چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
اقتصاد نشر عقبگرد نداشته است

سیدعباس صالحی در آئین اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه فرهنگ عنوان کرد: حرکت در زیرساخت‌های حوزه فرهنگ ادامه دارد؛ چراکه روح مقاوم ایرانی، پایدار است و از خود مقاومت نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه سی‌وهفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز، (چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه) با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برگزار شد و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، ضمن تبریک ایام دهه فجر و خیر مقدم به مهمانان ایرانی و سفرای خارجی گفت: ریاست جمهوری ایران خود از اهالی فرهنگ است و خانه او نیز میزبان این محفل‌ها است. اتفاقاتی که در دو سال اخیر در ایران به وجود آمد؛ مشکلات و سختی‌ها، جامعه ایرانی را از پا نینداخت. سختی‌ها و مشکلات وجود دارد؛ اما در تمامی حوزه‌ها حرکت، طپش و مسیری که آغاز شده ادامه‌دار بوده و در حوزه‌های فرهنگی نیز همین روال برقرار است.
 
وی افزود: امروز در حوزه اقتصادی، شاهد تلاش جهادگران ایرانی هستیم و در تمامی بخش‌های جامعه حرکت‌های جریان‌دار و پر طپش ادامه دارد. در حوزه‌های اجتماعی، خدمات‌رسانی و فرهنگی هم متغیرهایی وجود دارد که بیانگر روح پایدار ایرانی است.
 
صالحی با اشاره به حمایت حسن روحانی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته عنوان کرد: اگر در حوزه‌های اقتصادی شاهد ۳۱ میلیارد دلار صادرات هستیم و در دی ماه ۵۰ درصد بیشتر از آذرماه سال جاری فعالیت داشته‌ایم، به‌دلیل فعالیت‌ها و مسئولیت‌های رئیس جمهوری کشورمان است. در هر هفته شاهد انتقال آب شرب به ۳۰ روستا و جریان برق به ۹ روستا هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی همراه است اما پیوسته دنبال می‌شود. در حوزه‌های فرهنگی نیز با شرایط خاصی مواجه هستیم اما قطار حرکت ایرانی همچنان مستمر و باوجود سختی‌ها، پایدار است.
 
صالحی با اشاره به دو متغیر مهم و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و کتاب بیان کرد: نخستین متغیر در حوزه عناوین کتاب‌ها است. از دو سال گذشته اهالی فرهنگ، شرایط سختی را تحمل کرده‌اند و مسأله‌ای که در این شرایط سخت خودش را نشان داد، شرایط دشوار در تولید کتاب‌ است؛ اما در ۱۰ ماهه اول سال جاری بیش از ۸۲ هزار کتاب چاپ‌شده داریم.
 
وی با بیان اینکه این آمار ۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته است، عنوان کرد: تیراژ کل کتاب‌ها ۱۲۱ میلیون نسخه است که ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. این متغیر یک متغیر معنادار است و معنای آن این است که پدیدآورندگان و ناشران کتاب‌ها علی‌رغم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی حوزه نشر فعالیت‌های تاثیرگذاری دارند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روح و فکر ایرانی تحت تاثیر این فشارها قرار نمی‌گیرد. قطار حرکت ایرانی پایدار و مستمر است، ممکن است که سنگی به آن خورده شود و شیشه آن بشکند؛ اما نه متوقف خواهد شد و نه به عقب باز خواهد گشت. متغیر دوم که می‌تواند برای اهالی فرهنگ معنادار باشد، حوزه اقتصاد نشر است.
 
صالحی با اشاره به اینکه شرایط سختی در حوزه نشر حاکم است، خاطرنشان کرد: می‌دانم و می‌دانیم که شرایط سختی در این حوزه حاکم است اما تاکنون با وجود تمامی این مشکلات، نمایشگاه کتاب بین‌المللی کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در حال برگزاری است و بیش از ۲۰۰میلیارد تومان بازار گردش کتاب‌ در این نمایشگاه‌ها بوده است.
 
وی عنوان کرد: این موضوع بیانگر آن است که اقتصاد نشر با وجود رنجور بودن اما عقبگرد نداشته است. حرکت در زیرساخت‌های حوزه فرهنگ نیز ادامه دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۰ کتابخانه ساخته شده و ۲۰ کتابخانه نیز تا پایان سال جاری ساخته خواهد شد و ۸۰ شهر صاحب کتابخانه‌های جدید شده‌اند.

به گفته صالحی حوزه فرهنگ همچون حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و خدمات‌رسانی علی‌رغم این‌که بنیه ضعیفی دارد؛ اما روح مقاوم ایرانی، پایدار است و از خود مقاومت نشان می‌دهد. سختی‌ها می‌آیند و می‌روند، اما ایران باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها