یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
95 اثر به جایزه کتاب سال استان بوشهر ارسال شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از ارسال 95 اثر به جایزه کتاب سال بوشهر خبر داد و گفت: آئین پایانی این جایزه اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، فاطمه کرم‌پور در نشست خبری خود که شنبه 19 بهمن‎ماه برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن آیین پایانی جایزه کتاب سال بوشهر در اسفندماه 98، گفت: فراخوان این رویداد با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مولفان، مترجمان و ناشران، معرفی نویسندگان فعال و ارتقای سطح کیفی نشر منتشر شد. کلیه مولفان، مترجمان و مصححان استان بوشهر که چاپ اول آثارشان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ منتشر شده بود، در این رویداد شرکت کردند.

وی در ادامه درخصوص تعداد آثار ارسال شده به این رویداد علمی توضیح داد: در مجموع 95 اثر از نویسندگان بومی به جایزه کتاب سال بوشهر - که برای نخستین بار در بوشهر برگزار می‎شود - در شش بخش ارسال شد که این آثار از سوی 27 داور در موسسه خانه کتاب مورد داوری قرار گرفتند. درنهایت چهار اثر به‎عنوان اثر برگزیده انتخاب شدند که در آیین پایانی این رویداد که اسفندماه سال جاری برگزار می‎شود، معرفی می‎شوند. همچنین در این آیین از شش اثر نیز تقدیر به عمل می‎آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه به برگزاری جشنواره ملی داستان‎نویسی رضوی در بوشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشینه و سبقه خوبی که استان بوشهر در زمینه برگزاری جشنواره ملی مشاعره رضوی و ادبیات به‎ویژه ادبیات داستانی دارد، درصدد برآمدیم متولی برگزاری جشنواره ملی داستان‎نویسی رضوی شویم که پس از ارائه اسناد و مدارک لازم، بنیاد بین‎المللی فرهنگی امام رضا (ع) با میزبانی بوشهر برای برگزاری این رویداد موافقت کرد.

کرم‌پور همچنین با اشاره به پایان مهلت ارسال اثر به جشنواره مطبوعات استان بوشهر تصریح کرد: 407 اثر شامل مقاله، گفت‎وگو، یادداشت تخصصی و... در حوزه‎های مختلف از سوی فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران و روزنامه‎نگاران استان به این رویداد ارسال شده که اینکه در حال داوری هستند و برگزیدگان این رویداد نیز در نیمه دوم اسفندماه در آیینی با حضور مسئولان فرهنگی کشور در بوشهر معرفی می‎شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در ادامه درخصوص برگزار نشدن نمایشگاه کتاب بوشهر در سال جاری نیز توضیح داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آذرماه تاریخی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هماهنگ کرد؛ اما متاسفانه در تاریخ تعیین‌شده نمایشگاه بین‎المللی بوشهر برای برگزاری یک رویداد ملی دیگر رزرو شده بود که همین مساله موجب شد که نتوانیم نمایشگاه کتاب را در سال 98 برگزار کنیم؛ چراکه نمایشگاه‎های کتاب استانی بر اساس تقویم و بازه زمانی مشخص برنامه‎ریزی شده است و ما به‌دلیل کمبود فضا نتواستیم این رویداد بزرگ فرهنگی را در تاریخ مشخص‎شده برگزار کنیم؛ اما درصدد هستیم در ماه‎های آغازین سال 99 این نمایشگاه را در فرصتی مناسب برپا کنیم.

وی در پایان درباره فراخوان جمع‎‌‎آوری اسناد تاریخی، عکس، ملزومات و اشیا برای موزه «چاپ، نشر و مطبوعات جنوب کشور» گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف راه‌اندازی این موزه از خبرنگاران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر دعوت می‎کند که آثار و اسناد نشریات قدیمی، ملزومات چاپ، عکس، سند و اشیای مرتبط ارزشمندی که در اختیار دارند برای نمایش و نگهداری در این موزه با حفظ امتیاز معنوی به نام ارائه‎دهنده یا صاحب اثر در اختیار واحد مطبوعات اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر قرار بدهند. بدون تردید این اقدام ارزشمند می‌تواند موجب غنای بیشتر این موزه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و آگاهی‌بخشی باشد. همچنین در این زمینه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند اصحاب فرهنگ، هنر و فعالان عرصه رسانه و صاحب‌نظران و عموم مردم هستیم.

کرمپور با اشاره به برگزاری مرحله پایانی دهمین جشنواره دانش‎آموزی رضوی در بوشهر یادآور شد: زهرا رجب‌پور و فاطمه رجب‌پور از بوشهر و محمدصدرا عابدی، امیرعلی عابدی، ستایش جعفری و مهدا فخرایی از دیّر نفرات در مرحله نهایی این رویداد در سه بخش مشاعره عادی، سرعتی و مشروط به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی همچنین گفت: امسال پنج شهر استان شامل برازجان، خورموج، کاکی، گناوه و کنگان در لیست نهایی 38 نامزد پایتخت کتاب ایران قرار گرفتند و دو روستای استان هم به جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها