دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
جابجایی مکانی نمایشگاه کتاب یزد نظر بازدیدکنندگان را تامین کرد؟

دوازدهمین نمایشگاه کتاب یزد درحالی به روزهای میانی فعالیت خود رسیده است که مشکلاتی از قبیل جابجایی مکانی محل برگزاری نمایشگاه و قطعی مکرر دستگاه‌های پوز بانک عامل، نارضایتی برخی از بازدیدکنندگان را به‌دنبال داشته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد - سیدضیا میررحیمی: دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان یزد که از 23 بهمن‌ماه با محوریت کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرده است، اگرچه در روزهای نخست، شاهد حضور گسترده مردم نبود، اما اکنون و در روزهای میانی فعالیت نمایشگاه، بازدیدکنندگان بیشتری برای تهیه منابع مورد نیاز خود از آن دیدن می‌کنند.

این نمایشگاه امسال نخستین بار در محل جدید نمایشگاه‌های یزد برگزار می‌شود که این تجربه جدید، البته با نقاط قوت و ضعفی همراه بوده است. بُعد مسافتِ محل جدید برپایی نمایشگاه کتاب یزد با مرکز شهر، آسفالت و درواقع هموار نبودن بخشی از مسیر ورودی به نمایشگاه، قطعی مکرر سیستم‌های بانک عاملِ مستقر در نمایشگاه و عدم ارائه بن تخفیف از جمله مواردی بوده که گلایه‌های برخی از بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و اهالی کتاب را در پی داشته است.


حسین مسرت، نویسنده، پژوهشگر، مصحح متون، کتابشناس و یزدشناس پبشکسوت، در رابطه با برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایبنا گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دارای نقاط قوتی است که پیشگیری از رفت و آمدهای مکرر به تهران برای اهل مطالعه و همچنین ارائه کتاب‌هایی که دسترسی به آنها کمتر و دشوارتر است، از جمله این نقاط قوت است.

وی افزود: حضور ناشران مختلف کشور از دیگر عوامل رونق در نمایشگاه‌های کتاب است که البته در برخی از دوره‌ها، این حضور کم‌رنگ‌تر بوده و ناشران برتر کشوری کمتر در نمایشگاه‌های استانی حضور پیدا می‌کنند.

این نویسنده یزدی بیان کرد: اگرچه بسیاری از ناشران در این نمایشگاه حضور دارند، اما بیشتر کتاب‌های عامه‌پسند در آنها ارائه می‌شود و به‌صورت تخصصی به ارائه کتاب به مخاطبین پرداخته نشده است.


مسرت بیان کرد: من شخصاً علاقه زیادی به کتاب‌ها و متون ادبی مرجع دارم اما متاسفانه در نمایشگاه نتوانستم به آنها دسترسی پیدا بکنم؛ ولی به هر حال به‌دلیل علاقه‌ای که به کتاب و کتابخوانی دارم، در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنم.

وی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه بیش از 50 درصد کتاب‌ها، رمان و 30 درصد نیز دیوان شعرای غیرمعتبر هستند که این مسئله نیز به نحوی یک نقص به‌شمار می‌رود و چندان مطلوبِ اهل مطالعه مناسب نیست.

این نویسنده یزدی با اشاره به فضای کنونی نمایشگاه کتاب یزد بیان کرد: در زمینه‌هایی مانند تامین سرمایش و گرمایش و فضا، این نمایشگاه بسیار خوب و مناسب است اما متاسفانه موقعیت مکانی آن بسیار نامناسب است و شاید یکی از دلایل حضور کم‌رنگ مردم نیز همین مسئله باشد.


وی گفت: دور بودن محل برگزاری نمایشگاه از شهر و هزینه زیاد رفت و آمد ازجمله دلایل دیگر این حضور کمِ مردم است که امیدواریم در سال‌های آینده نیز برای آن تدابیری اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد و استاد حوزه و دانشگاه نیز در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه کتاب یزد، گفت: نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان است و می‌تواند مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهد.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به این دوره از نمایشگاه کتاب استان یزد، گفت: اگرچه امسال نمایشگاه را در فضای جدیدی تجربه می‌کنیم اما همین بُعد مسافت یکی از مشکلات این رویداد است و شهرداری و مسئولان شهری بایستی برای رفت و آمد مردم، تدابیری بیاندیشند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگرچه امسال حضور کمتر ناشران را در نمایشگاه شاهد هستیم اما بایستی از ناشران درخواست شود که تمامی کتاب‌های خود را عرضه کنند.


حجت‌الاسلام مدرسی افزود: گرانی کتاب یکی دیگر از مشکلات است اما ناشران از حضور مردم گلایه‌ای ندارند و می‌گویند که حضور مردم نیز خوب بوده است؛ امیدواریم با تدابیر نهادهای مربوطه، تخفیف کتاب‌ها بیشتر شود تا مردم بتوانند بیش از پیش، از کتاب‌ها استفاده کنند.

لاله احمدی، یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب یزد هم در این رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: امسال اگرچه نمایشگاه کتاب با رویکرد کودک و نوجوان برپا شده اما درظاهر کمتر به این موضوع پرداخته شده است و بیشتر رمان‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی افزود: به نظر من این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل نتوانسته به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهد زیرا کتاب‌ها تکراری هستند؛ کتاب‌هایی هستند که کتابفروشی‌های سطح شهر نیز آنها را ارائه می‌دهند. انتظار می‌رفت کتاب‌های تازه و علمی در نمایشگاه عرضه شود اما باز هم شاهد این کتاب‌های عمومی و تکراری هستیم.
 

احمدی گفت: با اینکه نمایشگاه رویکرد کودک و نوجوان را دارد اما متاسفانه آنچه که نشان می‌دهد، حتی کودکان و نوجوانان نیز استقبال نداشته باشند.

وی افزود: از همه مهمتر اینکه نمایشگاه کتاب باید در مرکز شهر باشد تا عموم مردم بتوانند استقبال کنند اما این نمایشگاه در حومه شهر باعث شده که این عمومیت خود را از دست دهد و حتی خدمات شهری مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در این محل حضور ندارند که این نیز حضور بازدیدکنندگان را سخت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط