یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
اُفت محسوس فروش کتاب در کتابفروشی‌های اهواز

کتابفروشان اهوازی می‌گویند که شیوع ویروس کرونا فروش آنها را به‌طور محسوسی کاهش داده است. آنها در عین حال تلاش می‌کنند با تمرکز روی روش‌های دیگر فروش از جمله روش‌های غیرحضوری، این آسیب را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، تب ویروس کرونا با جهشی چشمگیر، بازار خرید و فروش انواع محصولات را آن هم در آستانه نوروز، یعنی نقطه اوج رونق بازار، متاثر کرده است. بالطبع ترکش‌ِ این تیر که از چله کمان رها شده، دامن کتابفروشان را هم گرفته است و آن‌ها دچار رکود و گرفتار فروش پائین شده‌اند.

در همین رابطه، نظرات چند کتابفروشی اهواز را نسبت به وضعیت فروششان در این چند روز و برگزاری طرح «عیدانه کتاب» جویا شده‌ایم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

کرونا بازار کتاب را شدیدا متاثر کرده است
منصور رئیسی، مدیر کتابفروشی «کتاب شرق» اهواز بیان کرد: تقدیر این است که سلسله اتفاقات سال 98 با یک اتفاق ناگوارتر پایان یابد. با شروع ترم جدید دانشگاه‌ها و نزدیک شدن به ایام عید نوروز، تحرکی در بازار کتاب ایجاد شد اما از زمان اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز بازار کتاب به شکل محسوسی اُفت فروش داشته است.

رئیسی با اشاره به ارائه راهکاری که در کتابفروشی متبوعش برای مقابله با این اُفت فروش اتخاذ شده است، عنوان کرد: مجموعه کتاب شرق با ارسال رایگان کتاب توسط پیک در سریع‌ترین زمان ممکن به تمام نقاط اهواز و پست به تمام کشور، فروش اینترنتی و ثبت سفارش در سایت کتاب شرق، تلاش کرد این مشکل را تا اندازه‌ای برطرف کند.


وی درباره اجرای طرح «عیدانه کتاب» نیز چنین گفت: اعتقاد تعدادی از همکاران در سراسر کشور بر این است که با توجه به کاهش مراجعه به کتابفروشی‌ها در این ایام ویژه، عملا طرح عیدانه کتاب، قدرت اجرایی لازم و ایجاد تحول در فروش را به دنبال نخواهد داشت اما نظر برخی کتابفروشان دیگر این است که برای جلوگیری از رکود بیشتر، این طرح باید اجرا شود چراکه می‌تواند تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.

«عیدانه کتاب» باید از اواسط اسفند شروع شود
مدیر کتابفروشی «کتاب شرق» گفت: طرح باید از اواسط اسفند شروع شود و اگر با توجه به شرایط فعلی استقبال پایین بود، باید تا اواسط فروردین‌ماه تمدید شود.

مدیر کتابفروشی «شهر کتاب اهواز» هم معتقد است: تعطیلی مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها، صددرصد تاثیر منفی بر فروش کتاب در کتابفروشی‌ها داشته به‌طوری که تعداد مشتریان مراجعه کننده درطول روز تقریبا به صفر رسیده است.

نجات رنجبر ارسال غیرحضوری را از جمله راهکار مثبت برشمرد و گفت: برای سرویس‌دهی بهتر به مشتریان درصدد برآمدیم با اطلاع‌رسانی از طریق پیامک، شبکه مجازی و سایت فروشگاه اینترنتی شهرکتاب اهواز، ارسال کتاب به‌صورت رایگان و یا با حداقل هزینه درجهت تردد کمتر مردم، به مرکز شهر را انجام دهیم.

وی که موافق برگزاری طرح «عیدانه کتاب» است، بیان کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا، موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باید تدابیر جدیدی برای ایجاد انگیزه در بین علاقه‌مندان به کتاب ایجاد کنند، تا خریداران به‌صورت غیرحضوری بتوانند در طرح شرکت کرده و از تخفیف‌های آن بهره‌مند شوند. چون با وجود ویروس کرونا حضور مردم در مراکز فروش، باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شود.

مدیر داخلی کتابفروشی «محام» هم در این ارتباط گفت: هفته گذشته با شدت یافتن خبرهای کرونا مراجعه به کتابفروشی، روز به روز کمتر شد به‌طوری که پنجشنبه آخر هفته بدتر از یک روز تعطیل بود.

روش‌هایی برای جبران اُفت فروش در کتابفروشی «محام»
کریم فریسات اضافه کرد: برای مقابله و جبران کسر فروش مجموعه «محام» تمام تمرکزش را بر ارسال کتاب به وسیله پیک رایگان، معرفی کتاب در فضای مجازی و ارائه مشاوره تلفنی به مشتریان و در صورت درخواست مشتری، فرستادن عکس از صفحات کتاب جهت انتخاب بهتر انجام داده است.

وی ارائه خدماتی چون دادن دستکش، کم کردن تعداد کارکنان و ضد عفونی کردن فضای فروشگاه به‌صورت مستمر را ازجمله اقدامات این کتابفروشی عنوان کرد.

مدیر داخلی این کتابفروشی با بیان اینکه برگزاری طرح «عیدانه کتاب» می‌تواند تاثیر مثبتی بر فروش داشته باشد، تصریح کرد: هرچند اجرای عیدانه کتاب می‌تواند تا حدودی به کمک کتاب فروش‌ها بیاید، اما با توجه به این شرایط کشاندن دوباره مشتریان به کتابفروشی، کار سختی است و انتظار دیگر پرداخت سریع اعتبار به کتابفروشان است؛ زیرا با افت شدید فروش، کتابفروشان نمی توانند چک‌های ناشران را پرداخت کنند.

مدیر داخلی کتابفروشی «رشد اهواز» بر این باور است: در یک هفته گذشته با این که ساعات کار کتابفروشی براساس روال سابق بوده فروش 90 درصد افت داشته است و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد بعضی روزها مجبور به تعطیلی کتابفروشی شده و با این شوکی که در بازار است، هیچ راه حل سریعی وجود ندارد.

مصیبی اجرای طرح «عیدانه کتاب» را بر فروش بی‌تاثیر می‌داند و معتقد است: در حال حاضر سلامتی افراد از هر مساله دیگر مهم تر است و قطعا این تخفیف‌ها هیچ تاثیری در روند فروش ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها