دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
سیاهچاله بسازید، خورشید را اندازه بگیرید و کتاب هم بخوانید

کتاب «سرگرمی‌های نجوم» علاوه بر ارائه اطلاعات علمی جالب درباره آسمان شب، شیوه ساخت ابزار نجومی را در قالب سرگرمی‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. در واقع وقتش رسیده هم کتاب بخوانید و هم بازی کنید.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این روزها همه ما یا جمعیت کثیری از ما زمان بیشتری را در خانه سپری کرده‌ایم و شاید این خانه ماندن مدت زمان بیشتری هم طول بکشد. برخی از ما برنامه‌هایی هم برای این امر داشتیم. شاید مدت‌ها دلمان می‌خواست فعالیت‌هایی که تاکنون فرصت انجام آن‌ها پیش نیامده بود را حالا که در خانه هستیم و وقت هم داریم، انجام دهیم؛ برای مثال به تماشای فیلم و ژانر مورد دلخواه خود نشستیم یا به دنبال برخی آموزش‌هایی رفتیم که آنلاین در اختیار ما قرار داده می‌شد. حتی امکان دارد سری به کتابخانه خود زده باشیم و زمان بیشتری برای مطالعه گذاشته باشیم.
 
علاوه بر همه این‌ها شاید برای خود نوعی سرگرمی‌هایی هم اتخاذ کرده باشیم، برای مثال بازی‌هایی که در بیشتر موارد همراه با اعضای خانواده انجام می‌شده‌اند. اکنون می‌خواهیم با یک تیر دو نشان بزنیم. وقتش رسیده که هم کتاب بخوانید هم بازی کنید و هم اطلاعاتتان را نسبت به برخی موضوعات علمی ارتقا دهید؛ در واقع می‌خواهیم کتابی را معرفی کنیم که علاوه بر خواندن سرگرم هم شوید.
 
کتاب «سرگرمی‌های نجوم» که امید آقایی تالیف و ترجمه ان را برعهده داشته است علاوه بر ارائه اطلاعات علمی جالب درباره آسمان شب شیوه ساخت ابزار نجومی را در قالب سرگرمی‌ها به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 

 
در واقع این کتاب از مجموعه سرگرمی‌های انتشارات استادکار است که این بار در علم نجوم مطالب خود را به مخاطب و علاقه‌مندان عرضه می‌کند. گفتنی است امید آقایی با توجه به مفاهیمی که در مقدمه کتاب آورده معتقد است؛ این اثر به تشریح برخی مبانی نجوم پرداخته و جهت تثبیت بیشتر سرگرمی‌های عملی ارائه شده است. در حقیقت این اثر با روش سرگرمی‌ها و بازی‌ها به نهادینه کردن موضوعات علمی در ذهن مخاطب کمک می‌کند.
 
لازم به ذکر است این اثر دارای پانزده سرگرمی است که می‌توانید با استفاده از آن به ساخت برخی وسایل مورد استفاده در علم نجوم مانند اسطرلاب‌، شاتل فضایی، ساعت آفتابی، چرخه ستاره‌یاب بپردازید. همچنین شما می‌توانید اطلاعات جالبی درباره ساخت تلسکوپ، ماکت صور فلکی، افلاک‌نما و حتی سیاهچاله‌ها به دست بیاورید.
 
نخستین سرگرمی که در این کتاب آورده شده است و مخاطبان آموزش ساخت آن را می‌توانند فرابگیرند؛ ساخت اسطرلاب است. پیش از آنکه بگوییم کتاب چه شیوه‌ای را برای ساخت این ابزار ارائه کرده، بهتر است ابتدا با آن آشنا شویم.
 
سایت علمی بیگ بنگ درباره اسطرلاب اینگونه نوشته است؛ «با این وسیله می‌توان چهره آسمان را در هر روز از سال و هر ساعتی مشاهده کرد. سمت و ارتفاع اجرام آسمانی را یافت، زمان طلوع و غروب و اوج بسیاری از اجرام را پیش‌بینی کرد. محل خورشید، ماه، سیارات و ستارگان را در آسمان پیدا کرد. موقعیت خورشید نسبت به پیکره‌های آسمانی را اعلام کرد و بسیاری از کارهای دیگر را که انجام آن‌ها برای انسان بدون وسیله‌ای مثل کامپیوتر مشکل است انجام داد. این وسیله برای ستاره‌شناسان و ناخدایان گذشته، نقش نقشه آسمان، قطب نما، ساعت و حتی تقویم را ایفا می‌کرده است.»
 
حال می‌خواهیم بگوییم که «سرگرمی‌های نجوم» برای ساخت این وسیله جالب چه روشی را ارائه کرده است؛ در این اثر آمده است:
«وسایل مورد نیاز:
صفحه الگوی چاپ شده
یک مهره یا مقداری خمیر بازی
مقداری نخ مقوا
ابتدا نقشه ارائه شده  در لوح فشرده همراه با کتاب را چاپ کرده و بر روی یک تکه مقوا بچسبانید. در مرحله بعد دور الگو را برش دهید . برای ایجاد دایره‌های کوچک  اطراف الگو می‌توانید از یک پانچ یا قیچی استفاده کنید. یک نی نسبتا محکم را در ابعاد حاشیه‌ی الگو مطابق تصاویر ببرید. نی را درست در محل نشان داده شده در تصاویر بچسبانید  دقت کنید که نی باید در لبه الگو قرار گیرد نه روی صفحه اصلی  در مرحله آخر باید سوراخ کوچکی در الگو ایجاد کرده و نخ را به همراه مهره مطابق تصاویر به هم گره بزنید.»
 
حتمن با خواندن بخشی از متن کتاب متوجه شده‌اید که این اثر دارای یک لوح فشرده است که در آن آموزش گام به گام ساخت وسایل آنده است علاوه بر آن در متن کتاب هم تصاویر مرحله‌ای آورده شده است.

سیاهچاله بسازید
اگر به شما بگوییم که می‌توانید یک سیاهچاله بسازید احتمال زیادی می‌رود که ما را یک شیاد علم بدانید اما این کتاب همراه شماست تا گام به گام روش شاخت یک سیاهچاله را یاد بگیرید. ابتدا باید بگویم سیاهچاله‌ها موجوداتی هستند که هیچ چیز حتی نور با سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه هم نمی‌تواند از میدان جاذبه آن بگریزد.
 
حال یک سیاهچاله چگونه ساخته می‌شود. در این اثر آمده است؛
«وسایل مورد نیاز:
یک تکه مقوای مربعی شکل
قیچی
لیوان
چسب کاغذی
این طرح ماکتی بسیار ساده و شماتیک از ساختار کلی یک سیاهچاله است. با رسم یک دایره مشابه الگوی ارائه شده و برش محل‌های تعیین شده یک مخروط پهن ایجاد می‌شود. پس از ساخت مخروط مقوایی با رها کردن یک ساچمه در لبه مخروط مشابه آنچه در یک سیاهچاله دیده می‌شود، پس از حرکت‎‌هایی در اطراف مخروط به تدریج توسط آن بلعیده می‌شود.»
 
«سرگرمی‌های نجوم»، در 184 صفحه، با تیراز دویست نسخه راهی کتابفروشی‌ها شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها