چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
پایتختی کتاب یزد را پایان‌یافته تلقی نکنیم

استاندار یزد در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان یزد، گفت: نمی‌خواهیم عنوان پایتختی کتاب یزد را پایان‌یافته تلقی کنیم؛ بلکه می‌خواهیم با درس گرفتن از فعالیت‌های یک سال گذشته برای آینده کتاب یزد برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان یزد با حضور محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد، مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولان استانی در محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد برگزار شد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم گفت: دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان یزد در سالی برگزار می‌شود که یزد، مزین به پایتخت کتاب ایران است. این برند بهانه‌ای برای هدفمندی و جهت‌مندی فعالیت‌ها در جهت ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

به گفته وی، در این دوره از نمایشگاه کتاب استان یزد، 106 ناشر عمومی، 104 نمایندگی بخش عمومی، 166 ناشر کودک و نوجوان و 36 نمایندگی ناشر کودک و نوجوان حضور دارند و بیش از 70 هزار عنوان کتاب را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهند.

جوادیان‌زاده افزود: برگزاری بیش از 30 برنامه جنبی در حوزه کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های ما در این نمایشگاه است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: برای آینده چشم‌انداز خود را انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال 2022 قرار داده‌ایم و اگر داعیه‌های بزرگ داریم و دوست داریم در کانون توجه فرهنگ و نظر در جهان قرار گیریم، باید باور داشته باشیم که ظرفیت‌های عظیمی در این شهر نهفته است.

وی بیان کرد: اگر ظرفیت‌ها را در خدمت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار دهیم، به دست آوردن چشم‌اندازها دور از نظر نخواهد بود و در دسترس است.

جوادیان‌زاده گفت: فرهنگ دینی و ارتباط با مطالعه، استحکام کانون خانواده در جامعه و توجه به فرهنگ مطالعه و صدرنشینی در کنکورهای سراسری، میزان بالای سواد در یزد و با سواد بودن بیش از 95 درصد از جمعیت استان، توجه به اخلاق مطالعه، صبر زیاد در فرهنگ مطالعه، از جمله ظرفیت‌های ما در  زمینه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که ما را در دست‌یابی به این اهداف ممکن ساخته است.
 

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی، امام جمعه یزد هم در این مراسم گفت: باسوادی به معنای خواندن خط‌های سیاه در کتاب‌ها است اما در معنای واقعی به بیاض و روشنایی، سواد گفته می‌شود. با سوادی به‌معنای شناخت دانایی و بصیرت نسبت به هدف انسانیت است و در غیر این صورت برنامه و سبک زندگی را درست نمی‌فهمیم.

امام جمعه یزد بیان کرد: نداشتن هدف در زندگی به عنوان یکی از مجهولات در عالم است که انسان‌ها به آن توجهی ندارند و باعث سردرگمی آنها شده است.

آیت الله ناصری یزدی گفت: ما باید هدف زندگی را مورد توجه قرار دهیم زیرا هدف رسیدن به کمال و رسیدن به مقام انسانیت والا است و معتقدیم که خداوند همه کمال‌ها است و ایجاد کمال نیز در دست اوست. انسان برای ماندگاری خلق شده است ولی کارهای ما برای رفتن است و این باعث سردرگمی ما است.

امام جمعه یزد گفت: انقلاب اسلامی بر این مبنا ایجاد شده است و حضرت امام (ره) نیز پایه حرکت و ایده خود را رسیدن به کمال قرار داده است.

آیت الله ناصری گفت: متاسفانه هرچه در مسائل علمی پیشرفت می‌کنیم، از نظر توجه به خدا دورتر می‌شویم در حالی که با هم همخوان است و علم خواندن و دانشمند بودن، فطری انسان است و باید با دانش پیش رفت؛ هرچه عالم ما، عالم‌تر می‌شود، باید خدایی‌تر باشد و بیشتر با خدا مرتبط شود و انقلاب بر این مبنا بوده است و حرکت امام (ره) نیز بر اساس حرکت به سمت کمال بوده است.

وی افزود: امیدوارم ما به طریقی برنامه خود را برای کودکان تنظیم کرده و کتاب‌ها را تنظیم کنیم که از اول به سمت کمال قدم بردارند و هرچه در دانشگاه‌ها پیش می‌روند ایمان به خدا بیشتر شود و عشق به خداوند بیشتر شود و فداکاری نسبت به مردم و جامعه بیشتر داشته باشند.

آیت الله ناصری گفت: هر گناه و خلافی که بر خلاف دستور خدا باشد، خیانت به خود و جامعه است.

افتتاح کتابخانه مرکزی یزد در نیمه اسفندماه سال جاری پس از دو دهه
محمدعلی طالبی استاندار یزد در این مراسم گفت: یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی استان، برگزاری نمایشگاه کتاب است که فرصتی برای توجه جدی‌تر به مسائل فرهنگ استان و ورود کتاب به جریان زندگی و سطح جامعه است.

وی افزود: خوشبختانه ما رویدادهای فرهنگی بزرگ در استان داریم که افتتاح کتابخانه مرکزی یزد از جمله این رویدادها است که در نیمه اسفندماه با حضور مسئولان کشوری بعد از گذشته دو دهه افتتاح می‌شود و در کنار رویدادهای دیگر در استان این کتابخانه می‌تواند نقش خوبی را در جریان فرهنگی استان یزد ایفا کند.

استاندار یزد با اشاره به انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 98 ادامه داد: ما تجربه‌های بسیاری از این عنوان آموختیم و توجه خوبی در استان به حوزه کتاب انجام شد و دستاوردهای خوبی را داشتیم اما باید نگاه نقادانه نیز به آن داشته باشیم زیرا نمی‌خواهیم آن را پایان یافته تلقی کنیم و با درس گرفتن با فعالیت‌های یک سال گذشته برای آینده کتاب یزد برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

طالبی بیان کرد: ما باید نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را نیز بررسی کنیم که یکی از این مشکلات تمرکز توقعات بر چند دستگاه محدود بود زیرا بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌توانستند اقدامات مناسبی داشته باشند.

وی گفت: عنوان پایتخت کتاب به معنای همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی و غیر دولتی است و خوب است که این آسیب شناسی را داشته باشیم.

استاندار یزد گفت: امروز باید کتاب در متن زندگی انسان‌ها قرار گیرد و از عناصر سبک زندگی انسان‌ها باشد یعنی از جماعت دینی که معجزه آن کتاب قرآن است و در آن قسم به قلم بیان می‌شود انتظار این است که کتاب در متن زندگی باشد و از عناصر شکل دهنده جامعه باشد.
 
 
محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: ما معتقدیم در جامعه‌ای که معجزه آن کتاب است و قسم به قلم به عنوان آیه ای ویژه در آن یاد می‌شود، انتظار می‌رود، کتاب در متن زندگی انسان‌ها قرار گیرد و از عناصر سبک زندگی انسان‌ها باشد.

وی افزود: جامعه شناسان معتقدند که انسان‌ها فطرتا اجتماعی هستند و و الگوی آن‌ها نیز مبتنی بر جامعه پذیری بوده و انتخاب الگو نیز فطری است لذا قرآن که پیامبر را اسوه حسنه معرفی می‌کند بر همین مبنا است.

وی افزود: انسان‌هایی می‌توانند الگوهای متعالی را انتخاب کنند که میزان آگاهی و معرفت بالایی داشته باشند.

مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: منشا آگاهی کتاب و کتابت است و جامعه ای که رابطه منطقی با کتاب برقرار می‌کند جامعه آگاه است و طبیعتا آن جامعه آسیب‌ها بسیار در ان پایین است.

احمدی گفت: برای این که انسان‌ها بتوانند اسوه حسنه ای انتخاب کنند باید از افراد و الگوهایی انتخاب کنند که در تعالی زندگی آنها اثر داشته باشد و طبیعتا انسان‌های آگاه نیز به سراغ انسان‌هایی می‌روند که متعالی باشند.

وی بیان کرد: جامعه ایرانی که تامل در آن می‌شود، جامعه ای است که به لحاظ دینی و ملی، دارای تمدن و پیشینه تاریخی، مفاخر و علمای بزرگی است و از آن انتظار است که کتاب و کتابت در متن زندگی آنها قرار گیرد و کتاب به عنوان فضیلت و ارزش شناخته شود.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند جریان سازی خوبی در استان‌ها ایجاد کند تا جامعه و محققان با تازه‌های کتاب آشنا شوند و این بهانه ای برای قرار گرفتن کتاب در متن زندگی است.

وی گفت: استان یزد با ماهیت استانی فرهنگی و استانی که زیست مومنانه در آن وجود دارد می‌تواند به عنوان ظرفیت والای فرهنگی باشد که بسیاری از برنامه‌ها و همایش‌ها در این استان برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط