چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
ماجراجویی از آمازون تا اورست

سیر کشف نقاط مختلف کره زمین از آمازون تا استرالیا و طولانی‌ترین سفر انسان بر روی این سیاره در کتابی به نام «کشف جهان؛ ماجراجویان بزرگ» آورده شده است. پاتریک مور (نویسنده) د کتابش سرگذشت بزرگترین ماجراجویان را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «کشف جهان؛ ماجراجویان بزرگ» نوشته پاتریک مور، داستان‌های جالب کشف اقصی نقاط دنیا توسط ماجراجویان را روایت می‌کند. این اثر از سوی ثریا شروقی ترجمه شده است.
 
یک سرپیچی بعد کشف آمازون
شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که کشف آمازون حاصل سرپیچی یک ستوان به نام اوریانا از فرمانده خود یعنی گونزالو بوده است یا اینکه، ژاک کارتینه  فرانسوی در آرزوی کشف مسیر آبی از آمریکا به سرزمین‌های شمالی به کشف کانادا رسید و تجارت پوست خود راه می‌اندازد. همچنین شنیدن اولین فنح بام جهان؛ اورست که در اوج نا امیدی مردان بریتانیایی به قله این کوه عظیم رسیدند خالی از لطف نیست.
 
گفتنی است کتاب «کشف جهان» با جهان آنگونه که پیتیاس، دریانورد سده سوم میلاد، می‌شناخت آغاز می‌شود و سپس شرح می‌دهد که چگونه نقشه جهان گسترش می‌یابد و با هر سفری که کاشفین برای کشف ناشناخته‌ها انجام می‌دهند دگرگون می‌شوند.

 
با توجه به آنچه که مترجم این اثر در بخش پیشگفتار کتاب آورده است، دریانوردان نخستیم جهانگردانی بودند که وسایل کمکی چندانی نداشتند. کشتی‌هایشان کوچک بود و هنگامی که از دیدرس خشکی دور می‌شدند، وسیله‌ای جز مشاهده وضعیت خورشید و ستاره‌ها برای راهیابی نداشتند. علاوه بر آن ترس از این دنیای ناشناخته همراه آنان بود. برای مثال بسیاری از آن‌ها می‌ترسیدند که اگر زیادی بروند به سمت جنوب بروند به دریای جوشان می‌رسند یا سفید پوستان تبدیل به سیاه پوست می‌شوند. آن‌ها به تدریج کشتی‌های بزرگ‌تری ساختند و نقشه‌ها و نمودارهای دقیق‌تری ترسیم کردند.
 
درباره نویسنده
پاتریک مور (نویسنده) منجم آماتور انگلیسی بود که در رشته نجوم و جهان‌شناسی به مقام والایی دست یافت. او تحقیقات گسترده خود را در این زمینه در کتاب‌های متعدد به رشته تحریر درآورد. همچنین رییس انجمن نجوم بریتانیا و نزدیک به هفتاد کتاب در زمینه دانش عمومی نوشت. آن چه که بریتانیکا درباره مور می‌نویسد به عاش بودن او اشاره دارد.
 
در سایت رسمی بریتانیکا آمده است؛ «مور پسری عاشق علم است. وی در سیزده سالگی اولین مقاله علمی خود را درباره ویژگی‌های دهانه‌ای روی ماه که از طریق تلسکوپ حیاط خلوت خانه خود مطالعه کرده بود، می‌نویسد. اشتیاق مور به نجوم و توانایی او در توضیح مفاهیم پیچیده باعث شد به تلویزیون هم راه پیدا کند و نسل جدید از بینندگان علم را رد بریتانیا به وجود بیاورد. در نهایت مور چند روز بعد از آخرین اجرایش در سال 2011 در گذشت.»
 
بشر باید راهی فضا شود
یکی از موضوعاتی که در این کتاب به خوبی به ان اشاره شده است انگیزه‌ای که بشر قدیم در برخورد با سرزمین‌های ماشناخته داشته است. اینکه امروزه انسان تمامی کره زمین را کشف کرده است و از بخش‌های بزرگ آن نقشه‌های دقیقی تدوین کرده است دیگر زمین‌های ناشناخته برای کشف وجود ندارد هرچند بخش‌هایی هنوز به طور کامل کشف نشده‌اند. از جمله سرزمین آمازون در جنوب آمریکا، جنگل‌های استوایی گینه نو و دشت‌های یخ‌زده قطب جنوب. اما امروزه بشر برای کشف جدید باید راهی فضا شوند.
 
آخرین سفر بزرگ در جهان کجا بود؟
در بخشی از کتاب با عنوان آخرین سفر بزرگ در جهان آمده است: «در بیست و چهارم توامبر که تابستان قطب جنوب اغاز شده بود، گزوه دکتر فیوکس مرکب از هشت دانشمند، دو مهندس یک عکاس و یک دمتصدی رادیو و مخابرات از ساحل دریای ودل سفرشان را به مرکز قطب جنوب آغاز کردند.هر فردی در آن گروه تعلیم دیده بود که نه تنها در زمینه تخصصی خود بلکه از عهده کارهای گوناگون براید. مثلا متصدی رادیو و مخابزات می‌بایستتراکتور برف پیما را براند یا عهده‌دار اداره سگ‌های تیم باشد  و تمام اعضای تیم باید از عهده رادیو و مخابرات برایند. نخستین مشکلی که اندکی بعد از فاصله گرفتن از ساحل با ان روبه رو شدند این بود که نا گهان جلو راهشان یخ از هم شکافت و حفره عمیق و خطرناک دهان باز کرد.» این بخشی از اخرین سفر طولانی بشر روی کره زمین بود که در نهایت منجر به کشف زمینی قطب جنوب شد.
 
کتاب «کشف جهان»، به شمارگان سیصد نسخه، به قیمت سی هزار تومان از سوی نشر نشانه روانه بازر کتاب شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها