دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
«تا فراموش نکنیم»؛ روایتی از انواع جنایات اسرائیل در نابودی فلسطین

کتاب «تا فراموش نکنیم»، روایتی از ماجرای ویرانی و اشغال 418 روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی ساکنان آن است که دارای سابقه تمدنی عظیمی بوده، روستاهایی که بعد از تسخیر و یا ویرانی کلی، به شهرک‌های یهودی‎نشین تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تا فراموش نکنیم»، اثر برگردان فارسی کتاب «All That Remains » با ترجمه امیرحسین بابالار از کارشناسان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، از سوی انتشارات جمعیت حامیان آزادی قدس شریف منتشر شد.

این کتاب با همکاری ولید الخالدی و گروهی از پژوهشگران مرکز مطالعات فلسطین واشینگتن دی. سی، دانشگاه برگزیت در کرانه باختری رود اردن و مرکز پژوهش‌های اجتماعی الجلیل تهیه و به چاپ رسیده است.

«تا فراموش نکنیم» به شرح ماجراهای غم‌انگیزی می‌پردازد که در تهاجم سال ۱۹۴۸ نیروهای صهیونیستی که از پشتیبانی کامل ارتش بریتانیا نیز برخوردار بودند، برای ۴۱۸ روستای فلسطینی و ساکنین آن رقم زده‌اند. روستاهایی که بعد از تسخیر و یا ویرانی کلی، به شهرک‌های یهودی نشین تبدیل شده است.

این کتاب که در ۷۶۴ صفحه و در قطع دایرة‌المعارفی چاپ شده از معدود تحقیقات جامعی است که در ایران درباره فلسطین منتشر شده و دارای اطلاعات تاریخی، جغرافیایی، مردم‌شناسانه مهمی درباره فلسطین است و پژوهشگران حوزه مطالعات تاریخی جهان اسلام می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

از مترجم این اثر پیش‌تر برگردان کتاب «روپرت مورداک، امپراتور رسانه» اثر ویلیام شاوکراس توسط نشر ساقی روانه بازار نشر شده و ترجمه مقالاتی نیز با عنوان «شرق‌شناسی یهود»، اثر شموئل موره، فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ‌پژوهی ایران معاصر، ترجمه مقاله «ایران در جودائیکا»، اثر آمنون نتصر، منون شیلوا، فصلنامه تخصصی در حوزه تاریخ‌پژوهی ایران معاصر، منتشر شده است. 

کتاب «تا فراموش نکنیم» روایتی از ماجرای ویرانی و اشغال 418 روستای فلسطین و کشتار، اخراج و آوارگی ساکنان آن است که دارای سابقه تمدنی عظیم و بزرگی بوده و بسیاری از این روستاها از مدارس و سیستم آموزشی بهره‌مند بودند که در کمتر کشوری در آن زمان چنین امکانی فراهم بوده است. تولیدات و محصولات روستایی و بافت معماری که هر کدام از این روستاها داشتند، مقیاس کوچکی از شهرهای امروزی در آن روستاها بود.
 
با مطالعه این کتاب بسیاری از شبهاتی که در خصوص فلسطین مطرح شده، پاسخ داده می‌شود؛ از جمله آنکه فلسطین در آن موقع بخاطر شرایط ساختاری نیاز به قیم داشته است؛ چرا که این کشور سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار غنی‌ای داشته است و در بسیاری از جنبه‌ها، مردم فلسطین امکانات زیستی بهتری نسبت به مردم سایر کشورها در آن زمان برخوردار بودند.
 


تأسیس رژیم صهیونیستی و موجودیت آن همواره با حمله، کشتار، اخراج، و تخریب همراه بوده است و این کتاب به خوبی چنین جریانی را روایت می‌کند؛ و یکی از علت‌هایی که اسرائیلی‌ها بعد از اخراج فلسطینیان خانه‌های آنان را تخریب می‌کردند، این بود که امید بازگشت از آنان سلب شود و با تخریب روستاهای فلسطینی، آبادی‌های خودشان را در آنجا تأسیس می‌کردند تا فضای روستاهای فلسطینی کاملاً یهودی شود. در واقع این کتاب ویترین انواع جنایات رژیم صهیونیستی است.
 
از این کتاب که ترجمه، بازبینی، غلط گیری و مستندسازی آن در بازه زمانی ده ساله‌ انجام شده است، بی‌شک می‌توان به عنوان یکی از معتبرترین کتاب‌های مرجع در زمینه اشغال فلسطین و حوادث رخ داده در سال 1948 نام برد.
 
کتاب «تا فراموش نکنیم» به دور از شعار زدگی است
در تولید و تدوین این کتاب یک تیم محقق 60 نفره پژوهشی به گردآوری اطلاعات و پژوهش‌های میدانی پرداختند و علی رغم تمام محدودیت‌ها و مانع‌تراشی‌های صهیونیست‌ها، این کتاب توانسته شناسنامه‌ای از 418 روستا تهیه کند و رسالت این کتاب جلوگیری از فراموش شدن جنایات و تاریخچه آن دوران فلسطینی‌هاست. این کتاب جغرافیا و مباحث توپوگرافی و باستان‌شناسی فلسطینیان را از قبل از اخراج و بعد آن را به دور از شعار زدگی روایت می‌کند.
 
این کتاب به خوبی بیان می‌کند که فلسطینیان نقشی منفعلانه در برابر تخریب و اخراج از سرزمین‌هایشان را نداشته‌اند. حتی شبهه فروش سرزمین‌های فلسطینی به یهودیان نیز به خوبی تبیین می‌شود که کل زمین‌های فروخته شده به یهودیان تنها چیزی حدود 5 درصد از کل سرزمین فلسطین بوده و فروش این زمین‌ها هم به واسطه روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام می‌شده است. اگر امت‌های اسلامی آگاهی تاریخی نسبت به مسئله فلسطین پیدا کنند، بی شک تعداد زیادی از این جوامع برای کمک به فلسطینیان و حل مسئله بازگشتشان همکاری می‌کردند و امید است که در آینده شاهد بازپس‌گیری سرزمین‌های فلسطینی باشیم.
 
قدرت و سیطره صهیونیست‌ها و یهودی‌ها در دنیای امروز با مرکزیت فلسطین است و یکی از ارکان این قدرت جهانی و تداوم موجودیت رژیم طی ۷۱ سال، دروغ، تحریف، فریب و حقه‌بازی است. این کتاب، در واقع یک سند محکم برای بخش قابل توجهی از تحریفات بوده و گام کوچکی برای افشای این دروغ تاریخی بزرگ است. سؤالات و ابهاماتی که برای نه تنها جوانان، بلکه اساتید ما وجود دارد، ناشی از دروغ و تزویر یهودی است و آن‌ها از طریق فیلم، نمایشنامه، سریال، کتاب و ... این دروغ‌ها را منتشر کرده‌اند.
 
بهره‌گیری از منابع عربی و غیرعربی
این کتاب از منابع عربی و غیرعربی مربوط به فلسطین و یهود بهره گرفته است. یکی از این منابع کتاب‌های «سبک‌های تاریخ هاگانا» و «تاریخ جنگ استقلال» است که اندکی قبل و تا بعد از تأسیس اسرائیل به زبان عربی منتشر شده است.
 
کتاب «تا فراموش نکنیم» برای جامعه نخبگی کشور و علاقمندان عرصه پژوهش مرجع بسیار خوبی است و این کتاب پاسخی جامع به شبهه فروش زمین در فلسطین است. البته اشاره‌ای به نقش انگلیس و خیانت برخی اعراب در زمینه‌سازی برای اشغال سرزمین فلسطین نکرده است.

کتاب «تا فراموش نکنیم»، اثر برگردان فارسی کتاب «All That Remains» با ترجمه امیرحسین بابالار در 764 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 220 هزار تومان به همت انتشارات حامیان آزادی قدس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها