یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
مدرسه بدون کتابخانه در قزوین نداریم

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: در حال حاضر 75 درصد مدارس استان قزوین مقاوم‌سازی و نوسازی شده است و امروز با اطمینان خاطر می‌توانیم اعلام کنیم مدرسه بدون کتابخانه در قزوین نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، عسگر علی جوانبخت صبح امروز یکشنبه 20 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین که به مناسبت تشریح برنامه‌های دهه فجر امسال برگزار شد، گفت: تمامی مدارس نوسازی شده در طی سالیان گذشته در استان قزوین به‌صورت کامل طراحی و ساخته شده است که با تاکید اداره‌کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان قزوین کتابخانه از مهمترین این بخش‌هاست.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین بیان کرد: از ابتدای سال 73 تاکنون که اداره‌کل نوسازی در استان قزوین تشکیل شد تاکنون بیش از 768 واحد آموزشی در قزوین ساخته شده است که بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها بعد از سال 92 در قزوین اجرایی شده است.

جوانبخت یادآور شد: در ساخت مدارس تلاش شده است تا همه نیازهای آموزشی و پژوهشی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود که کتابخانه از این نیازهای مهم آموزشی است و در همه پروژه‌های نوساز به ساخت این بخش توجه ویژه شده است.

وی گفت: در مدارسی که مقاوم سازی نیز صورت گرفته به این مسئله توجه ویژه صورت گرفته است و در حال حاضر فضای فیزیکی کتابخانه مدارس در قزوین مهیاست و وظیفه تکمیل و تجهیز آن بر عهده آموزش و پرورش استان قزوین است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین افزود: مهرماه امسال 21 پروژه با اعتبار 78 میلیارد تومان به سیستم آموزشی استان قزوین تحویل شد و در دهه فجر امسال نیز 8 پروژه در 35 کلاس درس و زیربنای 3 هزار و 965 متر مربع و اعتباری بالغ بر 12 میلیارد و 600 میلیون تومان آماده سازی و تحویل شده است.

وی بیان کرد: در مجموع از ابتدای امسال بالغ بر 90 میلیارد تومان پروژه در این خصوص آماده‌سازی و تحویل شده است.

جوانبخت گفت: استانداردسازی سیستم گرمایشی در مدارس از دیگر اولویت‌های این بخش در استان قزوین است که بر همین اساس در سال تحصیلی جاری 209 کلاس درس در قزوین با اعتباری 12 میلیارد تومانی به سیستم گرمایش نوین مجهز شده است.

تنها 20 درصد از مدارس غیردولتی در قزوین مستحکم است
مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مدارس غیردولتی در مراکز غیراستاندارد بیان کرد: تنها 20 درصد از مدارس غیردولتی قزوین در سازه‌های استاندارد فعالیت می‌کنند و مابقی نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی هستند.

جوانبخت تصریح کرد: تعداد مدارس غیردولتی در استان قزوین 259 واحد است که 74 درصد استیجاری، 19.5 درصد خریداری و 6.5 درصد به‌صورت احداثی تامین شده است.

وی عنوان کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش شده است تا سال 1400 قوانین مرتبط با این حوزه تدوین و از فعالیت این مدارس در فضای غیراستاندارد و مستحکم جلوگیری شود.

کمبود فضای آموزشی در قزوین نداریم
جوانبخت همچنین با اشاره به ساخت واحدهای آموزشی جدید در قزوین بیان کرد: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی با کمک خیرین مدرسه‌ساز در استان قزوین انجام شده است و بخش قابل توجهی از کمبود فضای آموزشی در استان قزوین تامین شده است.

وی عنوان کرد: با همراهی خیرین مدرسه ساز در استان قزوین فعلا مشکل جدی در تامین فضای آموزشی نداریم ولی در شهرهای محمودآباد نمونه، بیدستان نواحی مفصل شهری ناصر آباد، چوبیندر و پونک با مشکل واحد آموزشی مواجه هستیم و نیاز به ساخت مدارس جدید در این بخش داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین عنوان کرد: ساخت شهرک آموزشی که در حال حاضر در فاز مطالعاتی آن قرار داریم میتواند تمامی نیاز آموزشی تا 50 سال آینده استان قزوین را تامین کند اما این پروژه بزرگ مقیاس نیازمند اعتباراتی جدی و همیاری مسئولین استانی و ملی هستند.

جوانبخت گفت: این شهرک آموزشی با بخش‌های جامع، واحدهای آموزشی، کتابخانه مرکزی، آزمایشگاه تخصصی جامع و مراکز حرفه آموزی می‌تواند نیازهای آموزشی استان قزوین را به‌صورت کامل احیاء کند.

وی همچنین افزود: در حال حاضر 75 درصد مدارس ما دارای استحکام است و با 10 هزار و 785 کلاس درس در استان قزوین وجود دارد که 8088 کلاس درس دارای استحکام است و 1402 کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی و مابقی نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها