چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
اقدام جالب کتابفروشان اصفهانی در مقابل کرونا

کتابفروشی‌های اصفهان پس از شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن اُفت چشمگیر فروش کتاب، به فروش تلفنی و اینترنتی البته با روش‌های پیشگیرانه از این بیماری روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، در شرایط فعلی شیوع سریع ویروس کرونا در اکثر شهرهای بزرگ، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، ایده کتابخوانی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های آرامش‌دهنده باشد؛ هرچند با توجه به روش‌های انتقال ویروس که تماس دست و حضور در محافل شلوغ، از اصلی‌ترین‌های آنهاست، کتاب نیز در زمره کالاهایی قرار گرفته که دچار اُفت شدید فروش شده است.

با وضعیت فعلی و تعطیلی مراکز خرید، خیلی از مخاطبان این کالای فرهنگی هم از حضور در کتابفروشی‌ها پرهیز می‌کنند و ترجیح می‌دهند در مکان‌های عمومی حضور پیدا نکنند. در این میان کتابفروشی‌های سنتی که در سال‌های اخیر فقط فروش را از طریق حضور فیزیکی ادامه داده‌اند، بیشترین لطمه را از شرایط فعلی را دیده‌اند.

کتابفروشی‌های اصفهان پس از شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد در شهر و به‌دنبال آن اُفت چشمگیر فروش کتاب، به فروش تلفنی و اینترنتی البته با روش‌های پیشگیرانه از کرونا روی آورده‌اند. شهرکتاب اردیبهشت از نخستین کتابفروشی‌های اصفهان بود که فروش تلفنی را آغاز کرد. البته این کتابفروشی پیش از این نیز فروش تلفنی و اینترنتی داشت، اما نکته اصلی رعایت اصول بهداشتی در ارسال محموله‌های کتاب برای آرامش مخاطبان است.

حمید صحت، مدیر این کتابفروشی در این رابطه به خبرنگار ایبنا گفت:با توجه به وضعیت کنونی و برای جلوگیری از ترددهای غیرضروری در سطح شهر اصفهان، خرید و فروش کتاب از طریق تلفنی با تمهیدات ویژه را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: تمام کتاب‌هایی که از طریق تلفنی ارسال می‌شود، به‌صورت بهداشتی با رعایت نکات جلوگیری از انتقال بیماری کرونا بسته‌بندی می‌شود و هزینه ارسال کتاب‌هایی که قیمتشان بالای 150 هزار تومان است (برای اصفهانی‌ها) و بالای 300 هزار تومان (برای دیگر شهرها) رایگان است.

استقبال از کتاب‌های روانشناسی در پردیس کتاب
مدیر پردیس کتاب سیتی‌سنتر اصفهان نیز در رابطه با وضعیت فروش پس از شیوع بیماری کرونا به خبرنگار ایبنا گفت: متاسفانه فروش کتاب در چند روز اخیر اُفت شدیدی داشته است و با وجود آمادگی کامل پردیس کتاب برای پاسخگوییِ مطلوب به نیازهای مخاطبان در ماه‌های طلایی و پررونقِ اسفند و فروردین برای حوزه‌ کتاب، شیوع کرونا اتفاق چندان خوبی نه برای ما کتابفروش‌ها و نه برای حوزه‌ کتاب، تلقی نمی‌شود. بی‌تردید این وضعیت کل زنجیره‌ صنعت نشر از نویسنده و مترجم تا ناشر و کتاب‌فروش را متضرر خواهد کرد.

مهرداد فروزنده ادامه داد: فروش تلفنی را برای کاهش ترددهای غیرضروری حضوری مردم و مدیریت وضعیت خاص فعلی از همان روزهای ابتدایی با رعایت نکات بهداشتی راه‌اندازی کردیم و استقبال خوبی نیز از آن شده است، اما به هر حال جایگزین خوبی برای شرایط غیرعادی این روزها نخواهد شد.

وی در رابطه با پرفروش‌های این کتابفروشی پس از شیوع کرونا نیز گفت: کتاب‌های روانشناسی و موفقیت، فروش بهتری نسبت به سایر کتاب‌ها داشتند و «هیچ دوستی به جز کوهستان» (نشر چشمه)، «باشگاه مشت‌زنی فمنیستی» (نشر کوله‌پشتی)، «پسری که دور دنیا را رکاب زد» (نشر اطراف)، دیگردوستی موثر (نشر نی)، «اصل‌گرایی» (نشر آموخته)، «در ستایش بطالت (نشر نیلوفر)، «آدم‌های چهارباغ (نشر چشمه)، «تجربه و هنر زندگی» و «کمونیسم رفت ما ماندیم و حتی خندیدیم» (نشر گمان) از پرفروش‌های پردیس کتاب هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها