دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
وجه پنهان و وجه ظاهر اسماعیل امینی یکی است

سهیل محمودی در مراسم بزرگداشت اسماعیل امینی گفت: من یکی از قدیمی‌ترین دوستان او هستم و 8 سال با او همسایه دیوار به دیوار بودم و اینجا به جرأت می‌توانم بگویم که وجه پنهان و وجه ظاهر اسماعیل امینی یکی است. او کسی است که فضای میان دانشگاه و خیابان را کم کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و سومین عصر کتاب که به بزرگداشت مقام اسماعیل امینی، شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه اختصاص داشت، عصر امروز (28 بهمن‌ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، سهیل محمودی، جواد محقق، بیوک ملکی، افشین داورپناه، غلامرضا طریقی، محمدعلی بهمنی، علی‌اصغر محمدخانی، رضا ساکی، اکبر کتابدار، ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، فاطمه راکعی، علیرضا لبش و دیگر طنزپردازان و شاعران مطرح در سرای کتاب موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.
 
سهیل محمودی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌های علمی و شخصیتی اسماعیل امینی گفت: همیشه یک فاصله‌ای بین دانشگاه، خیابان و زندگی وجود دارد که تنها مختص ایران هم نیست. آن‌هایی که می‌توانند این فاصله را کم کنند دست به یک اتفاق خوب می‌زنند. در روزگار ما نیز تا قبل از خانلری چنین فاصله‌ای وجود داشت. آل‌احمد می‌گفت «می‌خواستم بروم از دکتری دفاع کنم فهمیدم جنونی بوده، خوب شد و آن را ول کردم.»
 
وی ادامه داد: گاهی این فاصله را برداشتن از طریق تحقیق و پژوهش اتفاق می‌افتد، مانند کاری که محمدعلی موحد انجام داده است. البته این انسان‌ها کم نیستند و می‌توان از این میان به خانلری، شفیعی کدکنی، زرین‌کوب، پورنامداریان و قیصر هم اشاره کرد و اینجا می‌توانیم بگوییم که اسماعیل امینی نیز قطعا یکی از این افراد است؛ چراکه او نیز در جهت برداشت فاصله‌ها تلاش کرده است.
 
این شاعر و ترانه‌سرا در توضیح نگاه نقادانه اسماعیل امینی اظهار کرد: اسماعیل امینی براساس علم و دانش دست به نقد می‌زند. ما نقد ذوقی کم انجام نداده‌ایم اما اسماعیل امینی نقد علمی انجام می‌دهد و براساس علوم و اصول حرف می‌زند. من یکی از قدیمی‌ترین دوستان او هستم و 8 سال با او همسایه دیوار به دیوار بودم و اینجا به جرأت می‌توانم بگویم که وجه پنهان و وجه ظاهر اسماعیل امینی یکی است.
 
وی افزود: به نظر من دیر می‌شود وارد زندگی انسان‌های اخمو شد اما اگر وارد شوید جذب آنها می‌شوید و می‌بینید که چه قلب رئوف و مهربانی دارد. اسماعیل امینی از آن دست آدم‌هایی است که دیر صمیمی می‌شود اما وقتی همراه می‌شود می‌توان با او رفاقت کرد.
 
دنیا با آدم‌هایی مثل امینی جای قشنگ‌تری است
جواد محقق، دیگر سخنران این مراسم بود که با قرار گرفتن در پشت تریبون گفت: ادب، وقار و متانت اسماعیل امینی همواره برای همه دوستان دلچسب بوده است. تعادل در رفتار و گفتار کیمیایی است که ما کمتر می‌بینیم اما در وجود اسماعیل امینی وجود دارد. او به دور از تکلف‌ها و تظاهرات زندگی این روزها، آزادمنشانه زندگی می‌کند.
 
وی ادامه داد: از سال‌های نوجوانی وقتی می‌خواستم درباره آدمی قضاوت کنم، فکر می‌کردم که اگر همه آدم‌ها دنیا مانند آن آدم باشند (با همه ویژگی‌های خوب و بد) چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا دنیا جای زیباتری می‌شود؟ به نظر من اگر همه آدم‌های دنیا مانند اسماعیل امینی باشند دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی است و این بسیار ارزشمند است. پس یاد بگیریم به گونه‌ای زندگی کنیم که اگر همه مثل ما بودند زندگی جذاب‌تر و بهتر باشد.
 
در روزگار فروریختن باروها زندگی می‌کنیم
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با اشاره به ویژگی‌های اسماعیل امینی گفت: ما در روزگار فروریختن باروها زندگی می‌کنیم و اگر کسی از باروها مراقبت کند کار ارزشمندی انجام داده است. همه آثار ارزشمند ادبی و میراث فرهنگی که امروز به دست ما رسیده توسط عده‌ای مراقبت و نگهداری شده است که بدون شک یکی از این افراد اسماعیل امینی است.
 
وی ادامه داد: شرایط امروز با گذشته قابل مقایسه نیست و همه چیز تغییر کرده است؛ در گذشته اگر مداحی 10هزار بیت حفظ نبود پشت تریبون نمی‌رفت اما امروز مجری شعر را از روی موبایل هم اشتباه می‌خواند. در چنین وضعیتی اسماعیل امینی مدافع فرهنگ ماست و ما همه به او مدیون هستیم.
 
مهم‌ترین ویژگی‌ امینی معلمی اوست
بعد از زائری نوبت به مهدی قزلی رسید. مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بعد از بیان چند خاطره گفت: اوایلی که خدمت اسماعیل امینی رسیده بودم نکته‌ای گفت که مضمونش آن بود که هر کتابی که به دستش می‌رسد اول می‌خواند و بعد در قفسه می‌گذارد. پیش خودم گفتم شاید او هم از آن دست آدم‌هایی است که می‌خواهد تظاهر به کتابخوانی کند به همین دلیل یکی از کتاب‌های خودم را به او دادم. دو روز بعد وقتی او را دیدم نکات مثبت و منفی کتاب را گفت و من متوجه شدم که او واقعا فرد کتابخوانی است. این را گفتم تا بدانید در دنیایی که همه با کتاب غریبه شده‌اند، اسماعیل امینی فرد مناسبی است تا کتابتان را بخواند و درباره آن نظر بدهد.
 
وی ادامه داد: اگر از فضایل اسماعیل امینی یکی را بخواهم بگویم، معلمی اوست؛ چراکه همه کسانی که با او نشست و برخاست داشته‌اند چیزی از او یاد گرفته‌اند. در واقع اسماعیل امینی از آثارش بزرگ‌تر است و این نکته بسیار ارزشمندی است.
 
امینی نسبت به مردم و کشورش متعهد است
افسون امینی که به نمایندگی کانون پرورش فکری کودکان در این مراسم حضور داشت نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خیلی‌ها گمان می‌کنند که به دلیل تشابه فامیلی و ترک‌زبان بودنم، خواهر اسماعیل امینی هستم یا با او نسبت خانوادگی دارم، اما این‌طور نیست با این حال به این تصور اشتباه افتخار می‌کنم.
 
وی ادامه داد: وجه برجسته‌ای که امینی دارد و برای من بسیار مهم است این است که او نسبت به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند واکنش نشان می‌دهد و این ویژگی باعث می‌شود که شاعر پویا و متعهد نسبت به مردم و سرزمینش باشد.
 
اعتماد بچه‌های جوان به اسماعیل امینی جلب شده است
سخنران بعدی این مراسم ساعد باقری بود، او در تعریف دغدغه‌ها و ویژگی‌های اسماعیل امینی گفت: آدم‌هایی از جنس اسماعیل امینی کم هستند. می‌خواهم صحبت حجت‌الاسلام زائری را تکمیل کنم. ما قلعه‌بان کم نداشته‌ایم اما اگر این قلعه‌بان‌ها دوست را از دشمن تشخیص ندهند خطر بزرگی ما را تهدید می‌کند. اسماعیل امینی یک قلعه‌بان مطلع است. به نظر من با ادا درآوردن مشکلی حل نمی‌شود. اسماعیل امینی ادا درنمی‌آورد و با اینکه او نگاهی آکادمیک دارد اما نخستین کسی بود که غلامرضا بروسان را به من معرفی کرد.
 
وی ادامه داد:‌ خوشبختانه امروز اعتماد بچه‌های جوان به اسماعیل امینی جلب شده است و آن‌ها دریافته‌اند که او بیگانه از دنیای جدید و مدرن نیست و این جای خوشحالی دارد. یک روزی احساس ناامیدی می‌کردیم چرا که فاصله فضای آکادمیک و ذوقی ادبیات زیاد بود. یک روزی فکر می‌کردیم حال که استاد اوستا را نداریم چه اتفاقی خواهد افتاد اما خوشحالم که امروز اسماعیل امینی این چراغ را در دل ما روشن کرده است و این ارتباط وجود دارد. به نظر من کسی که با اسماعیل امینی معاشرت داشته باشد، سواد زندگی‌کردنش بالا می‌رود.
 
در انتهای این مراسم و پیش از اهدای جوایز همسر اسماعیل امینی و خودش پشت تریبون حاضر شدند و از افراد حاضر در سالن و سخنرانان تشکر کردند. گرفتن عکس یادگاری آخرین بخش از بیست و سومین عصر کتاب موسسه خانه‌کتاب بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها