دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کودکان را با کتاب از استرس دور کنیم

کودکان می‌توانند در ایام شیوع کرونا در خانه بمانند و با مطالعه کتاب‌های شادی‌بخش، استرس و نگرانی را از خود دور کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تعطیلی مدارس و خود قرنطینگی کودکان در خانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، هرچند با اضطراب و نگرانی ناشی از مبتلا شدن همراه است اما فرصتی را در اختیار بچه‌ها و بزرگترها قرار داده تا به سراغ کتاب‌های مورد علاقه‌شان بروند و ساعاتی را به کتابخوانی بپردازند. بر این اساس در این گزارش به معرفی برخی آثار مفرح و شادی‌آفرین منتشر شده برای گروه سنی کودک می‌پردازیم تا بچه‌ها بتوانند دوران خودقرنطینگی را با استرس و نگرانی کمتری سپری کنند.
 
 

مجموعه «لاغر استخوانی»
مجموعه «لاغر استخوانی» شامل دو جلد با عنوان‌های «لاغر استخوانی1» و «لاغر استخوانی2؛ بازیگر نصفه نیمه» است که باربارا پارک، نویسنده مجموعه داستان‌های «جونی بی جونز» آن‌ها را نوشته و با ترجمه ریحانه جعفری از سوی انتشارات داستان جمعه منتشر شده است. این مجموعه حاوی پیام‌های روانشناسانه کاربردی برای نوجوانان و والدین آن‌هاست و مطالعه آن می‌تواند در این ایام برای کودکان مفید باشد. الکس در این مجموعه از دریچه دیگری به زندگی می‌نگرد و با مشکلات با روش تازه‌ای برخورد می‌کند و تلاش می‌کند بر مشکلاتش غلبه کند و این‌ مطالب با بیان طنز پارک دلنشین شده است و سبب شده مخاطب بتواند با قهرمان داستان هم‌ذات پنداری کند و متوجه شود که از هر مصیبتی می‌تواند یک فرصت بسازد.
 
باربارا پارک نویسنده‌ای طنزپرداز است و طنز او بسیار جذاب و مشهور است. طنزپردازی‌های او در این مجموعه هم بسیار جذاب است و سبب می‌شود مخاطب از خواندن کتاب‌ها خسته نشود. پارک این مجموعه را به‌گونه‌ای نوشته که دو داستان مستقل و به تنهایی قابل خواندن باشند. هرچند پیوندهای کوچکی هم بین دو جلد برقرار کرده که خواندن‌شان برای مخاطب جذاب باشد.
 
علاوه‌ بر زبان طنز، داستان‌های باربارا پارک دارای لایه‌های روانشناسی است که علاوه بر نوجوانان برای مخاطب بزرگسال یعنی والدین و مربیان مدرسه نیز سودمند و آموزنده است. آن‌ها با مطالعه این مجموعه پی می‌برند، رفتارها و حرف‌های‌شان چه تاثیری بر روح و روان نوجوانان دارد.
 
در این مجموعه ماجرای پسر 12 ساله‌ای به نام «الکساندر فرانکوویچ» معروف به الکس بیان می‌شود. پدر و مادر الکس نام او را از روی نام الکساندر گراهام‌ بل انتخاب کرده‌اند تا او هم در آینده به جایی برسد و کاشف و مخترع شود اما الکس قد بسیار کوتاهی دارد و از اسمش هم خوشش نمی‌آید.
 
 

در جلد نخست، الکس متنی برای غذای گربه می‌نویسد، متنش در مسابقه تلویزیونی غذای پیشی، انتخاب می‌شود. الکس قرار است در مسابقه بیسبال شرکت کند. همان‌موقع دانش‌آموز جدیدی وارد مدرسه می‌شود که در بیسبال مهارت دارد و قد و هیکل مناسبی هم برای این ورزش دارد. الکس در رقابت با این تازه‌وارد به او می‌گوید که حتما برنده می‌شود و تازه‌وارد را شکست می‌دهد. و داستان دلهره‌های الکس در روبه‌رو شدن با این پسربچه که به زبان طنز شرح داده شده است.
 
در جلد دوم این مجموعه، الکس که دوست دارد معروف شود، قرار است برای ساختن یک تیزر تبلیغاتی به استودیویی در نیویورک برود. اما بعد از اینکه تیزر او از تلویزیون پخش می‌شود به جای اینکه مشهور شود هم‌کلاسی‌هایش او را مسخره می‌کنند و همه رویاهایش نقش برآب می‌شود، چون او نقش یک کودک را بازی کرده است.
 
انتشارات داستان جمعه، مجموعه دو جلدی «لاغر استخوانی» را با شمارگان 100 نسخه و قیمت 19هزارتومان منتشر کرده است.
 
 
«ماجرای عجیب ماموت گمشده»
کتاب تصویری «ماجرای عجیب ماموت گمشده» اثری فانتزی، آموزشی از الی هتی است که ضمن ایجاد تخیل و سرگرمی، مخاطبان را با تاریخ هنر، صنعت و.... آشنا می‌کند. این کتاب با تصویرگری کارل جیمز ماونتفورد و ترجمه مریم فیاضی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان منتشر شده است.
 
داستان در موزه‌ عجایب رخ می‌دهد. ماموت بزرگی که دنبال برادرش می‌گردد با پسری به نام اسکار همراه می‌شود. در این میان آن‌ها در این موزه‌ عجیب که هر شب به مدت یک ساعت همه چیز در آن زنده می‌شود، سفر می‌کنند.
 
مخاطبان کتاب در هر بخش با تصاویر متنوع و اطلاعاتی روبه‌رو می‌شوند که در حاشیه داستان اصلی ارائه می‌شود. بر همین مبنا در کتاب‌سازی «ماجرای عجیب ماموت گمشده» از برش‌هایی استفاده شده است که اطلاعات به صورت مخفی در این بخش‌ها قابل خواندن است. ماموت بزرگ و اسکار در سالن آبزیان، دایناسورها، پرواز، کتابخانه و... به دنبال گمشده خود می‌گردند و نگران پایان ساعت جادویی‌اند.
 
کتاب «ماجرای عجیب ماموت گمشده» با شمارگان ۷هزار نسخه با ۲۸ صفحه‌ و قیمت 15 هزار تومان برای گروه سنی بالای ۱۰ سال از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده است.
 
 
«چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد»
«چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» داستانی تصویری از باب گراهام است که با ترجمه بهمن رستم‌آبادی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب حس انسانیت و عشق به حیوانات را در کودک تقویت می‌کند و کودکان را به دقت و توجه بیشتر به پیرامونش فرا می‌خواند و از او می‌خواهد از هیچ چیز سرسری نگذرد. تصاویر هر یک با آوردن جزئیات و با کنار هم قرار دادن صحنه‌های گوناگون برای خود، داستان جداگانه‌ای دارند.
 
«چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» با همراهی تصاویری زیبا و جاندار، که پر است از حرکت، کودک را نسبت به محیط اطرافش حساس می‌کند. او همراه پسربچه می‌شود تا کبوتر را در آغوش بگیرد. او را با خود به خانه ببرد و با نگهداری از پرنده، کمک کند تا دوباره بپرد. و صحنه‌هایی سرشار از انسانیت و مهربانی خانواده‌ای که در حال تیمار پرنده هستند در برابر خشونت جاری در جهان در این داستان دیده می‌شود.
 
 این کتاب جوایزی مانند جایزه‌ کتاب سال کودکان استرالیا، جایزه‌ شارلوت زولوتو 2009، نامزد جایزه‌ کیت گرین اوی و نامزد جایزه‌ پاتریشیا ریگتون را در کارنامه‌اش دارد.
 
کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» با قیمت 2600 تومان و شمارگان 10هزار نسخه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده است.

 

«فسقلی‌ها»
مجموعه مصور ۳۰ جلدی «فسقلی‌ها» اثری از تونی گراس است که با ترجمه جمعی از مترجمان از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است و مطالعه آن در این ایام علاوه بر سرگرمی و شادی‌بخشی، مهارت‌های اخلاقی را به کودکان آموزش می‌دهد. عنوان‌های این مجموعه عبارتند از: «فری فراموش کار»، «ددی دست وپاچلفتی»، «کاکا کثیفه»، «شوشو شکمو»، «مومو اخمو»، «لی لی لجبازه»، «جی جی جیغ جیغو»، «نانی نازنازو»، «هانی همه چی دان»، «بابی بی باک»، «ریسی رییس»، «چی چی خبرچین»، «کامی کمکی»، «جودی جدی»، «دی دی دیرکن»، «جالی خجالتی»، «تلی تلویزیونی»، «کاکی کنجکاو»، «بیدی بی ادب»، «بیلی بی حوصله»، «مری مرتب»، «تاشی آتش پاره»، «سالی سلامت»، «هامی همیشه بیدار»، «بالی خوش لباس»، «قلی قلقلکی»، «نگی نگران»، «هالی حال به هم زن»، «آنا خانم خانم ها»، و «بوبی بوگندو».
 
مجموعه «فسقلی‌ها» دربرگیرنده ۳۰ جلد کتاب است که شخصیت اصلی هر یک از آن ها دختر یا پسر کوچولویی است که یک ویژگی یا عادتی منفی دارد: لجباز است؛ زیادی غذا می خورد؛ بیش از حد تلویزیون تماشا می کند؛ خجالتی است؛ خبرچینی می کند؛ جیغ و داد راه می اندازد و… این داستان‌ها به گونه‌ای هستند که خواننده خردسال از همان ابتدا، بدی رفتار شخصیت داستان را حس می‌کند و متوجه زشتی کارش می‌شود.
 
انتشارات قدیانی، مجموعه ۳۰ جلدی فسقلی‌ها را با جلد سخت و قابدار در نوبت چاپ هشتم، با شمارگان سه هزار و 300 نسخه و قیمت 45 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.
 
 

«ریپ و رد»
«ریپ و رد» عنوان مجموعه‌ای سه‌جلدی از فیل بیدنر است که جلد نخست آن با عنوان «بازی عوض میشه»، جلد دوم آم با عنوان «خط قرمز را رد کن» با ترجمه فریده خرمی از سوی انتشارات داستان جمعه برای کودکان منتشر شده و جلد سوم آن نیز با عنوان «مسابقات قهرمانی» به‌زودی منتشر می‌شود.
 
«بازی عوض میشه» داستانی است که شادی و نشاط، تجربه و ماجراجوریی، همکاری و همیاری در تمام متن آن جریان دارد. تصاویر زیبای حاتم علی، به این کتاب جذابیت خوبی داده و خواندن کتاب را هر چه بیشتر دلنشین می‌کند.
 
در این کتاب داستان دو دوست صمیمی به نام ریپ و رد بیان می‌شود که کلاس پنجم‌شان زمین تا آسمان با چیزی که انتظارش را داشتند فرق دارد. آن‌ها یک معلم عجیب و غریب به نام آقای آسیویدو دارند که اعتقادی به مشق و امتحان نداره اما از پروژه‌های غیرعادی خوشش میاد. هر چه غیرعادی‌تر بهتر! ریپ و رد یک مربی بسکتبال جدید هم دارند آقای آسیویدو! ریپ کاملا جا خورده است و رد که نیاز دارد همه چیز روی روال باشه به دردسر افتاده است. اما این دو در کنار هم جفت معرکه هستند و می‌داند چطور به هم کمک کنند و چطور راه‌هایی برای عوض کردن اوضاع پیدا کند هم در مدرسه و هم در زمین بسکتبال.
 
انتشارات داستان جمعه کتاب «بازی عوض میشه» را با قیمت 234 هزار ریال منتشر کرده است.

 


«روش‌های کاهش استرس در کودکان»
«روش‌های کاهش استرس در کودکان» عنوان کتابی از لارنس شیپرو و رابین‌کی اسپریگ است که با ترجمه محبوبه رمضان‌زاده از سوی انتشارات کتاب درمانی منتشر شده است و مطالعه ان در این ایام می‌تواند نتایج سودمندی در پی داشته باشد.
 
با توجه به اینکه کودکان به اخلاق والدینشان توجه زیادی دارند. وقتی والدین ناراحت هستند، آن‌ها مضطرب می‌شوند و وقتی آرام هستند، کودکان نیز فرصت بیشتری برای آرامش دارند. در این کتاب بیش از 50 فعالیت از سوی دو درمانگر کودک پیشنهاد شده که می‌توان با فراگیری این تکنیک‌ها، به کودک کمک کرد تا حس خوش‌بینی، اعتماد به نفس و شادمانی را جایگزین اضطراب و استرس خود کند. همچنین کودک متوجه خواهد شد که انجام این فعالیت‌ها می‌تواند آرامش بیشتری برایش به ارمغان بیاورد.
 
انتشارات کتاب درمانی، کتاب «روش‌های کاهش استرس در کودکان» را در 138 صفحه با شمارگان هزار نسخه و  قیمت 279 هزار ریال منتشر کرده است.

 


«چرا آواز می‌خوانی زنجره»
«چرا آواز می‌خوانی زنجره» نوشته بابک صابری و تصویرگری نگین احتسابیان نیز کتابی است که از سوی انتشارات فاطمی(کتاب‌های طوطی) برای کودکان منتشر شده و به فهرست کلاغ سفید 2017 کتابخانه مونیخ راه یافته است. این کتاب همچنین منتخب طرح سامان‌بخشی کتاب‌های رشد، راه یافته به دوسالانه‌ تصویرگری براتیسالوا و برنده چهار لاک‌پشت پرنده است.
 
«چرا آواز می‌خوانی زنجره؟»، یک عاشقانه‌ زیبا و یک فانتزی پر از ساز و آواز و رنگ است. نوازنده‌ای، رازهایش را به یک زنجره می‌گوید. احساس زنجره درست مثل احساس نوازنده است. نویسنده، گفت‌وگوی زنجره و دوره‌گرد تنها را نشان می‌دهد و خیلی ظریف و عاطفی، دنیای انسان‌ها و حیوان‌ها را به هم پیوند می‌زند. زبان شاعرانه و روان و بیان عاطفه‌های گوناگون مانند دوستی، عشق، شادی، خشم، تنهایی و دلتنگی، مخاطب را به جوش و خروش وا می‌دارد.
 
در «چرا آواز می‌خوانی زنجره؟» زنجره و مرد دوره‌گرد، آواز می‌خوانند و مونس تنهایی‌های یکدیگرند. آواز آنها صدای عشق، تنهایی، خشم و دغدغه‌های زندگی‌شان است. دوستی و همراهی زنجره و مرد نوازنده موجب می‌شود دشواری‌ها را آسان‌تر پشت سر بگذارند و با نیروی ساز و آواز و مهر، دیگران را در احساس و ادراک‌شان شریک کنند.
 
همچنین در این کتاب، تصویرها، با تلفیق هنر شرقی و غربی و با استفاده از رنگ‌هایی زنده و متنوع، دنیایی خارق‌العاده می‌آفرینند. دنیایی که در آن، گربه‌ها دست بر گردن انسان‌ها می‌اندازند و خرگوش‌ها در کنار آدم‌ها می‌توانند از جادوی موسیقی لذت ببرند.
 
انتشارات فاطمی، کتاب «چرا آواز می‌خوانی زنجره؟» را در 32 صفحه با قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است.

 


«از این طرف نگاه کن»
کتاب «از این طرف نگاه کن»  اثر علی خدایی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و به عنوان رمان برگزیده کودک در هفدهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور انتخاب شده است. این کتاب ویژه کودکان ۷ سال به بالا است و داستانی تخیلی دارد که می‌تواند به عنوان اثری آموزشی برای این گروه از مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد.
 
علی خدایی این کتاب ۴۰ صفحه‌ای را در قالب یک اثر تصویری طراحی و تالیف کرده است. این داستان روایت حیواناتی است که در دل جنگل با تابلویی انتزاعی روبه‌رو می‌شوند و هرکدام تصویر خود را در آن پیدا می‌کنند، اما در ادامه اتفاق‌هایی می‌افتد که منجر به تغییر دیدگاه یک بعدی مخاطبان به دنیای اطراف خود می‌شود.
 
پیش از این در چاپ اول (1395) و دوم در مجموع ۷هزار و ۵۰۰ نسخه از این کتاب منتشر شده بود که با احتساب ۲هزار و ۵۰۰ جلد در نوبت سوم شمارگان آن به ۱۰ هزار نسخه رسیده است.
 
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «از این طرف نگاه کن» را در قطع رقعی به قیمت ۱۴هزار تومان تجدید چاپ کرده است.
 
 


«بازی با ابزارهای ساده»
مجموعه سه جلدی «بازی با ابزارهای ساده» اثر معصومه پورطاهریان است که از سوی نشر شهر قلم برای کودکان و نوجوانان منتشر شده و برگزیده نشان نقره‌ای ششمین دوره لاک‌پشت پرنده است و می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه در این ایام باشد.
 
بازی همیشه و در همه جا از علاقه‌مندی‌های کودکان است. حتی روزگاری که اسباب‌بازی‌های کمی وجود داشت کودکان همیشه با هر آن چه در اطراف‌شان پیدا می‌شد مانند سنگ، چوب، خاک، پارچه، کاغذ، طناب، آب، باد، هسته‌ میوه، کلاه، بالش و پر بازی می‌‌کردند. این مجموعه با عنوان‌های «بازی‌های سنگ»، «بازی‌های طناب» و «بازی‌های چوب»  به کودکان یاد می‌دهد که چگونه با ساده‌ترین وسایلی که در محیط زندگی‌شان وجود دارد، بازی کنند و آن‌ها را به اسباب‌بازی تبدیل کنند.
 
انتشارات شهر قلم «بازی‌های سنگ» را با قیمت 185 هزار ریال،  «بازی‌های طناب» را با قیمت 95 هزار ریال و «بازی‌های چوب» را با قیمت 125 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها