شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کتابخانه تخصصی مادر در شیراز ایجاد می‌شود

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس از ایجاد کتابخانه تخصصی مادر در شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روحالله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در نشست کتابخوان تخصصی مهربانو که امروز شنبه ۲۶ بهمن و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه خانواده، بنیان جامعه است، عنوان کرد: مادر مهمترین نقش را در خانواده و تربیت فرزندان دارد؛ شخصیت هر فرد در کودکی شکل می‌گیرد و دوران کودکی نیز با مادر سپری می‌شود و باید به نقش تربیتی و آموزشی مادران توجه شود و از کمک و توانمندی‌های مادران مدد بجوبیم.

وی نقش زنان را در ترویج کتابخوانی بسیار پررنگ دانست و افزود: آینده این کشور در دست کودکان قرار دارد و باید آن‌ها را به‌گونه‌ای تربیت کرد که اثرگذار و سازنده باشند. برنامه‌ریزی در حوزه کتابخوانی مادر و کودک از اولویت‌های ماست؛ سال گذشته سمینار «زن کتاب سواد زندگی» با موضوع بررسی نقش و جایگاه مادران در ترویج کتابخوانی در شهر شیراز برگزار شد که در این برنامه با حضور 25 استاد دانشگاه و فعالان حوزه ادبیات و زنان، راهکارهای ترویج کتابخوانی در حوزه زنان و مباحث در این خصوص بحث و بررسی شد. حاصل آن کتابی از مجموعه مقالات مطرح شده است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

منوچهری یادآور شد: به منظور برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه کتابخوانی زنان، تفاهمنامه همکاری میان کتابخانه‌های عمومی و بنیاد بین المللی مادر منعقد شده و بر اساس همین تفاهم نامه کتابخانه تخصصی «مادر» در شهر شیراز ایجاد خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی دو عالم است و باید از او تأسی بجوییم، گفت: حضور موثر اجتماعی و در جامعه بودن، همسرداری، فرزندپروری شایسته و اخلاق مداری ویژگی‌های حضرت فاطمه است که باید الگوی تمامی زنان جامعه باشد. اگر ما نتوانیم فاطمه (س) را آنچنان که شایسته است به جامعه بشناسانیم، به بیراه رفته‌ایم.

زهرا افتخاری با اشاره به اهداف کتابخوانی افزود: لذت بردن، یاد گرفتن و قصد تصمیم گرفتن، سه هدف اصلی کتابخوانی است که خوشبختانه مادران و بانوان ما در این سه هدف خوش درخشیدند. تحقیقات جدید نشان داده که اخیرا میزان گرایش بانوان به کتابخوانی بیشتر از مردان است.

وی با اشاره به اهمیت وجود بنیاد بین المللی مادر در شهر شیراز یادآور شد: بنیاد مادر برنامه‌های هدفمندی را در این حوزه دنبال می‌کند. این بنیاد نگاه همه ما را نسبت به جایگاه مادر و زن تغییر داده و به ما می‌آموزد که چگونه مادران را در خانواده پاس بداریم.

رییس بنیاد بین المللی مادر هم در این دیدار با بیان اینکه کلمه مهربانو با من بسیار عجین است، گفت: تمامی روزها، روز مادر است و برای گرامیداشت مادر نباید تنها به یک روز اکتفا کنیم.

غلامرضا محمدی خطاب به بانوان جمع، گفت: شما می‌توانید؛ توانایی‌های ذاتی بانوان از مردان بیشتر است. باید خودتان را باور داشته باشید و از این ظرفیت‌ها استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه ریشه جامعه «مادران» هستند، اضافه کرد: اگر به این ریشه توجه کنیم بیشتر مشکلات ما حل خواهد شد. بنیاد مادر در تلاش است که نسل جوان و آینده را با قداست و جایگاه جامعه و مادر آشنا کند.

محمدی با ابراز اینکه کتابخاته تخصصی مادر را راه اندازی خواهیم کرد، گفت: باید صلح و سلامتی را به جامعه برگردانیم و این در توان شما مادران است.

در ادامه این دیدار بانوان کتابخوان، پنج کتاب را معرفی کردند. مریم اقلیمی، کارشناس بخش انجمن‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به عنوان نخستین کتابخوان با ارائه کتاب «جاناتان مرغ دریایی»، گفت: این کتاب به زندگی خواننده معنا می‌بخشد و او را به داشتن انگیزه و امید و هدف جدید دعوت می‌کند.

او ادامه داد: ریچارد باخ نویسنده این کتاب نیم نگاهی به عرفان شرقی دارد و بن مایه‌های نظریه عرفان ایرانی در این کتاب وجود دارد. نویسنده در کتاب از نماد و سمبل استفاده می‌کند، هنری که ما اوج آن را در آثار عطار و مولانا شاهد هستیم. این کتاب اگرچه عمق ادبی ندارد؛ اما اثری ماندگار و تاثیرگذار است.

سودابه رضایی، کتابدار کتابخانه حافظیه شیراز هم در ادامه کتاب «شوهر آهو خانم» اثر محمدعلی افغانی را معرفی و درباره آن گفت: این کتاب از جمله شاهکارهای ادبی ایران است و به وضعیت فرهنگی و اجتماعی و مشکلات اساسی بانوان در دهه چهل شمسی پرداخته است و تأکید آن هم بر مشکلات چندهمسری و نقش تعیین کننده زنان در خانواده است.

ساجده تقی زادگان، شاعر و منتقد ادبی شیراز نیز در ادامه این نشست به بررسی کتاب «چهل نامه کوتاه به همسرم» اثر نادر ابراهیمی پرداخت و گفت: این کتاب مجموعه نامه‌های نویسنده است و به موضوعاتی می‌پردازد که روزانه در زندگی همه ما رخ می‌دهد اما به چشم نمی‌آید.

این منتقد همچنین به ادبیات ایران پرداخت و جایگاه زن و تقدیس مادر در ادبیات فارسی را عنوان کرد. او با اشاره به داستان‌های مولانا گفت: مولانا بارها در مثنوی خود از نگاه پیامبر اسلام (ص) به اهمیت زن پرداخته است. این نگاه در جای جای ادبیات ایران موج می‌زند.

زهرا آجری، رئیس امور مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در قالب چهارمین کتابخوان این دیدار با معرفی کتاب «خاطر نازک گل» گفت: این کتاب نگاهی نو به زندگی حضرت زهرا (س) و نوشته حسین سیدی از مجموعه از مجموعه چهاردی جلدی سیره کاربردی چهارده معصوم (ع) است.

به گفته وی ارتباط با سیره عملی اهل بیت دلیل گردآوری این کتاب بوده است. نویسنده در این کتاب از پانصد منبع استفاده کرده و مهم ترین و اصلی ترین روایات درباره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را گردآوری کرده است.

سارا رضایی، کارشناس منابع این اداره کل، آخرین کتابخوان این نشست بود که کتاب «از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» اثر‌هاروکی موراکامی را معرفی کرد و در باره آن گفت: این کتاب انگیزه و هدفی را که هر فرد در زندگی به آن نیاز دارد، به مخاطب می‌بخشد. «از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم» بهترین کتاب برای جوانان و نوجوانانی است که می‌خواهند راه خودشان را پیدا کنند، همچنین کسانی که درگیر روزمرگی‌های زندگی شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها