شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
تجهیز کتابخانه‌ای روستایی در دامغان به 4000 جلد کتاب در یک پویش مردمی

پویش «بارش اندیشه» با هدف اهدای کتاب به کتابخانه خیرساز روستای جزن دامغان با استقبال ناشران و فرهیختگان این شهرستان و با اهدای بیش از 4 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف به این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در ابتدای این مراسم که روز جمعه در محل فرهنگسرای کاظمیه این روستا برگزار شد، محمدحسن خواجه‌زاده استاد دانشگاه دامغان گفت: یکی از فواید کتاب و کتابخوانی این است که مطالعه کردن درباره زندگی و دورانی متفاوت با شرایط و زمانه شما است که باعث می‌شود بهتر و راحت‌تر با افرادی ارتباط برقرار کنید که با شما متفاوت هستند.
 
مشاور امام جمعه دامغان افزود: مطالعه کردن نیازمند تمرکز است؛ مولفه‌ای که حلقه گمشده این روزهای جامعه بشریت است. از دیگر فواید کتاب خواندن آن است که وقتی شما مطالعه می‌کنید به ذهن خود آموزش می‌دهید که روی اطلاعات جدید تمرکز کرده و آن‌ها را جذب کند.
 

خواجه‌زاده ضمن بیان دغدغه و تاکید امام جمعه دامغان بر موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: خواندن کتاب برای کودکان در دوران ابتدای مدرسه آن‌ها می‌تواند باعث شود که آن‌ها در آینده به مطالعه بیشتری بپردازند.
 
وی ادامه داد: یکی از مزایای اصلی خواندن کتاب توانایی آن در ایجاد مهارت تفکر انتقادی است و ما در راستای اعتلای این فرهنگ سرا و سایر کتابخانه‌ها با تمام وجود آماده کمک در حد توان خواهیم بود.
 
استاد دانشگاه ملی استرالیا با تشبیه زیبای روستای جزن دامغان به «سواد اعظم» گفت: وجود چنین بنا و فرهنگسرایی، از ضروریات این روستا بود که به لطف خداوند و همت فرهیختگان، ناشران، اهالی روستا و مروجان فرهنگ کتابخوانی این کتابخانه فعالیت خود را آغاز کرد.
 

سیدمحمد ترابی ضمن بیان اینکه این روستا مهد پرورش بزرگان و صاحب نظرانی همچون دکتر صدیقی بوده است، افزود: بسیار خرسندم که در شرایط فعلی چنین اقداماتی با استقبال بی‌نظیر اهالی فرهنگ روبه‌رو می‌شود.
 
وی یادآور شد: کتاب یعنی برقراری ارتباط با صاحبان فکر، اندیشه و فرهنگ که بدون محدودیت زمانی می‌توان با آنها ارتباط گرفت.
 
عضو مجمع خیرین دانشگاه دامغان تصریح کرد: عصاره زندگی یک دانشمند در کتابی جاری شده است که چاپ شده و در دسترس خوانندگان آن کتاب قرار گرفته است و ازین منظر کتاب حاوی ارزش‌های بی‌شماری است.


ترابی با اشاره به اینکه تمامی اقدامات باید بر اساس روشنگری باشد، گفت: هر جایی در طول تاریخ و ایران روشنگری کردیم موفق بوده‌ایم. در کتاب و کتابخوانی نیز باید روشنگری صورت گیرد وگرنه حتی در امور دینی و شرعی نیز بدون روشنگری به اهداف خود نمی‌رسیم و دین تبلیغی و تمرینی چندان فایده ای ندارد.

وی از ورزش و مطالعه به عنوان دو امر مطلوب و مغفول در جامعه نام برد و بیان کرد: امیدوارم ضمن گنجاندن این دو عنصر در زندگی روزمره‌تان امروز آغاز عصر روشنگری در این روستا باشد.
 

بر اساس همین گزارش فاطمه منصوری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سمنان به بیان خاطراتی از مرحومه سمانه شاکری، واقف و بانی فرهنگ سرای کاظمیه پرداخت.
 
همچنین شاهنامه‌خوانی، شعرخوانی و بازدید از بخش‌های مختلف این فرهنگسرا از دیگر برنامه‌های پویش «بارش اندیشه» بود.
 

در پایان مراسم اهالی روستا،فرهیختگان، ناشران، نویسندگان و دوستداران فرهنگ و هنر بر مزار بانی و واقف فرهنگسرای کاظمیه مرحومه سمانه شاکری و فرزند شهیدش ابوالفضل طوسی حاضر و با قرائت حمد و سوره از حضرت سبحان خواستار آمرزش و شادی روح اموات عرصه فرهنگ و هنر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها