جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
نگاه ما به صادرات کتاب ضعیف است/ کتاب های ما بر اساس نیاز مخاطب تولید نمی شود

کارگاه « اقتصاد کتاب» با حضور مدیر باشگاه وفاداری کتاب در دوازدهمین نمایشگاه کتاب یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب یزد، کارگاه آموزشی «اقتصاد کتاب و معرفی باشگاه وفاداری کتاب» در محل این نمایشگاه برگزار شد.

علیرضا فرقانی، مسئول باشگاه یاران کتاب در این مراسم با اشاره به رویکرد اقتصاد در سطوح مختلف گفت: اقتصاد در سطح کلان صنعتی، تولید بر اساس نیاز است و هر تولید کننده با نگاه به مصرف کننده، تولید می‌کند که نتیجه آن فروش می‌شود.

وی افزود: ما در زمینه فرهنگ، این رویکرد اقتصادی را دنبال نمی‌کنیم زیرا امروز در کشور ما در بخش فرهنگ، ناشر و فروشنده و تولید کننده یک نفر هستند در حالی که هر کدام از بخش ها مربوط به افرادی مجزا است.

مسئول باشگاه یاران کتاب بیان کرد: تنها کمپین های کتابی ما مربوط به تفریض کتاب ها است در صورتی که می توان بسیاری از کمپین ها را برای مخاطبین کتابخوان برگزار کنیم و از این طریق بازار را به دست بگیریم.

فرقانی بیان کرد: فرهنگ سازی رفتار خرید مصرف کننده به عنوان یکی از نیازهای ما است که در صورت توجه به این فرهنگ سازی، می‌توانیم موفق عمل کنیم و فروش کتاب‌های ما تداوم داشته باشد.

وی افزود: امروز باید کتاب به عنوان یک پز اجتماعی تبدیل شود و در این صورت در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی موفق خواهیم بود.

مسئول باشگاه یاران کتاب گفت: بسیاری از امکانات در جامعه به دلیل پز اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که ما هنوز نتوانسته ایم کتاب را به این حد هم برسانیم.

فرقانی گفت: کتاب باید برای ما به عنوان ضرورت شناخته شود و در این صورت می‌توانیم مصرف کتاب را بالا ببریم و در غیر اینصورت به شکست منجر می‌شود.

وی افزود: امروز هر تاجر و تولید کننده ای بعد از پوشش بازار هدف اولیه خود، نگاه صادراتی را دنبال می‌کند در صورتی که در زمینه کتاب ما این نگاه را دنبال نمی‌کنیم و با وجود مخاطبین جهانی برای کتاب‌های خود، این صادرات را نداریم.

مسئول باشگاه یاران کتاب بیان کرد: اولین کتاب صادر شده ما قرآن بود که به هر زبانی ترجمه شده و فروش آن نیز زیاد بوده است اما با این وجود توجهی به صادر کردن کتاب‌هایی مانند مفاتیح الحیاه و کتاب‌های دفاع مقدس نداریم که از این جهت اقتصاد کتاب ما دچار ضربه شده است.

فرقانی گفت: امروز با توجه به شرایط، خیلی از مردم پول برای خرید کتاب ندارند و تورم باعث شده که کتاب از سبد خرید مردم کم شود که ما برای رفع این مشکل سازوکاری را ایجاد کردیم تا با ارائه کارت‌های اعتباری و تخفیف‌ها، توسط فروشندگان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و خیری در این زمینه حرکت کنیم.

وی افزود: ما از ظرفیت‌های خیرین در زمینه کتاب کمتر استفاده کرده ایم اما ما سعی کرده ایم در باشگاه وفاداری کتاب در این مسیر گام برداریم و با ارائه بن‌های خرید کتاب به نیازمندان و گروه‌های مختلف در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی حرکت کنیم.

مسئول باشگاه یاران کتاب ادامه داد: حلقه‌های کتابخوانی ما توسط یک سری افراد فعال فرهنگ برگزار می‌شود در صورتی که نمی‌توانیم این افراد را همیشه حفظ کنیم اما در این باشگاه سعی داریم که این افراد و فعالان فرهنگی به لحاظ اقتصادی پشتیبانی شده و تشکیلات سازی را افزایش دهیم.

وی گفت: سال گذشته در یزد حدود 3 میلیارد تومان برای بودجه تبلیغاتی بوده است در صورتی که کمتر به بحث کتاب پرداخته ایم و این میزان هزینه‌ها را نتوانسته ایم جذب کنیم و در صورت جذب این بودجه‌ها می‌توانیم گام موثری در این جهت برداریم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط