سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کشاورز: عادت نداریم اقدامات‌مان را مستند کنیم

کشاورز گفت: عادت نداریم اقدامات‌مان را مستند کنیم و این فرق ما با کشورهای پیشرفته است. مستندسازی از دستاوردهای پر ارزش کم‌هزینه برای دیگران است که خطای کارها را کمتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب اطلس پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد شامل عملیات والفجر ۸ (فاو - اروندکنار)، با حضور عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا طلایی، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی و سیدحمزه رضوی، مدیر کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، در اداره کل ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
 
محمدرضا طلایی، معاون مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد و کشاورزی با درود به شهدا و خانواده آن‌ها و تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از مشکلات در دوران دفاع‌ مقدس بحث نرم‌افزاری بود و در بحث مستندات ضعفی وجود داشت که امروزه ایثارگران در جهاد با انگیزه‌ای که دارند این مشکل را برطرف کرده‌اند و رونمایی از اطلس کار ارزشمندی است که به سرپرستی مهندس عظیمی انجام می‌شود.

بررسی 200 سند در اطلس پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد
وی با بیان اینکه بیش از 200 سند در این اطلس بررسی شده است، عنوان کرد: اینکه جبهه جنوب در این مجموعه انتخاب شده به دلیل نوع مهندسی جنگ است و از مخاطبان درخواست می‌شود پیشنهادات و نظراتی که درباره این اطلس دارند را ارائه دهند تا اگر اشکالاتی در آن وجود دارد، برطرف شود.
 
عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مردم ایران در ماه‌های اخیر روزهای خوبی نداشتند. شهادت سردار سلیمانی، شهادت عده‌ای در کرمان، سقوط هواپیما و وقوع سیل در سیستان و بلوچستان مردم را آزرده کرده که البته این موارد واقعیت زندگی است و مردم ایران نشان دادند که در حفظ سرزمین و انقلاب و معنویات پایدار و منسجم هستند و این اطلس نشان‌دهنده نوع انسجام مردم در دهه 60 است.

وی با بیان اینکه طی 40 سال با شدت و ضعف درگیر جنگ ناخواسته بوده‌ایم و امروز به شکل دیگر وارد جنگ شده‌ایم، اظهار کرد: آنچه ما انتخاب کرده‌ایم با اندیشه غرب جور در نمی‌آید و دشمن شمشیر اقتصادی را از رو بسته است. ما طی 40 سال مقاطع متفاوت جنگی داشته‌ایم، فقط شکل‌ها و جبهه‌ها فرق کرده، اما همه کسانی که در این صحنه‌ها بوده‌اند، برای حفظ آرمان‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.
 
مستندسازی؛ از دستاوردهای پر ارزش کم‌هزینه برای دیگران
کشاورز عنوان کرد: موضوعی که در جامعه ما غریب است و از خلأهایی که در جامعه ما وجود دارد، این است که عادت نداریم اقدامات‌مان را مستند کنیم و این فرق ما با کشورهای پیشرفته است. مستندسازی از دستاوردهای پر ارزش کم‌هزینه برای دیگران است که خطای کارها را کمتر می‌کند. مشکل دیگر این است که از تعریف همدیگر اجتناب می‌کنیم در حالیکه این روحیه انسان‌ها را از درون آزار می‌دهد. ما به خاطر اخلاق شرقی فکر می‌کنیم تعریف زیادی پسندیده نیست، در حالی که پدیده حبس کردن احساسات و عدم قدردانی از تلاش دیگران صفت خوبی نیست. ما معمولاً بعد از شهادت و فوت افراد در مورد آن‌ها صحبت می‌‌کنیم در صورتی که باید در حیات افراد قدردان باشیم.
 
وی بیان کرد: ما فکر می‌کنیم یک مطلب نوشتاری را باید آدم خاصی تحلیل کند، اما بسیاری از آدم‌های عادی هم مطالب ارزشمندی دارند و باید مستندات به نسل جدید منتقل شود. ضمن اینکه ممکن است تفکرات نسل جدید با ما منطبق نباشد، اما باید حاصل زحمات بیان شود. باید از شبکه‌های مجازی استفاده کنیم تا نسل جوان بدانند امروز که به ثلاث باباجانی یا طبس می‌روند بعد از چه اتفاقات ناگواری این مراکز ساخته شده و این راه‌ پایه‌های تمدن گذشته را تقویت می‌کند و باید قدردان باشیم و جامعه را از این تجربیات بهره‌مند کنیم.
 
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: امروز وارد جنگ‌هایی شدیم که پیچیدگی‌های بیشتری دارد، نمی‌توانیم کوتاه بیاییم. استقلال هزینه دارد و هزینه نیازمند رفتاری است که در دهه 60 انجام شده زمانی که در تنگنا قرار داشتیم و در فضای جدید احتیاج به همدلی داریم.
 
کشاورز گفت: هر اتفاقی یک جریان اجتماعی به بار می‌آورد، زمان زلزله همه عطوفت و مهربانی می‌خواهند در جنگ مسلحانه مردم همدل می‌شوند، ولی در جنگ اقتصادی روحیه‌ها خشن می‌شود. اگر فضای مطبوعات را ببینید متوجه شرایط جنگ‌های اقتصادی می‌شوید. در دهه 60 با کمبود کالا مواجه بودیم، اما همه ایثار می‌کردند در شرایط فعلی کنترل و مدیریت بازار و روابط با دهه 60 فرق دارد. در شرایط جنگ اقتصادی، جامعه پرخاشگر می‌شود و این جنگ روابط خانوادگی و جامعه را آشفته می‌کند. باید نسل‌های جدید را راهنمایی کنیم و راه برون‌رفت از مشکلات، همکاری و تعامل اجتماعی است.
 
سیدمحمد لاله‌زار، فرمانده قرارگاه نوح نبی(ع) نیز با بیان اینکه امروزه اداره کشور به دست نسل جوان است گفت: از ابتدای جنگ تحمیلی سازماندهی صورت گرفت و با همکاری ارتش، سپاه و جهاد، قرارگاه‌های مشترک تشکیل شد. اواخر سال 62 وقتی دشمن در حال شکست بود، شرق و غرب به کمک صدام آمدند و جنگ فرسایشی شد و جزایر ایران را تهدید کردند که به دنبال آن قرارگاه چهارم به نام نوح نبی(ع) تأسیس شد و مسئولیت این قرارگاه که تخصصی بود به اینجانب واگذار شد. تحلیل دشمن این بود که ما دانش دریایی نداریم اما با دانش و انگیزه‌ای که جوانان داشتند در علم کشتی‌سازی موفقیت‌هایی را به دست آوردیم و تحقیقات مهندسی جنگ در دانشگاه‌ها صورت گرفت.
 
وی اظهار کرد: ما نسلی هستیم که حکومت شاهنشاهی، مشکلات طاغوت و جنگ و پنجه در پنجه‌شدن با غرب را دیده‌ایم. نسل امروز نه دوران شاه و نه جنگ را دیده‌اند، اما نسل فهیمی داریم که آگاه به مسائل روز هستند ما باید در کنار هم قرار بگیریم و ارتباط برقرار کنیم.
 
لاله‌زار با تأکید بر اینکه این انقلاب با کودتا به دست نیامده که با کودتا از بین برود، تصریح کرد: مردم برای انقلاب اسلامی هزینه کرده‌اند، یکی مادی و دیگری گذشتن از جان خود بود که قابل قیاس با مسایل مادی نیست. جوانان باید با مطالعه، علل تحمیل جنگ را پیدا کنند. این اطلس شاید 10 درصد آنچه در فاو اتفاق افتاد باشد، باید برای حفظ ایران و انقلاب مستندسازی کنیم تا جوانان بتوانند کشور خود را حفظ کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها