دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
پروژه کتابخانه مرکزی زنجان؛ 22 درصد پیشرفت فیزیکی طی 20 سال!

با گذشت 20 سال از مصوبه هیئت وزیران و 10 سال از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی زنجان، این پروژه تنها 22 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان - زهرا رسولی: آبان‌ماه سال 1378 یعنی 20 سال پیش بود که طبق مصوبه هیئت وزیران قرار شد که کتابخانه مرکزی زنجان با بهره‌گیری مساوی از اعتبارات ملی و استانی ساخته شود.

این کتابخانه قرار بود در زمینی به مساحت 10 هزار و 572 مترمربع و با زیربنای 18 هزار و 850 مترمربع و تا سال 1389 ساخته شود، اما با گذشت 10 سال نه تنها خبری از بهره‌برداری نبود، بلکه پروژه پیشرفتی هم نداشت؛ تا اینکه در زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع و با زیربنای 18 هزار و 550 مترمربع در محل مجتمع نگین زنجان در 6 طبقه درسال 88 كلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

در طی 10 ساله دوم ساخت کتابخانه مرکزی زنجان، اعتباراتی قطره‌چکانی به آن تعلق گرفت و با تغیر دولت‌ها و البته مدیران مختلف در این بازه زمانی باز هم توفیق چندانی در ساخت حاصل نشد، تا اینکه امروز اعلام می‌شود، پیشرفت فیزیکی آن در این مدت تنها 22 درصد بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان درباره روند ساخت کتابخانه مرکزی و مشخصات فیزیکی طرح به خبرنگار ایبنا گفت: این پروژه در زمینی به مساحت بیش از 10 هزار و 500 مترمربع در حال ساخت است.


مسعود بیات‌منش، برآورد پیشرفت فیزیکی آن را در حدود 22 درصد اعلام کرد و افزود: میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه حدود 4 میلیارد تومان است و برای تکمیل این پروژه با قیمت‌های کنونی حداقل 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری در پروژه نیست
وی با اشاره به اینکه برای پیشرفت سریع‌تر پروژه نسبت به انجام فراخوان برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه اقدام شده است، گفت: با وجود اعلام دو بار فراخوان، استقبالی از این موضوع نشده است، هرچند که به‌لحاظ قوانین مطروح در ماده 27 واگذاری این پروژه چندان کار درستی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: شاید یکی از اقداماتی که در قالب آن بتوان از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت و تکمیل این کتابخانه استفاده کرد، استفاده به‌صورت مشارکتی باشد که دراین زمینه نیز باید دنبال سرمایه‌گذار باشیم.

استاندار زنجان اما نظری متفاوت در این زمینه دارد. او در ارتباط با دلیل عدم پیشرفت ساخت کتابخانه مرکزی، گفت: برای اینکه پروژه‌ها بیشتر پیش بروند، 40 طرح مهم و تکمیل آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم که کتابخانه مرکزی نیز جزو آنهاست.


وی با اشاره به اینکه برای تكمیل كتابخانه مركزی زنجان نیز لازم است یك طرح قابل انجام و مطابق با واقعیت‌ها تدوین شود، اضافه کرد: دستگاه‎های متولی باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این پروژه اقدام کنند، چراکه این، یکی از نیازهای اساسی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با اشاره به پروژه‌های شاخص استانی و اعتبارات در نظر گرفته برای ساخت و تکمیل آنها اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات ملی است.

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه اعتبارات و منابع استانی پاسخگوی هزینه‌ها برای تکمیل کتابخانه مرکزی استان نیست، تصریح کرد: در این زمینه باید از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفته شود که البته برای این منظور، باید مشوق‌های لازم در نظر گرفته شود.


تعطیلی مطلق پروژه ساخت کتابخانه مرکزی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: قرار است طی روزهای آینده یک کارگروه فرهنگی در استان تشکیل و در آن باره تصمیمات لازم اتحاذ شود.

امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کار 22 درصد است، اضافه کرد: پیش از این 3 میلیارد و 500 میلیون تومان برای ساخت پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن نیز 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته به‌علت کمبود اعتبارات، ساخت پروژه معطل مانده است، تصریح کرد: تا سال 90 پروژه فعال بود اما پس از آن طی چند سال پروژه کلا تعطیل بود و اصلا ساخت و سازی صورت نگرفت.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه تاکید استاندار بر تعیین تکلیف پروژه بود، افزود: قرار است یا از مشارکت بخش خصوصی یا شهرداری در این رابطه استفاده شود اما درنهایت پروژه هرچه سریعتر تعیین تکلیف شده و ساخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی پروژه ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان و عدم توفیق در ساخت آن، عظیم بودن این پروژه بوده است، گفت: شاید اگر طبقات کتابخانه کمتر بود، قادر به ساخت آن در سنوات کمتری بودیم.

فاطمه کرباسی افزود: همین الان هم می‌توان با اصلاح طبقات و کاهش حجم پروژه، اقداماتی درراستای ساخت سریع‌تر آن انجام داد.


حالا با گذشت 20 سال از مصوبه هیأت وزیران، 10 سال از آغاز ساخت پروژه و تأکیدات مسئولان استانی، ساخت کتابخانه‌ مرکزی زنجان به‌عنوان نماد فرهنگی شهر و با هدف ایجاد مرکزی که مرجع و تغذیه‌کننده تمام کتابخانه‌های استان است، معطل مانده است؛ کتابخانه‌ای که قرار است، فضاهایی نظیر موتورخانه و پارکینگ، کلاس و کارگاه‌های آموزشی، مخزن و انبار، کارگاه مرمت و آماده‌سازی کتاب در زیرزمین داشته باشد.

در طبقه همکف این کتابخانه نیز محل سفارش کتاب، امانت کتاب، مخزن، قرائت‌خانه عمومی، قرائت‌خانه نوجوانان و کودکان و سال اجتماعات، و در طبقه اول آن هم قسمت نابینایان شامل نمایشگاه و کتابخانه سمعی بصری، قرائت‌خانه عمومی و آرشیو کارشناسان در نظر گرفته شده است. برای طبقه سوم کتابخانه نیز مکان قرائت‌خانه دیجیتالی و عمومی در طبقه دوم و قرائت‌خانه اسناد و نشریات در طبقه سوم جای‌گذاری می‌شود.

اما همه اینها، امکاناتی است که مردم زنجان فقط روی کاغذ آنها را می‌بینند و هنوز خبری از ساخت آن نیست و تنها تصویری از آن در ذهن مسئولان نقش بسته است؛ رویای شیرینی که معلوم نیست کی و چگونه به تحقق می‌پیوندد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها