دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
اختلال‌های هویتی در کشور جدی است اما وضعیت بحرانی نیست

«علیرضا زهیری»، نویسنده کتاب «سیاست هویت در جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به پدیده فشردگی نسل‌ها تاکید کرد: در کشور با اختلال‌های هویتی مواجهیم اما در رابطه با این موضوع به مرحله بحران نرسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست تخصصی کتاب با موضوع «انقلاب اسلامی» از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه با حضور وحید میرزایی معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، محمدتقی زینی‌وند رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان، علی شیرخانی رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، علی ملکی عضو هیأت علمی دانشگاه تفرش، عبدالوهاب فراتی و علیرضا زهیری در سالن همایش‌های ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.
 
رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در ابتدای نشست در رابطه با کتاب «زمانی غیر زمان‌ها» گفت: نویسنده کتاب «زمانی غیر زمان‌ها» سخن امام را قانون می‌داند و نتیجه‌گیری می‌کند که در تفکر امام و امامت موضوع رفتن مهم‌تر از به مقصد رسیدن است.
 
شیرخانی با اشاره به اینکه لیلی عشقی نویسنده کتاب، انقلاب اسلامی ایران را برقی از ملکوت می‌داند، اضافه کرد: به تعبیر نویسنده، انقلاب اسلامی در عالم ملکوت اتفاق افتاده است چراکه ملت ایران در ملکوت بوده اند.
 
وی یادآور شد: ما با خواندن کتاب متوجه می‌شویم عاشورا و کربلا با شیعه، پیوندی ناگسستنی دارد، لذا شیعیان باید در مقابل ظلم و جور حرکت حسینی انجام دهند.
 
علی ملکی عضو هیأت علمی دانشگاه تفرش ضمن معرفی کتاب «انقلاب اسلامی ایران» گفت: این کتاب به زمینه‌ها و پیامدهای انقلاب اسلامی پرداخته است و در بخش نخست به نارضایتی‌ها و ریشه‌های تاریخی انقلاب اسلامی اشاره شده است.
 
ملکی از بررسی نقش رهبری در انقلاب اسلامی گفت و یادآور شد: تاریخ معاصر ایران بنیان تحولات این کشور است که در کتاب به این بنیان‌ها پرداخته شده است.
 
 
وی با تاکید بر اینکه هر نارضایتی منجر به انقلاب نمی‌شود، عنوان کرد: در فصل سوم کتاب به شاخص‌هایی از نارضایتی که منجر به انقلاب می‌شود اشاره شده است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تفرش به بررسی دولت‌های بعد از انقلاب در کتاب «انقلاب اسلامی ایران» اشاره کرد و گفت: در این بخش به صورت جناحی به مباحث ورود نشده بلکه به صورت کامل به بیان رخدادها پرداخته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه این کتاب برای تدریس به دانشجویان نوشته شده است، تصریح کرد: تلاش کرده‌ام دانشجو با مطالعه این کتاب متوجه شود دولت‌های بعد از انقلاب دولت‌های ناموفقی نبوده اند و در برخی از عرصه‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.
 
علیرضا زهیری نویسنده کتاب «سیاست هویت» با تاکید بر اینکه اختلال‌های هویتی در کشور جدی است، گفت: در رابطه با این موضوع به مرحله بحران نرسیده‌ایم اما با توجه به پدیده فشردگی نسل‌ها، نسل‌های جدید زودتر با بحران هویت روبرو خواهند بود.
 
زهیری ادامه داد: دو عامل در رفتارها و عمل سیاسی دوران جدید دخالت می‌کند که این دو عامل ارتباط گروه‌ها به تجدد و قدرت سیاسی است.
 
در پایان عبدالوهاب فراتی در رابطه با کتاب «انقلاب اسلامی و بازتاب آن» گفت: باطن انقلاب اسلامی را از بیرون دیدن جذاب‌تر است. این انقلاب دارای پیامدهای فرامنطقه‌ای است که خارجی‌ها بهتر می‌توانند آن را درک کنند.
 
وی با اشاره به عوامل پیدایش انقلاب اسلامی یادآور شد: برخی اعتقاد دارند که انقلاب‌ها تا رسیدن به اهداف خود همچنان حرکت شان ادامه می‌دهند، همانند انقلاب فرانسه که یک قرن برای رسیدن به دموکراسی جدید طول کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها