پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
می‌نویسم تا مبلغ باشم

کردفیروزجایی با بیان اینکه تنها شأنی که برای خودم و تمام طلبه‌ها قائل هستم تبلیغ است، گفت: من نمی‌نویسم که نویسنده باشم من می‌نویسم که مبلغ باشم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست رونمایی از رمان «ملداش» با حضور مهدی کردفیروزجایی نویسنده کتاب و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فاضل استرآبادی تولیت مدرسه فیضیه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.
 
مهدی کرد فیروزجایی در سخنان کوتاهی به علت نوشتن رمان «ملداش» پرداخت و گفت: «ملداش» را نوشتم تا ادای دینی باشد به هزینه هایی که حوزه برای من انجام داده است.
 
وی اضافه کرد: تنها شأنی که برای خودم و تمام طلبه‌ها قائل هستم و امروز متاسفانه فراموش شده تبلیغ است. طلبه امروز می‌خواهد فیلسوف، جامعه شناس، روان شناس، زبان‌دان، سیاستمدار، حقوق‌دان و ... بشود ولی گویا خجالت می‌کشد که بگوید می خواهد مبلغ شود.
 
فیروزجایی اصلی ترین کار یک طلبه را تبلیغ دانست و گفت: اصالت برای یک طلبه تبلیغ است و بقیه موارد ابزار هستند که طلبه به تبلیغش برسد. من نمی‌نویسم که نویسنده باشم من می‌نویسم که مبلغ باشم. امیدوارم که توانسته باشم دین خودم را به درستی ادا کرده باشم.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فاضل استرآبادی در ابتدا یکی از ویژگی های کتاب را عنوان آن برشمرد و گفت: کلمه «ملداش» خیلی حرف دارد. «مل» همان ملا به معنای نخبه و دانشمند یا روحانی است و کلمه «داش» مخفف داداش است. وقتی «مل» با «داش» ترکیب می‌شود به معنای دانشمندی که در برخورد با مردم خودمانی و صمیمی و مهربان است، در ذهن تداعی می شود.
 

وی اضافه کرد: «ملداش» یعنی ملایی که با مردم خودمونی و صمیمی است. در کتاب«ملداش» هم می بینیم که این روحانی که اسمش ایلچی است در برخورد با مردم صمیمی و خودمانی است، مردم با ایشان راحت هستند و اساسا روحانی اینگونه باید باشد.
 
تولیت مدرسه فیضیه قم تصریح کرد: دیگر امتیاز و ویژگی این اثر این است که شاید تنها رمانی باشد که یک روحانی مبلغ را از همه جوانب و ابعاد به تصویر می‌کشد. زیرا قابل تصور هر کسی نیست که با مشکلات و مسائل متفاوت یک مبلغی که در روستا با یک جامعه درگیر است را درک کند. وقتی کسی این رمان را بخواند به راحتی می‌تواند خودش را جای یک مبلغ بگذارد و مصائب و ابتلائات یک مبلغ را درک کند، و این خودش به تنهایی امتیاز ارزشمندی است.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فاضل استرآبادی یادآور شد: یک مبلغ در روستا فقط با مشکلات فقهی، امور اجتماعی و اعتقادی آن‌ها سر و کار ندارد بلکه با تمام این مسائل و حتی مشکلات اخلاقی آن‌ها سر و کار دارد و دغدغه‌ی آن‌ها دغدغه مبلغ می‌شود و این که کار یک مبلغ را سخت می‌کند.
 
وی برای نمونه به یک مورد از این مسائل در رمان اشاره کرد و گفت: در این رمان می‌بینیم دختر و پسری با هم نامزدند اما به خاطر یک رسم غلط نمی‌توانند با هم زندگی کنند. «ملداش» برای حل مشکل آن‌ها از آبروی خود مایه می‌گذارد تا این رسم غلط از بین برود.
 

فاضل استرآبادی در بخش دیگری از سخنانش به اقلیمی بودن رمان به عنوان یک امتیاز ویژه پرداخت و بیان کرد: از دیگر امتیازات این کتاب می‌توان به اقلیمی بودن رمان اشاره کرد. در این رمان فرهنگ و آداب و رسوم مازندران به خوبی مکتوب کرده است. حتی اصطلاحاتی که به کار رفته است که کمتر از آن ها استفاده می‌شود ولی با این کار ثبت و ماندگار شد.
 
وی افزود: نویسنده به گونه ای از این اصطلاحات استفاده کرده است که مخاطب فارسی زبان غیر مازندرانی به راحتی می فهمد و با فرهنگ و آداب مازندرانی آشنا می شود.
 
حجت الااسلام والمسلین فاضل در پایان ضمن دعوت و تشویق طلاب به نوشتن چه در عرصه پژوهش و چه در عرصه داستان به طرح روی جلد کتاب نیز اشاره کرد و گفت: طرح جلد کتاب زیبا و جذاب است و می تواند هر بیننده‌ای را به خاطر استفاده از عناصر بومی به خود جذب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها