چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
برترین‌های چهارمین دوسالانه کتاب استان سمنان معرفی و تجلیل شدند

در چهارمین روز دهه مبارک فجر، چهارمین دوره دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در مراسمی در مجتمع فرهنگی و هنر کومش سمنان برگزار و ازبرترین‌ها تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، علی‌اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این مراسم، قدرت علمی امروز را منشاء قدرت اصلی در جامعه دانست و گفت: توان نظامی و ثروت فیزیکی ریشه در کتاب دارد و کتاب علاوه بر قدرت علمی تاثیر بسزایی در ارتقای سرمایه اجتماعی هر جامعه نیز دارد. 
 
وی افزود: سرمایه در گذشته منحصر به دو نوع سرمایه مادی و انسانی بود که در دهه‌های اخیر شاهد توجه به نوع دیگری از سرمایه با عنوان سرمایه اجتماعی هستیم.

فضیلت با تشریح و تبیین انواع سرمایه‌ها متذکر شد: سرمایه اجتماعی سرمایه‌ای است که به چشم نمی‌آید و قابل لمس نیست و درک آن نیازمند توانمندی و هوشمندی خاصی است.

وی در ارتباط با این سرمایه‌ها به موضوع کتاب اشاره کرد و گفت: فیزیک کتاب و کتابخانه و تجهیزات آن از سرمایه‌های فیزیکی و مادی است و توجه و اهمیتی که به کتاب، کتابخوانی و سرانه مطالعه در هر جامعه مرتبط به سرمایه اجتماعی است و این بخش از سرمایه اجتماعی در تولید و زایش سایر سرمایه‌های اجتماعی همچون اعتماد عمومی، همزیستی مسالمت آمیز، انسجام و اتحاد ملی، همدلی و ... تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان تصریح کرد: اهمیت حفاظت از سرمایه‌های فیزیکی و انسانی به دلیل فهم و درک آسانتر آن، مورد توجه بوده است اما سرمایه اجتماعی به دلیل ویژگی نامحسوس بودن، نیاز به صرف فرصتهای بیشتری در راستای عطف توجه همگانی دارد.

فضیلت ادامه داد: سرمایه اجتماعی امروز در دنیا دارای اهمیت است و فقدان آن به کاهش سرمایه مادی و انسانی نیز منجر خواهد شد.   

در ادامه دبیر چهارمین دو ساله کتاب استان سمنان نیز در این مراسم گفت: فراخوان این دوسالانه آبان ماه امسال صادر شد و به دنبال آن بیش از ۷۰ کتاب درموضوعات مختلف به این دبیرخانه رسید.

منصور فرزامی‌راد افزود: هیات داوران که متشکل از پنج نفر بودند در این مدت با موضوع بندی کتابها به بررسی و داوری آن پرداختند و درنهایت ۱۰ اثر با رای داوران به عنوان آثار برتر و شایسته تقدیر شناخته شدند.

براساس همین گزارش با رای هیات داوران نتایج این دوسالانه به شرح زیر اعلام شد:

در بخش تاریخ فرهنگ و گویش‌ها، علی‌اکبر فخرو با کتاب «فرهنگنامه سرخه‌ای» از سرخه، فاطمه شاه‌حسینی با کتاب «گویش میغانی» از شاهرود و سیدحسین طباطبایی با کتاب «ضرب المثل‌های سرکویری» از شاهرود رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش ترجمه آزاد و بازنویسی، هیات داوران هیچ یک از آثار را حائز رتبه نخست ندانست؛ اما سیما رجبی با کتاب «بازیگر قرن بیستم» را حائز رتبه دوم شناخت و همچنین فریده اعرابی با کتاب «قصه‌های افسانه‌ای» سوم شد و فاطمه رضایی با کتاب «بازی درمانی مقدماتی» را شایسته تقدیر معرفی کرد.

در بخش فرهنگ و گردشگری نیز هیات داوران چهارمین دوسالانه کتاب استان سمنان کتابی را شایسته کسب عنوان‌های اول و سوم معرفی نکرد اما حسن شهنما از شاهرود را با کتاب «جاذبه‌های شاهوار» به عنوان نفر دوم معرفی کرد.

در بخش علوم و فنون ادبی هیات داوران هیچ اثری را دارای عنوان‌های اول تا سوم معرفی نکرد اما محمد خوشکاب از شاهرود را با کتاب «مجمع الصنایع فی علوم البلدیه» شایسته تقدیر شناخت.

در بخش ادبیات داستانی نیز فریبرز یدالهی با کتاب «آهوان» از سمنان شایسته تقدیر معرفی شد.

در این مراسم که جمعی از مسئولان فرهنگی، نویسندگان و اهالی قلم حضور داشتند، از ۱۰ نفر از مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی استان سمنان از نقاط شهری و روستایی معرفی و تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها