جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شیوع ویروس کرونا در ایران هرچند با خبرهای بدی همراه بود و سبب جان سپردن عده‌ای از هم‌وطنانمان شد اما خودقرنطینگی در منزل و تعطیلی مدارس فرصتی را در اختیار نوجوانان قرار داد تا ساعاتی از وقت‌شان را به مطالعه کتاب‌های غیردرسی مورد علاقه‌شان بپردازند. براین اساس در این گزارش تعدادی از کتاب‌های هیجان‌انگیز، سرگرم‌کننده و امیددهنده‌ای که از سوی ناشران برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است را به شما معرفی می‌کنیم که مطالعه آنها در این دوران برای روحیه نوجوانان مناسب است.
 
 

«تعطیلات با ابوقراضه»
«تعطیلات با ابوقراضه» نوشته جوی کاولی کتابی است که با ترجمه معصومه رستم‌زاد از سوی انتشارات آفرینگان برای نوجوانان منتشر شده است و به نوجوانان می‌آموزد که سعی کنند از اوقات فراغت‌شان بهترین استفاده را ببرند.
 
در این رمان در قالب 36 فصل به هم پیوسته، ماجرای خواهر و برادری به نام «ملیسا» و «ویلیام» مطرح می‌شود که مجبور شده‌اند به مادربزرگ و پدربزرگ هیپی و پیرشان کمک کنند تا به کلبه تفریحی‌شان سروسامان دهند. این کلبه درست وسط «ساندز» قرار دارد. آن‌جا برق ندارد، تلفن همراه آنتن نمی‌دهد و ویلیام و ملیسا هیچ‌کس را جز خودشان ندارند، تا آن جایی که می‌دانند، نمی‌توان به این وضع تعطیلات گفت.
 
انتشارات آفرینگان کتاب «تعطیلات با ابوقراضه» را در قالب 214 صفحه با شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 95 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«پتش‌خوارگر»
سه‌گانه «پتش‌خوارگر» نوشته آرمان آرین نیز کتاب دیگری است که از سوی انتشارات افق برای نوجوانان منتشر شده و نوجوانان را با شخصیت‌های اسطوره‌ای آشنا می‌کند. این کتاب در ششمین دوره لاک‌پشت پرنده، برنده پنج لاک‌پشت پرنده و نامزد دریافت نشان طلایی و نقره‌ای شده است. «حماسه سرآغاز»، «از تبار اژدها» و «بر بنیادهای هستی» عنوان‌های این مجموعه است که بر مبنای اوستا و بُندَهش نوشته شده است.
 
در مجموعه «پَتِش خوارگر»، فضای حاکم بر جهان اوستا، به‌ویژه یشت‌ها و وندیداد گرفته شده و شخصیت‌های ریز و درشت، گمنام و پرنام، مینوی و گیتوی همگی در کنار هم و در قالب یک داستان واحد و بسیار پرماجرا منسجم شده‌اند. در این رمان، چکیده همه فضاها، حس‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌های درون اوستا و افزون بر آن بندهش که کامل‌کننده بخش‌های نایاب داستانی اوستاست نیز لحاظ شده‌اند. پتش خوارگر، نام سرزمینی در شمال ایران و استان مازندران کنونی است که امروزه «سوادکوه» نام دارد و آلاشت و زیرآب و... را در برمی‌گیرد و البته در گذشته، منطقه بزرگ‌تری بوده است.
 
«حماسه سرآغاز» نخستین جلد از سه‌گانه «پتش خوآرگر» است. در این کتاب نویسنده با الهام از فضا و داستان‌ها و شخصیت‌های اوستا، شخصیت‌های اسطوره‌ای بسیاری را وارد داستان کرده است. در این داستان، اهریمن می‌خواهد بر دوش «پتش خوآرگر» هم چون ضحاک بوسه زند اما او، اهریمن را فریب می‌دهد و ابتدا یک دوش خود را به او می‌سپارد و بعد فرار می‌کند. در واقع او بخشی از نیروی اهریمن را تصاحب می‌کند تا با او علیه تاریکی بجنگد و حالا پتش خوآرگر، نیمی اهریمن و نیمی انسان است.
 
دومین جلد این مجموعه «مردی از تبار اژدها» نام دارد که آرین پیش از شروع داستان این کتاب نوشته است: «این داستان را که برای نخستین بار در تاریخ، بازآفرینی داستان‌های اوستا و بندهش به کالبد رمان تقدیم می‌کنم به زادگاه پدری‌ام، دیار خیال‌انگیز سوادکوه، آلاشت و زیرآب که روزگاری پتش خوآرگر شان می‌خواندند.»
 
«بربنیادهای هستی» جلد سوم پَتَش خوآرگر است. در این جلد پیتَوُنَ می‌خواهد آراستی را پیدا کند اما پیدا کردن و به چنگ آوردنش از دست گوی دیوانه آسان نیست.
 
انتشارات افق، «حماسه سرآغاز» را در قالب352 صفحه با قیمت 200هزار ریال، رمان «مردی از تبار اژدها» را در قالب 440 صفحه و قیمت 195 هزار ریال و «بربنیادهای هستی» را در قالب 464 صفحه با قیمت230 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

«نوجوانان قهرمان»
«نوجوانان قهرمان» عنوان کتابی از باربارا لوئیس است که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده و با ترجمه آرش صادقی و ناهید صفایی از سوی انتشارات نردبان برای نوجوانان منتشر شده است. این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه در این ایام باشد چون به نوجوانان یادآوری می‌کند با شکیبایی و شجاعت می‌توانند به خواسته‌های‌شان برسند.
 
وقتي صحبت از «قهرمان» به ميان مي‌آيد همه فردي را تصور مي‌كنند كه از كودكي صفات برجسته و منحصر به فردی داشته، به خوبي پرورش يافته و از ابتدا کارهای فوق‌العاده‌ای می‌کرده است .در اين كتاب با افراد بسيار معمولي آشنا مي شويم كه فداكاري‌هاي خارق‌العاده‌اي انجام داده‌اند.
 
این کتاب شرح ماجراهای واقعی نوجواناني است که با شکیبایی و شجاعت و صداقت توانسته‌اند، به گونه‌ای متفاوت، از دوره‌های سخت زندگی عبور کنند و سربلند باشند؛ چه آن‌ها كه زنده‌اند و چه آن‌ها كه جانشان را برای سربلندي و قهرمانیشان از دست داده‌اند. خواندن اين ماجراها، مخاطب را به اين باور می‌رساند كه همه انسان‌ها مي‌توانند به طور شگفت‌انگيزي در بهبود زندگي جامعه مؤثر باشند.
 
انتشارات نردبان، کتاب «نوجوانان قهرمان» را در 128 صفحه با قیمت 18 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

«جن‌های برج کبوترخانه»
«جن‌های برج کبوترخانه» عنوان کتابی از منصور علیمرادی است که از سوی انتشارات داستان جمعه برای نوجوانان منتشر شده است. مطالعه این کتاب در این ایام علاوه بر اینکه نوجوانان را سرگرم می‌کند آن‌ها را تاریخ و شهرهای زیرزمینی ایران مثل نوش‌آباد آشنا می‌کند.
 
«جن‌های برج کبوترخانه» ماجرای چهار نوجوان به نام‌های مسعود خالی‌بند(علاقه‌مند به مکانیکی)، عسکر لنگ‌دراز (عاشق فوتبال)، نعیم (دوستدار سینما) و بهزاد (شیفته رمان) است. که در یک شهر کوچک تاریخی زندگی می‌کنند. در وسط این شهر تپه‌ای واقع شده که این نوجوان‌ها اغلب برای گپ زدن و قدم زدن به آن‌جا می‌روند. یک روز بعدازظهر مسعود پیشنهاد می‌دهد که وارد چاهی در گوشه‌ای از عمارتی تاریخی شوند و بر این باور است گنجی در زیر زمین عمارت مدفون است.
 
این نوجوان‌ها بعد از ورود به چاه با دالان‌های پیچ‌در پیچ و طولانی مواجه می‌شوند که مدام همدیگر را قطع می‌کنند. این چهار نفر به مدت چند روز در این تونل‌ها گم می‌شوند و ماجراهایی عجیب و غریب برایشان پیش می‌آید.
 
انتشارات داستان جمعه کتاب «جن‌های برج کبوترخانه» را در 160 صفحه منتشر کرده است.
 

«طلسم دویست ساله پرنده شب»
کتاب «طلسم دویست ساله پرنده شب» اثری از آلیس هافمن، نویسنده امریکایی است که با ترجمه فرمهر منجزی از سوی انتشارات ایران‌بان برای نوجوانان منتشر شده است.
 
در این کتاب داستانی سحرآمیز و جادویی از دختری دوازده ساله به نام توویگ بیان می‌شود. او و مادرش که زمانی زیباترین دختر شهر بوده رازی را در دلشان پنهان کرده‌اند که باعث می‌شود از ارتباط با مردم دوری کنند و همین اتفاق اهالی شهر کوچکی را که در آن زندگی می‌کنند به این فکر انداخته که آن‌ها افاده‌ای هستند. به تازگی در همسایگی خانواده فاولرها در خانه‌ای که برای سال‌ها متروکه مانده بود افراد جدیدی ساکن شده‌اند، در منزل جادوگری که سال‌ها پیش دلشکسته شهر را ترک کرده است. جولیا دختر همسایه جدید است، شاید او بتواند به کمک توویگ بیاید تا طلسم بدشگونی را که از دویست سال پیش گریبان این خانواده را گرفته بشکنند و دوستان خوبی برای یکدیگر باشند.
 
انتشارات ایران بان، کتاب «طلسم دویست ساله پرنده شب» را در 194 صفحه با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است.

 
 

«تمامی حقوق محفوظ است»
رمان علمی تخیلی «تمامی حقوق محفوظ است» نوشته گرگوری اسکات کاتسولیس نخستین عنوان از مجموعه «دوگانه کلمات» است که با ترجمه میلاد بابانژاد و الهه مرادی از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است و می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه نوجوانان در این روزها در زمینه کاهش استرس و افزایش امیدواری باشد. آن‌ها در این کتاب داستان دختری را می‌خوانند که سکوتش تبدیل به تنها سلاحش می‌شود.
 
نسخه‌ اصلی این رمان علمی تخیلی در سال ۲۰۱۷ و جلد دوم آن با عنوان «دسترسی محدود شده است» در سال ۲۰۱۸ چاپ شده است. گرگوری اسکات کاتسولیس در رمان«تمامی حقوق محفوظ است» داستان دختر نوجوانی به نام اسپت جیم را بیان می‌کند که به‌خاطر تمام‌شدن پانزده‌سالگی‌اش نگران است. چون از این به بعد باید برای تک‌تک صداهایی که از دهانش بیرون می‌آید پول بپردازد و اگر نتواند پول صداهایش را بدهد به قرض می‌افتد. او در خانواده‌ای بزرگ شده که به خوبی می‌داند معنای زیادی مقروض شدن به جامعه چیست، ادای کلماتی که از پس هزینه‌اشان برنمی‌آید می‌تواند چه شوکی به او وارد کند. او ترجیح می‌دهد به جای آن‌که چیزی بگوید دهانش را ببندد و قسم می‌خورد که دیگر کلامی حرف نزند، قسمی که باعث شعله‌ور شدن جریانی می‌شود که وجود خود او و خانواده‌اش را به همراه کل شهر به خطر می‌اندازد.
 
اسپت شخصیت اصلی این کتاب یک نوجوان معمولی است با تمام ضعف‌ها و تصمیمات اشتباهی که ممکن است بگیرد و تلاشی هم برای قهرمان بودن نمی‌کند و فقط می‌خواهد زیر بار این همه ظلم فریاد بکشد، اما زندگی به اون یاد می‌دهد هر فریادی از گلو نیست. این کتاب، می‌تواند طعنه‌ای به نظام‌های سرمایه‌داری و تبعیض‌هایی باشد که در سطح جوامع وجود دارد و ترجمه آن در این موقعیت زمانی و شرایط اجتماعی که در دنیای امروز وجود دارد و سعی می‌شود از هر حرفی و هر اتفاقی استفاده تجاری شود، کاملا به‌جا است و می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.
 
«تمامی حقوق محفوظ است» به نوجوانان یادآوری می‌کند در برابر ظلم باید عکس‌العمل داشته باشند و گاهی با سکوت هم می‌توانند اعتراضشان را نشان دهند. چون دختری 15 ساله در این کتاب در برابر جامعه‌ای ایستاد و باعث انقلابی بزرگ شد، انقلابی که حتی خودش هم فکرش را نمی‌‌کرد. این داستان نشان می‌دهد که انسان نباید هیچگاه خودش را دست کم بگیرد و بداند که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.
 
‌کتاب «تمامی حقوق محفوظ است» در قالب ۵۲۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۲ هزار تومان از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است.
 
 

«من و ماروین گاردنز»
رمان نوجوان «من و ماروین گاردنز» اثر ایمی ساریگ کینگ، اثر برگزیده واسنتن پست در سال 2017 ، رمان منتخب انجمن کتابفروشان آمریکا 2017 و اثر برگزیده مرکز ادبیات کودکان کنگره کتابخانه‌إهای واشنگتن دی سی سال 2018 است که با ترجمه رضوان خرمیان از سوی انتشارات داستان جمعه برای نوجوانان منتشر شده است و نوجوانان را به تلاش و پشتکار دعوت می‌کند.
 
در این داستان زیست‌محیطی، اوبی نگران کره زمین است، نگران نهر نزدیک خانه‌اش، نگران میلیون‌ها پلاستیکی که هر سال وارد دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود. اوبی جوان شجاع و با عرضه‌ای است که برای دلواپسی‌هایش به اندازه توان خود قدم برمی‌دارد.
 
این کتاب ساختار متفاوتی دارد و مخاطب را به موضوعاتی حساس می‌کند که شاید قبلا هیچ‌وقت در آن‌ها دقیق نشده باشد و هر نوجوانی که این کتاب را بخواند نگاهش را نسبت به محیط اطرافش و موضوعاتی که تا به حال توجهی به آن‌ها نداشته، تغییر می‌دهد.
 
انتشارات داستان جمعه «من و ماروین گاردنز» را با شمارگان هزار جلد و با قیمت 36 هزار تومان وارد بازار کرده است.


 
 

«پادشاه کدوخیاری»
«پادشاه کدوخیاری» عنوان اثری از کریستینه نوستلینگر است که با ترجمه گیتا رسولی از سوی انتشارات محراب قلم برای نوجوانان منتشر شده است و می‌تواند در این ایام لبخند را به لبان نوجوانان بیاورد. «پادشاه کدوخیاری» داستانی است طنزآمیز درباره اقتدار پدران که کریستینه نوستلینگر در سال ۱۹۷۲ آن را نوشته است. این کتاب جایزه ادبی کودک و نوجوان آلمان را از آن خود کرده است.
 
در کتاب «پادشاه کدوخیاری» ولفگانگ، دوازده ساله، پسر خانواده که پایش شکسته است و ناچار است تمام روز را استراحت کند روایت می‌کند که چگونه سر و کله پادشاه کدوخیاری در روز عید پاک در خانه‌شان پیدا می‌شود. رعیتش او از سرزمینشان که انبار خانه آن‌هاست، اخراج کرده‌اند. پدر به پادشاه کدوخیاری پناهندگی و او را در اتاق خود جا می‌دهد. اما بقیه خانواده می‌فهمند که پادشاه متکبر دروغگو است و با وعده دروغ پدر را که مشکل مالی دارد فریب می‌دهد تا در انتقام گرفتن از رعیت‌ها کمک کند در برابر پدرش می‌ایستد.
 
کریستینه نوستلینگر از نویسندگان برجسته ادبیات کودکان اتریش و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن و جایزه آسترید لیندگرن است و نزدیک به ۱۵۰ کتاب برای کودکان نوشته است که می‌توان از میان آن‌ها به «کنراد، پسرک ساخت کارخانه»، « گربه، کوسن مبل نیست»، مجموعه «فرانتیس کوچولو» و مجموعه «مینی» اشاره کرد.
 
انتشارات محراب قلم کتاب «پادشاه کدوخیاری» را با قیمت 18 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

«دنیای سوفی»
«دنیای سوفی» عنوان کتابی از ی‍وس‍ت‍ی‍ن‌ گ‍ردر، نویسنده سرشناس نروژی، است که با ترجمه حسن کامشاد از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده و تاریخ فلسفه را به‌صورت طبقه‌بندی شده به نوجوانان آموزش می‌دهد. «دنیای سوفی» یک رمان خودآموز است با طرح و موضوعی گیرا و دلنشین درباره هستی که در سراسر جهان با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده است. این کتاب تاکنون به ۵۹ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان توجه بزرگسالان را هم به خود جلب کرده است.
 
رمان با نام سوفی آموندسن دختر نروژی تقریبا پانزده ساله آغاز می‌شود. سوفی یک سری نامه‌های عجیب و غریب از فردی ناشناس دریافت می‌کند. نامه‌ها برای او فرستاده می‌شود ولی شخص دیگری به نام هیلد مولر را مورد خطاب قرار داده است.
 
این دو نامه مرموز سوفی را گیج می‌کند. نامه‌ها پرسش‌های فلسفی دشواری را مانند «چگونه جهان بوجود آمد» و «آیا پس از مرگ حیات وجود دارد؟»، «این مسئله را چگونه می‌توان پاسخ داد؟» و مهمتر از همه «چگونه باید زیست؟» را مطرح می‌کند. این سئوالات برای دختری مثل سوفی که پدرش او را دختر مو بور می‌خواند و عاشق حیوانات است بسیار پیچیده است زیرا سوفی هیچ به عقلش نمی‌رسید که جهان چطور  بوجود آمده است. همین قدر می‌داند که جهان سیاره کوچکی است در فضا در ابتدا سوفی با سه مشکل روبه رو می‌شود این که چه کسی آن دو پاکت سفید را در صندوق پست گذاشته است. دوم پرسش‌هایی بود که این نامه‌ها طرح می‌کند و سوم آن که این هیلده مولرکناگ چه کسی می‌تواند باشد و چرا کارت تبریک تولدش برای سوفی فرستاده شده است. سوفی مطمئن است که این سه مسئله به نحوی به هم ارتباط دارد.
 
چند درس اول شامل نامه‌های طولانی از یک مرد به نام آلبرتو ناکس است که در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان می‌کند. پس از دریافت چند نامه، سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات می‌کنند.
 
از روی کتاب «دنیای سوفی» فیلم و بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته شده و نسخه‌ای نیز با خط بریل برای نابینایان و نسخه‌ای صوتی از آن منتشر شده است.
 
انتشارات نیلوفر کتاب «دنیای سوفی» را با قیمت 39 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

«بیرون ذهن من»
«بیرون ذهن من» عنوان رمانی از شارون ‌ام. دراپر است که با ترجمه آنیتا یارمحمدی از سوی انتشارات پیدایش برای نوجوانان منتشر شده است. ملودی شخصیت کتاب «بیرون ذهن من» دختری است که از کودکی مجبور بوده از ویلچر استفاده کند. اما مشکل اصلی او این نیست. ملودی مشکلی دارد که باعث می‌شود ارتباط او با دنیای بیرون کاملاً قطع باشد. او نمی‌تواند راه برود، نمی‌تواند صحبت کند، نمی‌تواند توانایی ذهنی‌اش را به نمایش بگذارد و با دیگران ارتباط برقرار کند. او می‌داند با دیگران فرق دارد، ذهنش پر از کلماتی است که نمی‌تواند بیان‌شان کند. او نمی‌خواهد در کلاس کودکان با نیازهای ویژه باشد، دوست دارد به بقیه ثابت کند که می‌تواند همراه با بقیه‌ی همسن و سالانش درس بخواند و در هوش چیزی از آن‌ها کم ندارد.
 
این کتاب بیش از هر چیز از استیصال ملودی در برقراری ارتباط با دنیای بیرون حرف می‌زند، کلمه‌های محدودی که روی سینی ویلچر او نصب شده و ملودی با انگشت به آن‌ها اشاره می‌کند برایش کافی نیست. بالاخره با حمایت مادر و پدرش و همسایه‌شان خانم وی ملودی می‌تواند از کلاس ویژه بیرون بیاید و مثل بقیه در کلاس عادی درس بخواند.
 
کتاب «بیرون ذهن من» بیش از هر چیز در باره تلاش ملودی برای ثابت کردن خودش است و می‌تواند نگاه هر خواننده‌ای را نسبت به توانایی کودکانی با شرایط خاص تغییر بدهد.
انتشارات پیدایش، کتاب «بیرون ذهن من» را با قیمت 44 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

«همیشه با من بمان»
«همیشه با من بمان» نوشته لیز کسلر است که با ترجمه شهلا انتظاریان از سوی انتشارات ایران بان منتشر شده است. این کتاب دارای داستانی است عاطفی، عاشقانه و روانکاوانه است و به همه نوجوانان بالای ۱۴ سال، به ویژه کسانی که دچار فوبیای خاصی هستند، در سوگ یکی از عزیزان خود به سر می‌برند و نیز کسانی که برای هر چیز ناخوشایندی خود را مقصر می‌دانند، مفید است. همچنین به والدین و مربیان نیز شناخت می‌دهد تا چگونگی با چنین نوجوانان و جوانانی برخورد کنند.
 
این کتاب از زبان سه راوی مختلف روایت می شود؛ دو برادر و یک دختر .ارین در پی تصادفی که داشته و فوبیای ناشی از آن با مشکلاتی روبه رو می‌شود و خانواده‌اش تصمیم می‌گیرند برای کمک به او شهر محل سکونت خود را تغییر دهند. ارین به راحتی با اتاق جدیدش انس می‌گیرد، به خصوص که می‌فهمد در آن اتاق تنها نیست؛ جو، پسری که قبلاً در آن اتاق بوده و به دلیلی مرده است. رابطه عاطفی عمیقی بین این دو شکل می‌گیرد و مادر ارین که نگران سلامت روان دخترش است، با استخدام فردی روح جو را از خانه بیرون می‌کند. ارین با برادر جو، اُلی، در مدرسه آشنا می‌شود و می‌خواهد از راز مرگ جو سردربیاورد اما با حقایقی روبه رو می‌شود که علاوه بر این موضوع، تسکینی برای درد خودش است.
 
نویسنده در قالب داستانی فانتزی به مسائل روحی- روانی نوجوانان می‌پردازد و از زبان و زاویه دید خود آن‌ها در این مسائل کندوکاو می‌کند. مخاطب ضمن لذت بردن از داستانی لطیف و عاشقانه با بسیاری از نکته‌های علمی و روانشناختی آشنا می‌شود که نویسنده به طور غیرمستقیم در اختیارش می‌گذارد.
 
انتشارات ایران بان، کتاب «همیشه با من بمان» را با قیمت 55 هزار تومان منتشر کرده است.
 

«جزیره شادی»
«جزیره شادی» عنوان کتابی با نویسندگی و تصویرگری ماریت تورن‌کویست است که با ترجمه محمد هادی محمدی از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر شده است و برای نوجوانان از جستن، خطر، ترس، شکوه، شادی، یافتن و هرآن‌چیزی که زندگی را شیرین‌تر می‌کند، می‌گوید.
 
در این کتاب دخترکی سوار بر بلم می‌راند تا به جزیره‌ شادی‌اش برسد. او شب‌ها و روزها سفر می‌کند و افق دورتر از چیزی است که در خیال پرورانده است. او گرفتار باد و توفان می‌شود و احساس می‌کند به پایان جهان رسیده‌. اما یک روز، از میانه‌ این توفان، سکوت باز می‌گردد و تابلویی در دریا راه جزیره‌ شادی را نشان‌اش می‌دهد. جزیره‌های بسیاری می‌بیند، بزرگ و کوچک، برآمده و هموار. او باید از میان‌شان جزیره‌ شادی‌اش را بیابد. به جزیره‌های اندیشه‌های ژرف می‌رسد، او از کنار جزیره‌های همیشه جشن، تندرستی و نیرومندی می‌گذرد و میان همه جزیره‌ها صدای‌اش می‌زنند که نام جزیره‌ ما شادی است اما دخترک دودل است و نمی‌تواند جایی را برگزیند. پس از زمان بسیاری که در دریا می‌راند، آهنگی گوش‌نواز می‌شنود و جزیره‌ای را می‌بیند مانند آینه و با خود می‌اندیشد که این‌جا می‌تواند برای همیشه بماند و با دیگری زندگی بسازد. اما ماندن فراتر از تاب او است و یک روز جزیره را ترک می‌کند و سوار بر بلم باز می‌راند و به آخرین جزیره‌ای می‌رسد که روی خط افق وجود دارد. جزیره‌ که هیچ چیز ندارد و می‌تواند همه چیز را در آن از نو بیافریند و احساس می‌کند که خوشبختی را یافته است.
 
کتاب «جزیره شادی» در سال ۲۰۱۸ به دلیل متن فلسفی و شاعرانه و کیفیت بالای تعامل متن و تصویرش، برنده جایزه بهترین کتاب تصویری بلژیک و هلند شد.
 
موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کتاب «جزیره شادی» را با قیمت  26 هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شجاعی پور ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    با سلام و خسته نباشید ممنون که این روزهای پیشنهادهای خوبی برای بچه ها دارین اما کتابهای تالیف بیشتری میشد تو این لیست قرار بگیره.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها