دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
ایرانی‌ها با وجود تحریم‌ها و مشکلات سیاسی کتاب را رها نکردند

جویا جهانبخش، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین رونمایی از هفت کتاب نفیس مرتبط با اصفهان، گفت: در کار فرهنگی مانند کتاب و نشریات به هیچ‌وجه نباید ملاک را تنها به تعداد و کمیت وابسته بدانیم و کیفیت مهم‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، جویا جهانبخش، نویسنده و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین رونمایی از هفت کتاب نفیس مرتبط با اصفهان، گفت: در کار فرهنگی مانند کتاب و نشریات به هیچ‌وجه نباید ملاک را تنها به تعداد و کمیت وابسته بدانیم و کیفیت مهمتر است.

این محقق افزود: چند وقت پیش کتابی از کتابخانه مرکزی اصفهان می‌خواستم که چهار نسخه از آن کتاب در کتابخانه بود اما هر وقت مراجعه می‌کردم، در امانت بود. این نشان می‌دهد اصفهانی‌ها  هنوز کتاب می‌خوانند و ما میراث‌بران شایسته‌ای هستیم که ارزش کیمیاگونه‌ی کتاب را می‌دانیم.

نویسنده ادامه داد: این مسئله را که مرتب تکرار می‌شود سرانه مطالعه در ایران کم است، رد می‌کنم؛ ایرانی‌ها با وجود تمام مشکلات و اتفاقات سیاسی و تحریم‌ها هنوز کتاب می‌خوانند و اگر می‌بینید شمارگان کتاب کم شده، طبق بررسی‌ها در برخی کشورهای مهم دنیا نیز وضع همین بوده و این موضوع مسئله‌ای جهانی است.

جهانبخش گفت: برای دوست داشتن اصفهان باید آن را شناخت؛ اصفهان از دیرباز جایگاهی برای شناختن، نوشتن و دانستن بوده است. کارهای ادبی، فرهنگی در اصفهان بی‌شمار است و از گذشته نویسندگان و شاعران و جویندگان فرهنگ به اصفهان رو می‌آوردند. ابونعیم اصفهانی، صوفی بزرگ وقتی از خانه به مدرسه می‌رفت، طالبان علم در میان راه از او حدیث می‌پرسیدند و می‌نوشتند. نه‌تنها مردان که زنان اصفهان نیز در ادب و فرهنگ مشهور هستند.

این عضو پیوسته فرهنگستان ادب تصریح کرد: استادم همواره به من گفت به‌ هاروارد یا آکسفورد برو و اینجا نمان. من نرفتم چون نتوانستم ایران را با این فرهنگ غنی رها کنم و البته در ایران نیز باید از نویسنده حمایت شود و دیگر شاهد مشکلات امروز نباشیم.

وی ادامه داد: در جامعه ما بر روی برخی ارزش‌های اسلامی بسیار تأکید می‌شود اما آیا همان‌قدر از علم‌آموزی هم حمایت می‌شود؟ افرادی که نگران ارزش‌ها در جامعه هستند باید نگران کتابخوانی باشند. البته رقت کنید که منظور هم تنها سرانه مطالعه نیست بلکه کیفیت خواندن و چه و چگونه و به چه قصد خواندن است.

در پایان این نشست از هفت کتاب «طراحی نقوش سنتی در اصفهان»، تألیف میثم براری، «گل‌گشتی در باغ مصفای حجاری»، تألیف حمید فرهمند بروجنی، «تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی شهر اصفهان در زمان پهلوی اول»، تألیف سیدمسعود سیدبنکدار، «زیورآلات دوره قاجار» تألیف رویا عزیزی و ناهید مقاره‌عابد، «اسناد تاریخی دیوان ظل‌السلطان» تألیف محمدرضا کشانی و مولود ستوده، «چهل‌ستون از کاخ تا موزه»، تألیف آصفه بدر و فریناز فاتحی و علیرضا اسماعیل‌پور، که توسط مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل منتشر شده است، رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها