دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
مجاهدی: سرایندگان شعر آئینی به خطوط قرمز توجه کنند

محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت شعر آئینی، در نخستین کنگره «شعر افق» که در قزوین برگزار شد، از رواج اشعاری که به گفته او «مفهومی غیرواقع و غلط در خصوص مسائل دینی و ارزشی می‌رساند»، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، نخستین «کنگره شعر افق» با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شامگاه گذشته در مراسمی که با حضور محمدعلی مجاهدی شاعر پیشکسوت شعر آئینی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در قزوین برگزار شد و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

شعر آئینه بیان حقایق در قالب هنر است
محمدعلی مجاهدی، در این مراسم با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری شعر در بیان حقایق و تلاش برای حفظ ارزش‌ها بیان کرد: زمانی که پیامبر بزرگوار اسلام تاثیر شعر را برنده‌تر از تیغ شمشیر بر دشمن دانستند، باید درک می‌کردیم که زبان هنر تا چه اندازه تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: همین تاثیرگذاری موجب شده است تا در طی این سال‌ها هر روز بیشتر از قبل مورد توجه و علاقه مردم باشد. همین تاثیرگذاری بود که موجب شد یکی از توصیه‌های پیامبر به اهالی هنر در زمان خودشان سرودن اشعاری در وصف دین باشد و به عنوان یک ابزار و رسانه تبلیغی قوی به این هنر نگاه شود.

این شاعر آئینی بیان کرد: اما متاسفانه در بازه‌ای از زمان به دلیل اینکه هنر در خدمت پول و سرمایه قرار گرفت و صاحبان قدرت توانستند هنر را بخرند، شاهد این بودیم که اشعاری ضعیف و خود فروخته سروده شد که بعد از انقلاب اسلامی این جریان در کشور از بین رفت و امروز بیشتر شاهد حرکت و تلاش شاعرانی با انگیزه و هدفمند هستیم.

مجاهدی گفت: پیروزی انقلاب نور امید و حقایق اسلام را در دل‌ها روشن کرد و همین مسئله موجب شد تا رشد قابل توجهی در شعر و به‌خصوص شعر آئینی و ارزشی ایجاد شود و امروز محتواهای ارزشمند زیادی در این حوزه از سوی هنرمندان کشور تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

شعر آئینی بیان ارزش‌های اسلامی به زبان شیرین هنر است
پدر شعر آئینی کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تعاریف مختلفی برای شعر آئینی بیان شده است اما نقطه مشترک همه این تعاریف توجه به ارزش‌های اسلامی و بیان عقاید و باورهای دینی به‌صورت هنری است؛ طوری‌که بتواند در مخاطبان اثربخشی داشته باشد و از این رو شاعر شعر آئینی باید بداند که پیش از هر چیزی نیازمند تقویت باورها و ارزش‌هاست و با استفاده از متونی نظیر قرآن کریم و تاریخ دین می‌تواند آثاری ارزشمند تولید کند.

مجاهدی گفت: این در شرایطی که از هر سو مورد هجمه دشمن هستیم، بسیار حائز اهمیت است چراکه شعر از ابزارهای فرهنگی قدرتمند در دنیاست و شعر آئینی می‌تواند ما از هجمه‌های فرهنگی دشمن و تاختن به باورها و ارزشهایمان حفظ کند.

وی یادآور شد: در این مسیر اما آسیب‌هایی ممکن است پیش روی هنرمند ما قرار گیرد که تملق بیش از حد و توجه به شبهات از این آسیب‌هاست چراکه دین اسلام و ارزش‌ها و اعتقادات ما به اندازه کافی قوی و قابل دفاع هستند که نیاز به تقدس‌افزایی نداشته باشد و شاعر باید دقت کند که در این حوزه خطوط قرمز بسیار حساسی پیش روی اوست.

این شاعر پیشکسوت همچنین گفت: رعایت اصالت در محتوا از دیگر مواردی است که باید با دقت نظر کافی به آن توجه شود و شاعر قبل از بیان روایات و داستان‌ها درخصوص صدق و جنبه‌های مختلف آن تحقیق کند.

مجاهدی افزود: گاهی بی‌دقتی‌هایی در این خصوص اتفاق افتاده است و امروز شاهد این هستیم که اشعاری در بین مردم در حال دست به دست شدن است که مفهومی غیرواقع و غلط در خصوص مسائل دینی و ارزشی را می‌رساند که شاعر انقلابی و ارزشی باید با پالایش این اشعار و دقت در سروده‌های خود بر این مسئله نظارت کافی داشته باشد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه امروز سالیان سال از عاشورا و بسیاری از وقایع دینی ما گذشته است اما هنوز این باورها به عنوان داشته‌های معنوی ما بسیار مورد احترام و ارزش هستند و نباید اجازه دهیم تا در طول زمان آلودگی‌ها و شبهاتی بر این ارزش‌های ما افزوده شود.

مجاهدی، با انتقاد از افراط و تفریط در شعر آیینی، تصریح کرد: در اشعار عاشورایی ممکن است با مطالبی حاشیه‌ای که ارتباط چندانی نیز به اصل واقعه عاشورا ندارند، روبه‌رو شویم که این مساله موجب جدایی از ماهیت فطری شعر خواهد شد.

وی، وظیفه یک شاعر عاشورایی را پالایش مطالب مرتبط در این زمینه دانست و افزود: فرهنگ‌ عاشورایی با گذشت چند قرن و در بستر تاریخ طبیعی آلودگی‌های را همراه خود داشته که باید به فطرت اولیه خود و به دور از هرگونه گزافه، بازگردد.

پدر شعر آیینی کشور گفت: بزرگترین خدمتی که شاعران آیینی ما در عرصه شعر آیینی می‌توانند انجام دهند، رویکرد حماسی و ارزشی به فرهنگ معنوی عاشورا و واگویی هنری مفاهیم فرهنگ عاشورا که مورد مغفول قرار گرفته، خواهد بود.

تببین بیانیه گام دوم انقلاب در زبان شعر از رسالت‌های شاعران انقلاب است
علی جلیلوند، دبیرکنگره شعر افق قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به استقبال خوب شاعران آئینی کشور از شرکت در این کنگره بیان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه فرهنگ مورد توجه است، مسئله تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است که به‌عنوان فعال در حوزه فرهنگی در کشور بر خود لازم می‌دانیم در این حوزه وارد شویم و با برگزاری کنگره و جشنواره‌های این‌چنینی تلاش کنیم تا گامی در این جهت برداشته شود.


وی بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب امروز نقشه راه و مسیر پیش روی ما را به روشنی بیان کرده است و خوشحالیم که شاعران آئینی کشور در این کنگره با نگاه ویژه به تبیین ابعاد مختلف بیانیه پرداختند.

دبیر کنگره شعر افق قزوین افزود: قطعا تبیین این بیانیه موجب بصیرت‌افزایی و نگاه ویژه به شعر آئینی در بین جوانان خواهد شد و خوشحالیم که اشعاری برجسته و متناسب در این حوزه در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

جلیلوند به موضوعات مطرح شده در این کنگره اشاره و یادآور شد: استکبارستیزی، امید به آینده، مهدویت و تمدن سازی، جایگاه عدالت در نظام اسلامی، جوانی محور پیشرفت، معنویت و اخلاق، خانواده و سبک زندگی اسلامی و عظمت ایران با گذشت ۴۱ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از جمله محورهای کنگره شعر افق بودند که علاقه‌مندان در خصوص آن به شعرسرایی پرداختند.

در پایان این مراسم از 3 برگزیده و 4 اثر شایسته تقدیر تجلیل به عمل آمد که اشعاری از ندا نوروزی، محمدحسن بهرامی و سکینه صالحی توانست جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص دهد.

در این کنگره شعر آئینی در استان قزوین آثاری از بیش از 100 شاعر آئینی مورد داوری قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها