چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
خونخوارهای نجات‌دهنده

کتاب «پرورش زالو»، ضمن اشاره به تاریخچه و فواید این روش درمانی سنتی، فرصت‌هایی که این تجارت پرسود و کم‌وبیش ناشناخته برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، صنعت پرورش زالو سال‌هاست در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان تجارتی پرسود شناخته شده و در برخی کشورها همچون ایران با وجود قدمت 2500 ساله، تا همین چند سال پیش چندان رونق نداشته و ناشناخته باقی مانده بود. اما بحث پرورش زالو و تجارت آن در دهه اخیر و براساس سیاست‌های مداخلاتی دولت و از طریق اعطای مجوزهای فعالیت و نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، رونق ویژه‌ای داشته است. با توجه به افزایش علاقه‌مندان به پرورش زالو و توسعه صنایع جانبی آن از یک‌سو و شرایط مناسب اقلیمی در کشور برای تکثیر و پرورش زالو، این کار به سمت یک فعالیت اقتصادی، نو و سودده در جریان است.
 
کتاب «پرورش زالو؛ تجارتی پرسود اما ناشناخته» اثر مشترک کامنییف؛ اُ. یو بارانوفسکی و آو یو، با ترجمه و تألیف سمیه افشاری به‌تازگی راهی بازار کتاب شده است. بخشی از این اثر مربوط به ترجمه برخی از معتبرترین مقالات علمی روز دنیا در زمینه صنعت زالو بوده و بخش عمده کتاب نیز حاصل سال‌ها پژوهش نویسنده آن در این حوزه است. «پیشینه استفاده از زالوی طبی و اکولوژی زالو»، «آناتومی و عملکرد زالوی طبی»، «تغذیه زالو»، «تولیدمثل زالوها»، «روش‌های پرورش زالو»، «تغذیه زالو در شرایط پرورش»، «مولدسازی و تکثیر در پرورش»، «مدیریت بهداشتی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها»، «اهمیت اقتصادی زالو»، «تولید و پرورش زالو به‌صورت کاربردی» و «مجز و شرایط احداث» بخش‌های یازده‌گانه این کتاب هستند.
 

نگاهی به تاریخچه زالودرمانی در دنیا
براساس آنچه در منابع معتبر و کتاب‌‌های کهن علمی آمده، زالودرمانی تاریخچه‌ای به قدمت 3500 سال دارد و در روزگار کنونی نیز به یک صنعت پر سود در دنیا تبدیل شده و هر روزه به تعداد متقاضیان آن در کشورهای مختلف افزوده می‌شود. در کتاب به تاریخچه زالودرمانی اشاره شده است: «این روش درمانی ابتدا در مصر وجود داشت و پس از آن به ایران و همچنین کشورهای اروپایی راه یافت. این درمان سنتی، تاریخچه‌ای طولانی دارد و ابن‌سینا در کتاب قانون به انواع زالو و زالوهای سمی اشاره کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خاصیت درمانی زالو در بزاق دهانش است که یک ماده ضد انعقاد به نام هیرودین دارد و موجب باز شدن گرفتگی رگ‌ها و افزایش خون‌رسانی به مغز و بدن می‌شود. سابقه زالودرمانی به حدود 3500 سال قبل در مصر می‌رسد و از 2500 سال پیش در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده قرار گرفته است. در کشور ما اطبای بزرگی چون رازی، ابن‌سینا و جرجانی این روش را تأیید و تشریح کرده‌اند. در حال حاضر در کلینیک‌های معتبر کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، آمریکا، انگلیس و بسیاری دیگر از کشورها از زالو به‌طور گسترده و رسمی در مقاصد طبی استفاده می‌شود.»


درمان ده‌ها بیماری با کمک زالوها
زالودرمانی، شیوه‌ای از طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف است که در سال‌های اخیر مورد توجه پزشکان و بسیاری از مردم قرار گرفته و در صورت کاربرد اصولی و درست از آن، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی مفید واقع شود. براساس متن کتاب حاضر، به برخی از بیماری‌هایی که امروزه با استفاده از زالو درمان می‌شوند، اشاره می‌شود: «بیماری‌های وریدی (واریس‌ها»، کنترل درد مفصل مبتلا به آرتروز، بیماری‌های رماتیسمی، بیماری‌های ستون فقرات، کمردرد، ناشنوایی ناگهانی، اختلالات جریان خون چشمی، آبسه‌ها، هماتوم، زونا، انواع سردردها، صرع، سینوزیت، کشیدگی عضلات، ‌ورم بیضه، واریکوسل، مشکلات رحم، پروستاتیت، امراض کلیه و مثانه، مشکلات عصب سیاتیک، خار پاشنه، خون‌مردگی ناشی از شکستگی، بیماری‌های طحال. بیماری‌های پوست و مو ازجمله ریزش موی سر، جوش سر و صورت، لک صورت، ترک اعتیاد، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مغز، امراض عفونی، غده‌های سرطانی،‌ دیابت به‌کارگیری در پیوند اعضا، جراحی پلاستیک و غیره. کاربردهای دیگر همچون استخراج بزاق زالو که حاوی هیرودین و آنزیم‌های دیگر می‌باشد، جهت ساخت دارو و کرم‌های بهداشتی. استخراج عصاره زالو جهت تولید روغن زالو.»


توجیه اقتصادی پرورش زالو
«هزینه زالو نسبت به سایر آبزیان پائین می‌باشد. در حداقل فضا می‌شود آن‌را پرورش داد. هزینه خوراک آن کمتر از هزینه خوراک پرورش ماهی است، زیرا دفعات غذادهی آن‌ها کمتر است؛ در هر 1 الی 2 دو ماه انجام می‌شود و در هر وعده غذایی اگر بالاترین ظرفیت تغذیه را درنظر بگیریم، در حدود 25 سی‌سی خون تازه را هر زالوی رشد یافته خواهد خورد. زالوهای طبی در هر رده سنی قابل فروش هستند. بیشتر زالوهای پرورش یافته به‌صورت خشک شده عرضه می‌شوند و مقداری از آن‌ها نیز به‌صورت یخ‌زده ارائه می‌شود که تنوع در فراوری را نشان می‌دهد. حدود 20 درصد زالوها به‌صورت زنده جهت مصرف در مراکز پزشکی، بخصوص در کلینیک‌های زالودرمانی و اتاق‌های جراحی، به‌کار گرفته می‌شود. مصرف زالو در پزشکی به‌صورت یک‌بار مصرف بوده که در نتیجه همیشه به پرورش و تولید آن نیاز می‌باشد. محدود بودن زالوی طبی در منابع طبیعی، نیاز مبرم به مصارف پزشکی زالو در آینده و هزینه بالای آن در خارج از کشور، نیاز به تولید آن‌را در داخل کشور ضروری خواهد بود. با توجه به اینکه با هزینه‌های پایین در داخل کشور، می‌توان به تولید زالو اقدام کرد و هم اینکه می‌توان به صادرات آن نیز پرداخت که اشتغال، سودآوری و ارزآوری به کشور را باعث خواهد شد.»
 
نخستین چاپ کتاب «پرورش زالو؛ تجارتی پرسود اما ناشناخته» در 176 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات نیکان کتاب به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها