یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
10 اسفندماه؛ افتتاح نمایشگاه «مقاومت» در باغ موزه دفاع مقدس

مدیرعامل باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس از راه‌اندازی نمایشگاه «جبهه مقاومت و پایان حکومت داعش» در باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این نمایشگاه از 10 اسفندماه از ساعت 10 تا 17 میزبان علاقه مندان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری برگزاری نمایشگاه بزرگ جبهه مقاومت و پایان حکومت داعش، 20 بهمن‌ماه در ساختمان شهدای باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد.

علی اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست خبری ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب و گرامیداشت یاد شهدا، مدافعان حرم و سردار شهید سلیمانی که در آستانه چلهمین روز شهادت ایشان قرار داریم، گفت: تاکنون اتفاقات بزرگی در حوزه مقاومت روی داده است که بسیار مهم و راهبردی است و امروز اگر در امنیت به سر می‌بریم مدیون حماسه‌ها و مجاهدت‌های افرادی هستیم که سال‌های سال‌ها سینه سپر کردند تا کشور را از گزند تروریست‌های آمریکایی و صهیونیستی محافظت کنند.
 
وی اظهار کرد: وقتی داعش شکل گرفت، 90 درصد کشور سوریه و همچنین عراق در سیطره تروریست‌ها قرار گرفت و جهان اسلام در شرایط سختی به سر می‌برد. اگر نبود مجاهدت‌های شهید سلیمانی و مدافعان حرم، قطعاً در همسایگی خود داعش را داشتیم، اما امروز داعش وجود ندارد و بخش اعظم سوریه و عراق در خدمت این کشورهاست و ما در کشور خود در امنیت به سر می‌بریم که این عظمت، معجزه الهی بود که اتفاق افتاد و به مدافعان و جبهه مقاومت می‌بالیم.
 
جعفری عنوان کرد: از بیش از یکسال گذشته درصدد برآمدیم با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی که عظمت جبهه مقاومت را در قالب موزه به مردم معرفی کنیم، عملاً نیز اطلاعات روشن در این حوزه وجود نداشت. از سردار سلیمانی در سال گذشته درخواست شد تا نیم‌رخی از جبهه مقاومت و رشادت‌های این حوزه و خباثت‌های دشمن را در اختیار موزه قرار دهند تا موزه مقاومت را راه‌اندازی کنیم و تا امروز بیش از 40 جلسه با کارشناسان و فرماندهان میدانی و کارشناسان حوزه مقاومت برگزار شده است و این جلسات منجر به این شد که مقدمات موزه مقاومت فراهم شود.
 


وی افزود: همچنین طی درخواست‌هایی که صورت گرفت، تجهیزات جنگی داعش وارد کشور شد و به موزه منتقل شد و این تجهیزات شامل بمب‌های جهنمی، میزهای شکنجه، آلات قتل، مبانی فقهی و کتاب‌های درسی و مبانی اندیشه‌ای داعش است که امروز در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس بیان کرد: مقدمات برگزاری نمایشگاه مدت‌ها قبل ایجاد شده بود و در هفته‌ای که شهید سلیمانی به شهادت رسید، سه روز بعد از تاریخ شهادت ایشان، قرار بود که از نمایشگاه بازدید کنند تا در دهه فجر این نمایشگاه افتتاح شود که قبل از این سعادت، دست دشمنان از آستین رژیم آمریکا بیرون آمد و ایشان به شهادت رسیدند و قطعاً راه ایشان ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه این حادثه موجب تأخیر در افتتاح نمایشگاه شد، افزود: هم‌اکنون در آستانه افتتاح این نمایشگاه هستیم و برای قدردانی از شهید سلیمانی کل مجموعه موزه به نام ایشان نام‌گذاری شده همین‌طور تندیس ایشان آماده شده است تا به یادگار در مجموعه موزه بماند. براساس هماهنگی به عمل آمده از 10 اسفندماه بازدید از موزه مقاومت آغاز می‌شود و تا پایان این ماه از ساعت 10 صبح تا 17 میزبان علاقه مندان خواهد بود.
 
جعفری گفت: در این نمایشگاه بخشی مربوط به حوزه مقاومت در نظر گرفته شده است و غرفه‌هایی به کشورهای لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان، آفریقا و بوسنی هرزگوین اختصاص داده شده و جنایت‌هایی که به این کشور رفته و مقاومت مردم آن‌ها در این نمایشگاه ارایه شده و سعی شده با همکاری افرادی که در این کشورها حضور دارند، تاریخچه مشارکت مردم در مقابله با استکبار نشان داده شود.
 


وی عنوان کرد: در کنار غرفه‌ها، غرفه مربوط به عتبات عالیات در عراق مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در نظر گرفته شده با توجه به اینکه با همکاری مردم توسعه خوبی در این مراکز انجام شده مراحل توسعه عتبات در نمایشگاه مشخص شده و اتفاقات کشور عراق تا مرگ صدام و پس از آن همه با تصاویر و اسناد برای علاقه‌مندان ارایه شده است. امید است در کنار این نمایشگاه که یک ماه ادامه خواهد داشت مقدمات موزه مقاومت نیز فراهم شود.
 
مدیرعامل موزه دفاع مقدس اظهار کرد: سال آینده چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی است. دشمن جنگی را تحمیل کرد که بیش از دو جنگ جهانی اول و دوم به طول انجامید و همه حکومت‌ها به حمایت از صدام آمدند، اما شهدا و مردم ایستادگی کردند و از جنگ هشت‌ساله بیرون آمدیم. در این زمینه برنامه‌های مختلف پیش‌بینی شده و شورای سیاستگذاری نظامات این کار را پیگیری می‌کند و بنده مسئولیت دبیری این کار را به عهده دارم و به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی در سال آینده از ابتدای فروردین تا پایان اسفندماه فعالیت‌هایی برای تکریم از شهدا را خواهیم داشت. همچنین افتتاح موزه ریلی، موزه زنان و کودکان و پرواز انقلاب برای دهه فجر سال آینده آماده‌‌سازی می‌‌شود.
 
وی تصریح کرد: از سفرای کشورهای مقیم برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل می‌آید. گردشگران خارجی نیز می‌توانند در نمایشگاه حضور یابند. تمهیداتی پیش‌بینی شده تا نمایشگاه در ایام نوروز نیز ادامه داشته باشد. یکی از زیباترین بخش‌های نمایشگاه مربوط به کشور بوسنی است.
 
جعفری گفت: فیلم‌های جشنواره فجر در باغ موزه در حال نمایش است و نشست‌های نقد و بررسی این جشنواره خصوصاً در حوزه دفاع مقدس را خواهیم داشت. فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس از شایستگی ویژه‌ای برخوردار باشند، مجدد پخش می‌شود و سریال شهید صیاد به تهیه‌کنندگی شفیعی در حال آماده‌سازی است.
 


در ادامه نرگس معدنی‌پور، معاون فرهنگی و هنری موزه دفاع مقدس گفت: امسال برای دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل و یک برنامه با 137 اجرا پیش‌بینی شده که شامل کرسی‌های روایتگری، نمایشگاه‌ هنری و عکاسی، سیاه‌قلم، یادواره‌های شهدا، تجلیل از مادران و همسران شهدا، نشست‌های کتاب‌پژوهی، نقد و بررسی فیلم با موضوع انقلاب، اکران فیلم‌های جشنواره فجر، قصه‌گویی از رویدادهای انقلاب، مسابقه داستان کوتاه و کتابخوانی و ویژه‌برنامه رادیو سرو است.
 
وی با بیان اینکه نورافشانی همزمان با 22 بهمن در باغ‌موزه اجرا خواهد شد عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها در این ایام، برپایی نمایشگاه عکس توسط میشل، عکاس فرانسوی است که 21 بهمن ماه ساعت صبح 10 صبح در گالری فکه افتتاح می‌شود. 50 اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود و قرار است کتابی از این عکس‌ها در سال آینده چاپ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها