چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
صدور مجوز نشر ٢٢١٧ کتاب در استان فارس در سال ۹۸

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از صدور مجوز انتشار بیش از 2 هزار عنوان کتاب در این استان از ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مهدی امیدبخش درباره تعداد مجوزهای صادر شده، عنوان کرد: ٢٢١٧ عنوان کتاب از ابتدای امسال مجوز دریافت کرده است.

وی با اعلام اینکه میانگین هر سه ماه ٥٦٠ عنوان در استان فارس مجوز چاپ دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: میانگین 
شمارگان هر كتاب در استان فارس ١٠٠٠ جلد است.

این در حالی است که به گفته امیدبخش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس سامانه مجوز نشر دارد که مشکل سراسری داشته و حدود دو هفته پیش حل شده است؛ بنابراین آمار موجود مربوط به سامانه نیست.

با این حال برخی ناشران استان فارس معتقدند که آمار نشر نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است. به‌عنوان نمونه نیما تقوی، فعال فرهنگی و مدیر یک انتشاراتی استان فارس گفت: امسال توانستیم در نشر پیرسوک 4 عنوان کتاب تازه منتشر کنیم زیرا روال اداری کار طولانی است.

مدیر انتشارات نویسندگان پارس نیز به خبرنگار ایبنا گفت: علیرغم همه کاستی‌های سال جاری؛ امسال 60 عنوان کتاب در زمینه داستان، شعر، ادبیات عامه و روان شناسی چاپ کردیم.

کرامت یزدانی با اعلام اینکه تقریبا 30 عنوان نیز منتظر صدور مجوز است، گفت: سامانه صدور مجوز نشر به‌تازگی راه‌اندازی شده است و تا از سوی ناشران مورد استقبال قرار بگیرد، زمان می‌برد.

به گفته این ناشر استان فارس، مجوزها به واسطه سامانه یادشده تجمیع شده و به‌طور مشترک توانمندی اخذ مجوز فیپا و مجوز بررس را دارد.

یزدانی البته مشکل عمده دیگر ناشران را از نظر دور نداشت و تصریح کرد: به‌خاطر گرانی کاغذ، امسال مکشلات بسیاری داشتیم و 6 مجوز داریم که هزینه چاپ آن فراهم نشد.

وی اضافه کرد: به‌دلیل گرانی طبیعتا ناشر نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند. ضعفِ توزیع کتاب، از دیگر مشکلات استان فارس است؛ به اندازه‌ای که کتاب‌های ناشران تهرانی در شیراز خوب توزیع می‌شوند، کتاب‌های ناشران خود استان فارس توزیع مناسبی ندارند.

به گفته مدیر انتشارات نویسندگان پارس، کتابفروشی‌های شیراز به آثار ناشران استان اقبال نشان نمی‌دهند، ازسوی دیگر برگزاری انتخابات هم مزید بر علت شد زیرا کاغدها صرف تبلیغات نامزدها شد.

یزدانی، تاکید کرد: امسال که شیراز موفق به کسب عنوان پایتخت کتاب برای سال 1399 شده است، این عنوان باید به درد نویسندگان، اهالی فرهنگ و ناشران بخورد و باید نشان دهیم که در این زمینه همت می‌گذاریم.

وی یادآوری کرد: چنانچه توزیع کتاب خوب بود، من در مقام ناشر حاضر به سرمایه‌گذاری در تولید کتاب خواهم بود.

به گفته یزدانی، دختر کلاس نهمی در این استان، رمان نوشته است؛ طوری که بررس کتاب را شگفت‌زده کرده است؛ اما هزینه نشر آن وجود ندارد.

این فعال حوزه فرهنگی پیشنهاد کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سالی که عنوان پایتختی کتاب ایران به مرکز این استان رسیده است، باید همه امور در زمینه کتاب را کنار و فقط تلاش خود را روی توزیع بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها