یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
«مکان ما در جهان» کجاست؟

اگر درباره اصول اولیه نجوم و روش کار منجمان باستانی با ابزار ساده و ابتدایی‌شان کنجکاو باشید، کتاب «مکان ما در جهان» یاریتان خواهد کرد. سان‌ کوک در کتاب «مکان ما در جهان» با زبانی روان داستان آسمان و مکان ما در جهان را به شکلی سرگرم‌کننده روایت می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) آیا شما هم فکر می‌کنید نجوم علمی غیر ضروری است؟ در دنیای امروز برخی تصور می‌کنند نجوم، علمی برای تفریح و گذران اوقات فراغت است؛ اما فارق از بحث گذر زمان و اهمیت نجوم در سده‌های گذشته، باید گفت این گزاره حقیقت ندارد؛ چراکه از هزاران سال پیش نجوم یک موضوع کاربردی بوده است.  کتاب «مکان ما در جهان» نوشته سان کوک با ترجمه جمشید قنبری و سعیده حسابی نه تنها درباره نجوم است، بلکه از توسعه تاریخی این علم برای بیان فرآیند استدلال منطقی و اثر آن بر فلسفه، مذهب و جامعه صحبت می‌کند.
 
جمشید قنبری در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به اهمیت این اثر در دانشگاه‌های کانادا می‌گوید: «این اثر در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان ترم اول و عموما برای کلیه رشته‌ها اعم از علوم پایه، فنی‌ و مهندسی، پزشکی، فلسفه تدریس می‌شود. تاکنون استقبال زیادی هم  از سئی عموم مردم از آن شده است؛ چراکه بار علمی ریاضیاتی و فیزیک اثر جنبه آموزشی ندارد. در واقع تاریخ نجوم را بررسی کرده و نویسنده ارتباط تاریخ نجوم و فلسفه را در کتابش تشریح کرده است.»

 
وی معتقد است: «با توجه به استقبال عموم مردم در کشورهای کانادا و آمریکا دو سال پیش این اثر را خواندم، از طرفی جای خالی آن را جامعه خودمان حس کردم به همین دلیل تصمیم به ترجمه آن گرفتم. به اعتقاد من این اثر در تمام رده‌های سنی که حوصله مطالعه دارند، جذاب خواهد بود.»
 
اگر درباره اصول اولیه نجوم و روش کار منجمان باستانی با ابزار ساده و ابتدایی‌شان کنجکاو باشید، این کتاب یاریتان خواهد کرد. نویسنده با تصاویر گویا که از نقطه گوناگونی بر روی زمین تهیه شده و با ترسیم نقشه و استفاده از ابزار باستانی داستان آسمان و مکان ما در جهان را به شکلی سرگرم‌کننده روایت می‌کند.
 
قنبری در این‌باره می‌گوید: «به طور کلی بنیاد تاریخ نجوم به وجود انسان برمی‌گردد؛ اینکه اولین تلسکوپ انسان چشمان او و همین محل رویت هستی بوده است؛ در نتیجه چندین سده قبل از میلاد مسیح این اطلاعات را از آسمان شب دریافت می‌کرده و برای زندگی روزمره خود مانند کشت و کار و جهت‌یابی همیشه از ستارگان و صورت فلکی بهره می‌جسته است؛ در نتیجه  این فرآیند بر درک و فهم انسان بر هستی تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل می‌توان گفت، سیر تحول نجوم همراه با سیر اندیشه انسان بوده است. بنابراین اگر رشدی در نجوم بوده است تاثیر خود را در آرا فلاسفه و نظرات آنان در دوره‌های مختلف تاریخ گذاشته است.»
 
نویسنده در این کتاب، پیشرفت تاریخی نجوم را تقریبا از پانصد سال پیش از میلاد تا انتهای قرن هفدهم دنبال می‌کند و درباره تاثیرات آن بر فلسفه، مذهب و اجتماع صحبت می‌کند؛ وی در پایان تصدیق می‌کند که بشر همواره در حال کشف است و آیندگان می‌توانند درک امروز ما را از جهان تغییر دهند.
 
به گفته قنبری؛ «سان‌ کوک در این اثر تلاش کرده است از طرفی تاثیرگذاری نجوم را بر رشد فلسفه را نشان دهد و از طرف دیگر به تاثیرگذاری همیشگی نجوم و فلسفه بر مذاهب دیگر بپردازد. به همین دلیل حتی در دوره اسلامی تمام مطالعات علوم عقلی با نجوم آشنایی داشتند. در نتیجه سه جنبه نجوم، فلسفه و مذهب در همدیگر بسیار تاثیر گذاشته‌اند و کوک به عنوان نویسنده تلاش کرده است این تحول را به خوبی بیان کند و به اعتقاد من به خوبی و با زبان ساده توانسته آن را تشریح کند.»
 
نویسنده خود استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا است که با قلم خود به خوبی توانسته نجوم را برای درک عموم به رشته تحریر دربیاورد. قنبری می‌گوید: «نویسنده در این اثر به تئوری‌ها نپرداخته است. در کل نجوم یک اصل بزرگ برای عموم دارد و آن هم مولفه مشاهده است که از این مشاهدات می‌توان به عنوان حقایق استفاده کنیم؛ به عنوان مثال نویسنده چندان به دنبال توضیح قانون جاذبه یا نظریه نسبیت نبوده است. این اثر برای من بسیار قابل درک بوده و نویسنده از ادبیاتی روان و ساده بهره‌ جسته است.  تلاش من در ترجمه این اثر بر آن بوده است که معادل فارسی دقیق‌‌تری را برای عبارات آن انتخاب کنم.»
 
این مترجم با اشاره به نظر دیگر صاحب‌نظران درباره کتاب می‌گوید: «اغلب صاحب‌نظران در سراسر دنیا از این کتاب به عنوان یک اثری که دارای تاثیرگذاری عمومی هست یاد می‌کنند. در واقع نویسنده تلاش کرده است عموم مردم بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، در کشور‌هایی مانند کانادا و آمریکا این نوع کتاب‌ها در دانشگاه‌ها برای دانشجویان سال اول تدریس می‌شود؛ این امر به معنای این است که دانشجو در ابتدای راه علم باید یک نگرش کلی و جامع از دانش به دست بیاورد به همین دلیل چندان وارد مباحث دقیق علمی و ریاضیات نمی‌شود چراکه ممکن است اکثر افراد اطلاعات حتی مختصری از این نوع بحث‌ها را نداشته باشند.»
 
در اصل مخاطب اصلی کتاب مخاطبان عام و عموم مردم هستند. این اثر به نوعی تاریخ علم را هم تشریح و تحول تاریخ علم نجوم را بیشتر از هر مولفه دیگری بررسی کرده است.
 
کتاب «مکان ما در جهان» با تیراژ یک‌هزار نسخه و به قیمت 48‌ هزار تومان از سوی انتشارات سبزان راهی کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها