یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
شادی و نشاط خردسالان با کتاب

والدین می‌توانند در ایامی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه بسر می‌برند کتاب‌های شادی‌بخش و مفرح را برای خردسالان‌شان بخوانند و اضطراب و نگرانی را از آن‌ها دور کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با شیوع ویروس کرونا در کشور و همه‌گیر شدن آن در شهرها توصیه اغلب کارشناسان برای مبتلا نشدن به این ویروس، ماندن در خانه و به نوعی خودقرنطینه‌گی است. براین اساس فرصتی دست می‌دهد تا بیش از پیش به فرزندانمان رسیدگی کنیم و برای‌شان کتاب بخوانیم یا آن‌ها را به کتابخوانی تشویق کنیم. در ادامه بخشی از کتاب‌های شادی‌بخشی که می‌تواند در این ایام روحیه بچه‌ها را بهتر کند و استرس و اضطراب ناشی از گسترش بیماری را کاهش دهد، برای گروه سنی خردسال معرفی می‌کنیم.
 
مجموعه «نی‌نی قصه»
مجموعه «نی‌نی قصه» شامل چهار جلد کتاب برای رده سنی خردسال است که به قلم لاله جعفری از سوی انتشارات داستان جمعه راهی کتاب‌فروشی‌ها شده است. لاله جعفری نویسنده کتاب‌های کودکان و خردسالان، تا کنون کتاب‌های زیادی برای گروه سنی زیر سه سال نوشته و داستان‌های زیادی از او در مجلات خردسالان منتشر شده است. او در هر جلد این مجموعه داستان‌هایی از تجربه‌ها و بازی‌های نی‌نی کوچولوها با یک حیوان کوچولو نوشته است و می‌تواند منبع مناسبی برای کتابخوانی خردسالان در این ایام باشد.
 
در این کتاب‌ها خردسالان تجربیات زیبایی چون ستاره بازی، هواپیما سواری، کالسکه سواری، تولد بازی و ... را با حیوان کوچولوها انجام می‌دهند و در دنیای خیالی خودشان با این حیوان‌ها به آسمان سفر می‌کنند، تاب بازی می‌کنند، کالسکه بازی می‌کنند و ...
 
مجموعه «نی‌نی قصه» برای پرورش قوه تخیل بچه‌ها و آموزش همکاری و مشارکت بسیار مناسب است و کودک در دنیای خیالی خود از این تجربه‌ها لذت می‌برد. همچنین تمام صفحات کتاب بر روی مقوای ضخیم با روکش سلفون چاپ شده تا کتاب‌ها به راحتی کثیف یا پاره نشوند و لبه‌های کتاب نیز برای جلوگیری از آسیب به کودکان، گرد شده است.
 
مجموعه «نی‌نی قصه» با قیمت 16هزارتومان برای هر جلد از سوی انتشارات داستان جمعه منتشر شده است.
 
 

مجموعه «این من هستم»
مجموعه «این من هستم» با ترجمه و بازآفرینی افسانه شعبان‌نژاد نیز اثر دیگری است که در این روزها می‌تواند سبب کاهش استرس و نگرانی در بچه‌ها شود. این مجموعه از سوی انتشارات لوپه‌تو برای گروه سنی خردسال و پیش دبستانی‌ها منتشر شده است. عنوان‌های این مجموعه چهار جلدی که کریستین راسی آن‌ها را تصویرگری کرده، عبارتند از: «در قلب من»، «من شجاع هستم»، «سلام نی نی کوچولو» و «من یک گنج دارم».
 
شعبان‌نژاد در کتاب «در قلب من» از احساس‌ مختلف مثل شادی، غم، ترس و ... با زبانی کودکانه برای کودکان سخن می‌گوید. در کتاب «من شجاع هستم» نیز از ترس‌های کودک و راهکارهای مناسب برای غلبه بر آنها با زبانی کودکانه سخن می‌گوید. کودکی که در این کتاب به تصویر کشیده شده کوهی بزرگی از ترس دارد، ترس از صدای رعد و برق، ترس از تاریکی، از سگ همسایه، از عصبانیت آدم‌ها، از سوسک‌ها و مارمولک‌ها ... اما هرچقدر که بزرگتر می‌شود ترس‌هایش کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.
 
نویسنده در کتاب «سلام نی نی کوچولو» از انتظار شیرین کودکی که قرار است خواهر یا برادر شود سخن می‌گوید. در کتاب «من یک گنج دارم» نیز از شادی‌ها و لذت‌های طبیعی کودکان حرف می‌زند. در بخشی از کتاب «من یک گنج دارم» می‌خوانیم: «امروز مادربزرگم یک صندوقچه خوشگل به من داد. او می‌داند که من از صندوقچه‌ام خوب مواظبت می‌کنم. چون که من دختر بزرگی هستم. آن صندوقچه گنج خودم است. می‌خواهم گنج‌هایم را در آن قایم کنم. اما چیزهایی توی صندوقچه‌ام بگذارم؟ آب نبات و شیرینی‌هایم؟ نه آنها به صندوقچه‌ام را خط‌خطی می‌کنند. تازه عروسک خرسی هم توی آنجا نمی‌شود.»
 
انتشارات لوپه تو مجموعه 4 جلدی «این من هستم» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 65 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.
 
 

مجموعه «چی مثل چیه؟»
مجموعه هشت جلدی «چی مثل چیه؟» کتاب دیگری است که بر اساس کتابی از شونا اینس و تصویرگری ایریس آگوچ با ترجمه افسانه شعبان‌نژاد از سوی انتشارات لوپه‌تو برای کودکان گروه سنی «ب» منتشر شده است و به مسائلی همچون حضور کودکان در زمین بازی و چگونگی برخورد آن‌ها با همبازی‌هایشان، شناخت کودک از خود، نگرانی و چگونگی رویارویی با آن، خانواده و اهمیت آن، دوستی و چگونگی تعادل برقرار کردن در دوستی‌ها، مساله مرگ و از دست دادن با زبانی کودکانه برای کودکان می‌پردازد.
 
هیجانات، عادت‌های مثبت و منفی و رفتار فردی از موضوعات مورد توجه در این مجموعه است. در این کتاب‌ها به مخاطب یادآوری می‌شود که نگرانی هم خوب است و هم بد. اگر فرد نگران باشد، می‌کوشد از خطرها فرارکند و از دردسر دور شود. اما اگر نگرانی آن‌قدر زیاد شود که در دوستی، خواب و سلامت اختلال ایجاد کند، فرد را بیمار می‌کند. در این مجموعه برای کودک و به زبان کودکانه، درباره نگرانی توضیح داده می‌شود. نویسنده نگرانی را به ابری تشبیه می‌کند که اگر مراقب آن نباشیم، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و مانع از تابش خورشید خواهد شد. به این ترتیب، به زبان داستان، مخاطب را راهنمایی می‌کند چطور نگرانی را از خود دور کند.
 
همچنین این مجموعه کتاب‌ها از موضوع‌هایی همچون زندگی، دوستی، عشق، دنیای مجازی، جدایی والدین، مرگ و ... از نگاه کودکان با کودکان سخن می‌گوید. نویسنده، روانشناس بالینی است، این کتاب را براساس سال‌ها تجربه‌‌ با مخاطب‌هایش نوشته است. مترجم سعی کرده است متن را با توجه به فرهنگ جامعه‌ ایرانی، تغییر دهد و ترجمه‌ای آزاد از متن داشته باشد.
 
عناوین این مجموعه هشت جلدی عبارتند از: «عشق مثل یک درخت است»، «اینترنت مثل یک گودال است»، «زندگی مثل باد است»، «دوستی مثل یک الاکلنگ است»، «خانواده مثل یک کیک است»، «نگرانی مثل ابر است»، «تو مثل خودت هستی» و «زمین بازی مثل یک جنگل است».
 
در ابتدای این مجموعه در «سخنی با بزرگ‌ترها» خطاب به والدین نوشته شده است:

«هنگامی که کودکان در زمین بازی جمع می‌شوند، فرصت مناسبی برای لذت‌بردن و یادگیری بازی‌های جدید برای آن‌ها به‌وجود می‌آید. زمین بازی می‌تواند روش‌های گوناگونی از طرز تفکر و رفتار با دیگران را به آن‌ها آموزش دهد.کودکانی با شخصیت‌های متفاوت وارد زمین بازی می‌شوند. برای مثال ممکن است کودکی سلطه‌گر و کودکی گوشه‌گیر کنار هم قرار بگیرند. پس حضور بزرگترها کنار آن‌ها لازم است. کودکان باید بازی کردن تحت نظارت و مدیریت یک بزرگ‌تر را بیاموزند تا از کشمکش‌های کودکانه‌ی آن‌ها در زمین بازی کاسته شود.جامعه‌گرایی و معاشرت‌پذیری، مهمترین جنبه‌ رشد کودک است. این مساله از کودکی تا دوران کهنسالی اثرگذار است. در زمین بازی کودکان ملاحظه کردن، پذیرفتن و تحمل‌کردن شخصیت‌های مختلف را یاد می‌گیرند. زمین بازی می‌تواند گام اول برای جامعه‌پذیری مناسب در طول زندگی کودک باشد.»
 
مجموعه هشت جلدی «چی مثل چیه؟» در قالب 24صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 10 هزار تومان از سوی انتشارات لوپه‌تو منتشر شده است.
 
 

مجموعه «اتل متل»
مجموعه «اتل متل» شامل چهار جلد از مصطفی رحماندوست است که در این ایام سبب ایجاد روحیه همدردی، مهربانی و هم‌زبانی در بچه‌ها می‌شود. این مجموعه از سوی انتشارات لوپه‌تو برای خردسالان منتشر شده. عنوان‌های این مجموعه چهارجلدی عبارتند از: «اتل متل کبوتری»، «اتل متل یه زنبوره»، «اتل متل یه بچه‌ مار»و «اتل متل یه بزغاله».
 
رحماندوست در این مجموعه ساده‌ترین موضوعات زندگی اجتماعی مانند همراهی کردن، همسفر شدن، ازدواج کردن، همبازی‌شدن، مهربانی و هم‌دردی و هم زبانی را با زبانی شاعرانه و استفاده از کلمات ساده و کودکانه به تصویر می‌کشد.
 
این موضوعات از جمله دغدغه‌های کودکان و خردسالان است. بچه‌ها همیشه از تنهایی گریزانند و دوست دارند در کارهایی که انجام می‌دهند کسی آن‌ها را همراهی کند و مصطفی رحماندوست به خوبی به این دغدغه کودکان اشاره کرده است. مثلا در یکی از جلدهای این مجموعه به کبوتر پَرپَری اشاره می‌کند که گرسنه است و باید به دنبال دانه برود. کبوتر می‏‌داند که پنجره‌ها با پرنده‌ها دوست هستند و به آن‎ها دانه می‎دهند. برای همین پشت پنجره می‎نشیند، سلام می‎کند و دانه می‎خواهد؛ اما پنجره می‎گوید کسی در خانه نیست تا برایش دانه بریزد. کبوتر به طرف مزرعه می‎رود، جایی که مترسکِ خسته نشسته است. کبوتر می‌‏داند که مترسک مهربان است و چند دانه را از او دریغ نمی‎کند. مترسک به او اجازه می‎دهد تا خود را سیر کند و از کبوتر می‏‌خواهد باز هم به او سربزند؛ چون مترسک همیشه تنهاست.
 
یا در شعری دیگر بچه‌مار کوچولو از قطار می‌خواهد که با هم بازی کنند! اما قطار خیلی کار دارد؛ او باید مسافرها را جابه‌جا کند. مارکوچولو به شیلنگ آب می‎رسد و از او می‎خواهد که با هم بازی کنند؛ اما شیلنگ هم خیلی کار دارد؛ او باید باغچه را آب بدهد. «لاکی لاک‌پشته، صدای مار کوچولو را می‎شنود و از مار می‎خواهد که با او بازی کنند؛ اما مارکوچولو می‎ترسد و فرار می‏‌کند. مار کوچولو به لانه‌اش برمی‎گردد و با خواهر و برادرهایش بازی می‏‌کند.
 
شعرهای این مجموعه با تصویرگری‌های رنگی نرگس هاشمی‌منش همراه شده که در درک بهتر مفهوم شعرها به کودکان کمک می‌کند.
 
انتشارات لوپه‌تو مجموعه «اتل متل» را با شمارگان هزار و 400 نسخه و قیمت 12 هزار تومان برای هر جلد منتشر کرده است.
 
 

«اتل متل مزرعه»
«اتل متل مزرعه» و «اتل متل یه جنگل» از آثار رویا بیژنی است که از سوی انتشارات زعفران برای گروه سنی خردسال منتشر شده است و مطالعه آن‌ها می‌تواند در این ایام سبب شادی‌بخشی به بچه‌ها شود.
 
«اتل متل مزرعه» دارای 6 قطعه شعر کودکانه و 54 قطعه پازل است. کودکان گروه سنی «الف» و «ب» با خواندن اشعار و بازی کردن با قطعات پازل موجود در این کتاب می‌توانند با برخی حیوانات مزرعه مانند گوسفند، سگ، اسب، اردک، گاو و مرغ آشنا شوند.
 
در پشت جلد این کتاب توضیحاتی درباره مطالب موجود در آن نوشته شده است:
«پالام پولوم شاپرک/ توی یه باغ کوچک
ده بیست تایی حیوونه/ مزرعه اسم اونه
آسمونش از طلا/ مثل بهشته والا
یا حیووناش سم دارن/ یا بعضیا دم دارن...»
 
این کتاب علاوه بر اشعار، حاوی تصاویر رنگی و جذابی از حیوانات است که توسط «جولی فلچر» و «آنا لوبکا» طراحی شده است.
 
کتاب «اتل متل مزرعه» در قالب 12 صفحه با شمارگان دوهزار و 500 نسخه در قطع خشتی برای کودکان منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت 120 هزار ریال این کتاب را خریداری کنند.

 
 

«اتل متل یه جنگل»
کتاب «اتل متل یه جنگل» اثر رویا بیژنی نیز در قالب اشعاری ساده و کودکانه بچه‌ها را با حیوانات جنگل مانند زرافه، شیر، ببر و تمساح آشنا می‌کند.
 
این کتاب دارای 6 قطعه شعر کودکانه و 54 قطعه پازل است. کودکان گروه سنی «الف» و «ب» با خواندن اشعار و بازی کردن با قطعات پازل موجود در این کتاب می‌توانند با برخی از حیوانات جنگل آشنا شوند.
 
این کتاب علاوه بر اشعار زیبا حاوی تصاویر رنگی و جذابی از حیوانات است که از سوی جولی فلچر و آنا لوبکا طراحی شده است.
 
کتاب «اتل متل یه جنگل» در قالب 12 صفحه با شمارگان دوهزار و 500 نسخه در قطع خشتی برای کودکان منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت 120 هزار ریال این کتاب را خریداری کنند.

 
 

مجموعه «بازی، شعر، نمایش»
مجموعه چهارجلدی «بازی، شعر، نمایش» اثر افسانه شعبان‌نژاد نیز از آثاری است که از سوی نشر لوپه‌تو برای گروه سنی خردسال منتشر شده است. شعبان‌نژاد در این مجموعه کتاب‌های تصویری با عنوان‌های «با من بیا عروسک»، «من این طرف، تو اون طرف»، «نخودی نرو تو دیگ آش» و «بیا بیا، گردالی جون» با زبانی ساده و کودکانه مطالب مفید و آموزنده‌ای را برای خردسالان بیان می‌کند و تلاش می‌کند بچه‌ها را علاوه بر سرگرم کردن با موضوعاتی مانند اندازه و حجم اشیا و موجودات مختلف و شکل فیزیکی آن‌ها آشنا کند.
 
بزرگ‌ترها می‎توانند در این ایام بازی‌های نمایشی این مجموعه را با ابتکار خود و کمک کودکان به اجرا درآورند و کودکان را در یادگیری راحت‌تر یاری دهند.
 
بنابر گفته شعبان‌نژاد در مقدمه کتاب، خردسالان آثاری را که تلفیقی از بازی، شعر، نمایش باشد دوست دارند. با این گونه آثار احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و این دست آثار به نیازها و علایق آن‌ها بیشتر پاسخ می‌دهند و آن‌ها را در سرگرم شدن و یادگیری بهتر، یاری می‌کنند.
 
«بازی، شعر، نمایش» از فعالیت‌های مورد علاقه خردسالان است که زمینه‌های مناسبی را برای پرورش آن‌ها فراهم می‌کند. بازی، به طور طبیعی فعالیتی است که از طریق آن، زمینه‌های کشف و برقراری ارتباط قوی با محیط، برای کودک فراهم می‌شود.
 
شعر و ترانه به دلیل داشتن ریتم، تکرار، جملات کوتاه و موزون و موسیقی نهفته در آن، سازگاری بیشتری با دنیا و حال و هوای خردسالان دارد و نمایش در ساده‌ترین و کودکانه‌ترین شکل آن، همان «وانمود بازی» یا «خاله بازی» مرسوم خردسالان است که الگوها و نقش زندگی بزرگسالی از طریق آن تمرین می‌شود. تلفیق مناسب این نوع فعالیت‌ها، بهترین زمینه‌ها را در پرورش حداکثر ابعاد وجودی خردسالان فراهم می‌کند.
 
بازی‌های نمایشی این مجموعه، تلفیقی است از «بازی، شعر، نمایش» که بزرگ‌ترها می‌توانند آن‌ها را با ابتکار خود و کمک کودکان به اجرا درآورند و بدین گونه کودکان را در یادگیری راحت‌تر یاری دهند.
 
هرکدام از کتاب‌های این مجموعه از سوی یک تصویرگر، تصویرگری شده است. تصاویر شاد و رنگی این کتاب، پیوند بچه‌ها را با متن افزایش داده و به خواندن ادامه داستان، تشویق می‌کند. زهره پریرخ، نرگس هاشمی هاشمی‌منش، لیلا نادری نادری‌پاک و فهیمه محجوب از تصویرگرانی هستند که تصاویر این مجموعه را خلق کرده‌اند.
 
انتشارات لوپه‌تو، مجموعه «بازی، شعر، نمایش» را در قالب هزار و 500 نسخه با قیمت 12هزارتومان برای هرجلد منتشر کرده است.
 
 

مجموعه «نی‌نی‌های حیوانات»
«نی‌نی‌های حیوانات» اثر «نانامی بلینو» و «امیلی بومون» مجموعه‌ای 9 جلدی است که با ترجمه راضیه خوئینی از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است. این مجموعه شامل 9 جلد با عناوین گوساله، جوجه پنگوئن، توله سگ، بچه زرافه، بچه خرس درختی، بچه خرس، بچه خرگوش، کره اسب و بچه گربه است.
 
کودکان در این کتاب با مهارت‌ها و خصوصیات نی‌نی‌های حیوانات در قالب داستان بیشتر آشنا می‌شوند. تصاویر زیبا و باکیفیت این مجموعه منجر به شناخت هرچه بیشتر کودکان از دنیای حیوانات و بچه‌های‌‌شان می‌شود.
 
کتاب‌های بنفشه واحد کودک و خردسال انتشارات قدیانی، مجموعه 9 جلدی «نی‌نی‌های حیوانات» را در قطع خشتی کوچک با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت هر جلد 12500 تومان منتشر کرده است.
 
 

مجموعه «نی‌نی‌ها»
مجموعه 6 جلدی «نی‌نی‌ها» نوشته افسانه شعبان‌نژاد نیز از آثار شادی‌بخشی است که می‌تواند منبع مناسبی برای کتابخوانی خردسالان در این ایام باشد. این مجموعه با تصویرگری غزاله بیگدلو از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
 
مجموعه «نی‌نی‌ها» به گونه‌ای طراحی شده که سه جلد آن برای نی‌نی دخترها و سه جلد آن برای نی‌نی پسرها است. عناوین کلی این مجموعه عبارتند از: «نی‌نی‌ها و پری‌ها»، «نی‌نی‌ها و هولولو» و «نی‌نی‌ها و اجی مجی».
 
در مقدمه این مجموعه نوشته شده است: «پری‌ها برای حل مشکلات نی‌نی‌ها می‌آیند و از آن‌ها می‌خواهند که خودشان هم برای حل مشکل کمک کنند. مربی یا والدین می‌توانند هنگام خواندن قصه از نام کودک خود به جای نی‌نی دختری یا نی‌نی پسری استفاده کنند.»
 
انتشارات سوره مهر مجموعه 6 جلدی «نی‌نی‌ها» را با شمارگان پنج هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها