دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
پردازش و سازمان‌دهی داده‌ها، ابزار قدرت ملی است

رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیرگذاری تولید داده در پیشرفت کشورها بر اهمیت داده‌ها به‌عنوان ابزاری برای قدرت ملی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با محوریت پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش دوشنبه(۲۸ بهمن‌ماه) با حضور احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی؛ محمد زره‌ساز، عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی؛ مهدی علیپور حافظی، دبیر علمی همایش  و محققان و دانشجویان شرکت‌کننده این همایش در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
 
احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اهمیت «داده» در پیشرفت و توسعه علمی کشور، بیان کرد: استفاده از داده و دانش برای کشورها مهم است. کشورها برای ارتقاء بخش‌های مختلف، رفع مسائل و مشکلات،  اجرای برنامه‌های توسعه‌محور به استخراج داده‌ می‌پردازند. دانش از طریق داده‌های پراکنده و متمرکز برای رفع بسیاری از مشکلات جامعه استخراج می‌شود.

برجعلی عنوان کرد: متاسفانه در حوزه پردازش و سازمان‌دهی اطلاعات و دانش با این خلاء که داده‌ها را چطور به دانش تبدیل کنیم مواجه هستیم؟ امروزه به تولید دانش از داده و نحوه تبدیل آن‌ها به یکدیگر نیاز داریم.
 
رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه روزانه حجم انبوهی داده در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: میزان بهره‌گیری از این داده‌ها کم و محدود است؛ بنابراین باید با توجه به فکر و دیدگاه‌های اهالی فرهیخته، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها بتوانیم به این داده‌ها شکل دهیم تا به الگویی برای پیشرفت و توسعه کشور و ابزاری برای قدرت ملی تبدیل کنیم.
 
وی ادامه داد: دو موضوع اصلی وجود دارد؛ نخست اینکه حاکمیت داده‌ها با چه کسی باشد و نکته دیگر در مقوله اهمیت داده‌ها و حریم خصوصی، مسائل شخصی و فردی است که تعارضاتی در این حوزه به وجود می‌آورد. اگر نتوانیم مدیریت صحیحی داشته باشیم، با استبداد فکری و تسلط داده بر انسان مواجه خواهیم شد.

طبق آمار به دست آمده هر ساله حجم داده‌ها دو برابر می‌شود و می‌تواند چون سیلی بنیان افکن باشد و انسان را در بر بگیرد.
 
برجعلی با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری این همایش در ارتقاء نحوه استفاده از پردازش داده، گفت: از برگزاری همایش یک روزه با محوریت پردازش و ساماندهی اطلاعات و دانش، آموزش نحوه پردازش و ساماندهی اطلاعات و دانش است که انتظار می‌رود محقق شود.    

دانشگاه‌ها، داده واقعی ندارند
وی با بیان اینکه یکی از اشکالات قابل طرح به دانشگاه‌ها در حوزه اطلاعات و دانش، نبود جریان تولید داده‌ است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها داده واقعی ندارند؛ بلکه تولید داده‌ها در اختیار دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و به‌ویژه مطبوعات و رسانه است. امروزه باید برای کسب و تولید داده‌ها خیز برداریم، چرا که بدون تولید داده‌ها براساس تحقیقات فردی پیش می‌رویم که به طور حتم نمی‌تواند کافی باشد. دانشگاه‌ها باید در مقوله تبادل داده با یکدیگر تعامل کنند.


تشکیل کمیته سازمان‌دهی اطلاعات و دانش

محمد زره‌ساز، عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی به نمایندگی از فریبرز خسروی، رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با اشاره به پشتوانه غنی نظری و علمی ایران در بخش سازماندهی داده و دانش در گذشته  بیان کرد: این پشتوانه درحال حاضر در اختیار ما قرار گرفته‌است. حوزه سازماندهی داده و دانش با اهمیت است که می‌توانیم حرفی برای گفتن در آن داشته باشیم و یک ویژگی ارزشمندی برای رقابت با دیگر ملت‌ها در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: نهادهای مسئول باید بتوانند در زمینه پردازش و سازمان‌دهی اطلاعات و دانش یک کمیته سازمان‌دهی اطلاعات و دانش به وجود بیاورند تا تمامی اطلاعات این حوزه به همراه علاقه‌مندان و کارشناسان آن امکان فعالیت داشته‌باشند.

در ادامه مهدی علیپور حافظی، دبیر علمی همایش با اشاره به زمان شکل‌گیری همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی گفت: از سال ۱۳۹۱ همایش کتابخانه‌های دیجیتالی شکل گرفت و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هر سال یک بار برگزار می‌شود. سومین دوره همایش با محوریت مسائل و مشکلات کتابخانه‌های دیجیتال آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پردازش و ساماندهی داده‌ها امری مهم در بهره‌گیری از آن‌ها است.

حافظی عنوان کرد: در این همایش، ۱۰۰ نفر از پژوهشگران در نقاط مختلف کشور از‌جمله سمنان، یزد، مشهد، شیراز آثار خود را ارسال کردند. تعدادی از آثار بنابر محدودیت‌های موجود برای ارائه شفاهی در نظر گرفته شد و برخی دیگر به بخش پوستر منتقل شد که در خارج از سالن همایش می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.


در پایان نیز پیام ریک سوستاک، دبیر بین‌المللی ایسکو توسط محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر بخش ایسکو در ایران  قرائت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها