چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
برنامه‌ریزی دو نهاد استان فارس برای تشویق بانوان شیرازی به کتابخوانی

در راستای همکاری‌های فرهنگی و ترویج تخصصی کتابخوانی بانوان، تفاهمنامه همکاری میان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس و بنیاد بین‌المللی مادر امضا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در دیداری که امروز چهارشنبه 23 بهمن‌ماه در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز گرامیداشت مقام بانوان با حضور روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و غلامرضا محمدی رئیس بنیاد بین‌المللی مادر برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری دو سازمان به‌منظور توسعه همکاری‌‌های فرهنگی، آموزشی و علمی و با در نظر داشتن اهداف مشترک به امضا رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه بانوان و به‌ویژه حوزه تخصصی «مادر و کودک» از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی است، گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس با برگزاری همایش ملی «زن، کتاب، سواد زندگی» فعالیت تخصصی در این حوزه را آغاز کرده است، اما نیاز به اجرای برنامه‌های گسترده در این زمینه داریم.

منوچهری با تصریح اینکه تلاش برای ترویج کتابخوانی در جامعه از خانواده‌ها آغاز می‌شود، گفت: اگر بتوانیم بانوان و مادران را با کتاب و کتابخانه‌های عمومی پیوند دهیم، بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود؛ مادر در خانواده پایه و بنیاد است و سلامت روحی خانواده و فرزندان به میزان ارتباط مادر با دنیای کتاب و فرهنگ بستگی دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با همکاری بنیاد بین‌المللی مادر می‌توانیم طرح‌های گسترده‌ای را در این حوزه انجام دهیم، یادآور شد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این زمینه آماده هرگونه همکاری با بنیاد مادر خواهد بود.

منوچهری در ادامه با تصریح اینکه کتابخانه‌های عمومی درصدد گسترش فعالیت‌های خود است، افزود: همکاری گسترده با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری شیراز، آموزش و پرورش و مدارس، اهالی قلم فرهنگ، حوزه عشایر، نهصت سوادآموزی، زندان‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و موسسه‌های خیریه، بنیادهای ملی و بین المللی، مراکز پژوهشی، دانشگاه و کتابخانه‌های تخصصی صورت گرفته است که نتیجه آن انعقاد قرارداد با موسسات مختلف و برگزاری ویژه برنامه‌هایی برای اقشارگوناگون است. عقد تفاهم نامه با بنیاد مادر نیز در این راستا خواهد بود.

غلامرضا محمدی رئیس بنیاد بین المللی مادر نیز در این دیدار با بیان اینکه «به اهمیت کار کتاب و کتابخانه‌های عمومی ایمان داریم»، عنوان کرد: هیچ راهی نداریم مگر اینکه به فقر اقتصادی و فرهنگی همزمان توجه کنیم. مشکل ما نبود کتاب و عدم استقبال از کتاب نیست، مشکل ما مقطعی و جزیره‌ای کار کردن است.

وی با تصریح اینکه «اعتقاد داریم که ترویج کتابخوانی باید از پایه صورت گیرد»، گفت: لازم است برای خانواده و مهدکودک‌ها برنامه ریزی هدفمند داشته باشیم؛ چون ریشه فکری هر انسانی از اینجا شکل خواهد گرفت.

در ادامه این دیدار تفاهم‌نامه همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و بنیاد بین المللی مادر امضا شد؛ راه‌اندازی کتابخانه تخصصی مادر (با مسئولیت، مدیریت و نظارت بنیاد مادر)، همکاری‌های مشترک فرهنگی، آموزشی، علمی با محوریت موضوع اهداف و منشور بنیاد مادر، تقویت و ارتقا سطح  علمی و فرهنگی خانواده‌ها در مورد جایگاه و نقش مادر و خانواده در جامعه و بهره‌گیری از امکانات، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالقوه طرفین در راستای تقویت و اجرایی شدن برنامه‌های سازمان‌ها از اهداف این تفاهم نامه سه ساله است.

همچنین برگزاری نشست‌های مشترک فرهنگی و علمی، همایش‌ها، و برپایی نمایشگاه‌ها و همچنین مسابقات کتاب‌خوانی، مقاله‌نویسی، کارگاه‌های آموزشی در راستای توانمندسازی کانون خانواده بخصوص مادران؛  بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی طرفین ؛ ترغیب هرچه‌بیشتر خانواده‌ها به‌ویژه بانوان به عضویت در کتابخانه‌های عمومی و بهره‌برداری از منابع و خدمات کتابخانه‌ها،  فراخوان مقاله با موضوع نقش کتابخانه‌های عمومی در تقویت نهاد خانواده با محوریت مادر با همکاری بنیاد مادر، تأمین فضا، امکانات و نیروی انسانی برای راه اندازی کتابخانه تخصصی مادر و  تأمین کتاب‌های ویژه مادران و زنان برای کتابخانه‌های عمومی از جمله تعهدات ذکر شده در این تفاهم نامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها