه لغو برگزاری نمایشگاه و شیوع تب ویروس کرونا باعث شد حتی همین الان هم نتوانم کارتن کتاب‌های جدیدی را که خریده‌ام، باز کنم.

وی استفاده مستمر از دستکش و مواد ضدعفونی کننده را ازجمله اقداماتی برشمرد که برای مقابله با ویروس کرونا در فضای این کتابفروشی پیش گرفته شده است.

مدیر کتابفروشی ایران کتاب ارومیه در ادامه از دلایل عدم استقبال مردم استان از کتاب در طول سال سخن گفت و افزود: قیمت خیلی از کالاها بالا رفته و معیشت مردم در مخاطره است؛ برای همین هم دیگر چندان علاقه‌ای به مطالعه کتاب باقی نمانده و این امر باعث شده که مردم احساس نیاز نکنند و فقط دنبال نیازهای اولیه باشند.

قنبری الزام به پرداخت مالیات، قیمت بالای تبلیغات و کاغذ را از دیگر مشکلات حوزه کتابفروشی‌ها در آذربایجان غربی عنوان کرد و با اشاره به نامشخص بودن زمان رهایی جامعه از بیماری کرونا، خواستار آن شد که مسئولان چاره‌اندیشی اساسی برای حرفه‌هایی مانند کتابفروشی انجام دهند که پرداخت وام و تزریق اعتبار به آنها یکی از راه حل‌ها است؛ چرا که با افت شدید فروش، کتابفروشان نمی‌توانند چک‌های ناشران را پرداخت کنند.

در این شرایط، خانه‌نشینی فرقی با نشستن در کتابفروشی ندارد
حجت علیزاده، مدیر کتابفروشی آوا گستر ارومیه نیز درباره وضعیت فروش این کتابفروشی طی روزهای اخیر به خبرنگار ایبنا گفت: در این مقطع زمانی، خانه‌نشینی با نشستن در کتابفروشی فرقی ندارد، ولی ما نسبت به کسانی که از آن‌ها خرید کرده‌ و به آن‌ها چک داده‌ایم، تعهد داریم و باید اینجا (در کتابفروشی) باشیم و بمانیم.

وی با بیان اینکه کتابفروشی متبوعش یکی از مجهزترین کتابفروشی‌های استان آذربایجان غربی به‌ویژه در بخش کتاب‌های خارجی است، در عین حال گفت: با این وجود با مشکلات بسیاری در حوزه فروش و خرید مواجه هستیم. با توجه به اینکه بیشتر کتاب‌های ما، کتاب‌های آموزشی است، تعطیلی مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها، تاثیر منفی بر فروش‌‌مان داشته است؛ به‌طوری که به جرئت می‌توانم بگویم که تعداد مراجعه‌کنندگان ما در روز تقریبا به صفر رسیده است.

مدیر کتابفروشی آوا گستر با بیان اینکه در 15 سالی که در این حرفه سابقه فعالیت دارد، تاکنون با چنین رکودی روبه‌رو نبوده است، افزود: 11 ماهِ سال را کتاب خریدیم و امیدوار بودیم که در اسفندماه و در آستانه عید نوروز و همچنین برپایی نمایشگاه استانی کتاب - که اولی به‌صورت غیررسمی و دومی به‌صورت رسمی لغو شده‌اند - آن‌ها را بفروشیم و هزینه‌های‌مان را جبران کنیم ولی کرونا امان‌مان نداد!
 

ناامنی روانیِ ناشی از بیماری کرونا از خود این ویروس کشنده‌تر است
وی ناامنی روانیِ به‌وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا را از خود این بیماری کشنده‌تر توصیف و تاکید کرد: کروناهراسی باعث ایجاد تشویش، استرس و اضطراب در بین مردم می‌شود و واقعاً وحشت از این بیماری از خود آن کشنده‌تر است.

مدیر کتابفروشی آوا گستر در جواب این سوال که برای کاهش استرس مردم در این روزها چه کتابی را برای مطالعه پیشنهاد می‌دهید، گفت: کتاب‌های روانشناسی خوبی داریم ولی متاسفانه درخواست‌کننده‌ای نداریم که این کتاب‌ها را برای مطالعه پیشنهاد بدهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 هزار جلد کتاب خارجی در قسمت فروشگاهی کتابفروشی آواگستر موجود است، افزود: 11 الی 12 هزار جلد کتاب نیز در حوزه‌های مختلف از جمله بخش مدیریت، ادبیات اکثرا کشورهای جهان، تاریخ، رمان، کودکان، تازه‌ها، بخش فرهنگستان و دیگر بخش‌ها در کتابفروشی در معرض فروش است.

علیزاده با بیان اینکه مسائل و مشکلات کتاب‌فروشان طی سال‌های اخیر کم‌رنگ‌تر شده است، بیان کرد: مسئولین باید به‌طور مستمر و با بازدیدهای میدانی مشکلات کتابفروشی‌ها را بررسی و راهکار ارائه کنند، وگرنه در آینده مشکلات فرهنگی زیادی به‌وجود خواهد آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها