سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
بهاروند: هدف دانش سلول‌های بنیادی ایجاد روش‌‌های نوین درمان بیماری‌هاست

رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی بیان کرد: سلول‌های بنیادی تنها برای ما به‌عنوان یک علم مطرح نیست بلکه یک فرهنگ است، فرهنگ توانستن. هدف این علم ایجاد روش‌های نوین درمان بیمار‌ی‌ها از جمله ناباروری، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سه‌شنبه (15 بهمن‌ماه) در پژوهشگاه رویان برگزار شد.
 
عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در این آیین گفت: از این مجموعه امروز 4 عنوان کتاب با‌عنوان‌های «سلول‌های بنیادی پرتوان» زیرنظر سیده نفیسه حسنی، «سلول‌های بنیادی بافتی» زیرنظر محمدرضا باغبان اسلامی‌نژاد، «تمایل به سلول‌های بنیادی «زیر نظر یاسر تهمتنی» و «مهندسی بافت» زیرنظر محمد کاظمی آشتیانی به‌صورت سمبولیک رونمایی می‌شود.
 

 
وی افزود: این مجموعه حاصل تلاش و کار گروهی همکاران ما در پژوهشگاه رویان است که این متخصصان و پژوهشگران جوان توانستند در این کار یک فرهنگ کتاب‌نویسی را مرور کنند. اتفاق خوب دیگر در این مجموعه این است که نگاه نویسندگان به بازار بوده و سعی کردند اثری خلق کنند که در جامعه تاثیر بگذارد.
 
رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: مرحوم کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان همواره در تلاش بود که مجموعه دستاوردهای پژوهشی این مجموعه را در قالب کتاب سند کند تا برای آیندگان باقی بماند. امیدواریم ما هم سهمی از خیرات و برکات این کار بزرگ داشته باشیم.
 
محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی نیز در بخش دیگری از این آیین بیان کرد: هرکار خوبی که انجام می‌شود با یک انتخاب خوب شروع می‌شود پیش از یک دهه قبل این پارادایم در جهاد دانشگاهی شکل گرفت که پزشکی از دارو درمانی به سمت سلول‌درمان می‌رود و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فناور بنیان باید این موضوع را مدنظر داشته باشد. آن زمان بحث راه‌اندازی پژوهشگاهی برای کارهای سلول‌های بنیادی از سوی مرحوم آشتیانی مطرح شد. ایشان معتقد بود که این کار می‌تواند برای آینده کشور بسیار ارزشمند و مفید باشد.
 
وی ادامه داد: مجموعه جهاد دانشگاهی که کمتر از 20 درصد منابع خود را از دولت می‌گیرد ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای انجام پروژه‌های بزرگ همچون سلول‌های بنیادی کار بسیار سختی است که مجموعه جهاد توانست این مهم را انجام دهد.
 
پورعابدی تصریح کرد: دانش برای رونق باید نشر پیدا کند وقتی جهاد ضرورت و اهمیت کار در حوزه سلول‌های بنیادی را احساس کرد این دانش در ایران هنوز چندان جایگاهی نداشت ولی مجموعه تلاش‌ها موجب شد این دانش به جایگاه خود برسد و در سطح جهانی نیز مطرح باشد و امروزه ایران در این زمینه جزو کشورهای پیشرو دنیا است. بحث مهم دیگر انتشار این دانش در سطح عامه است کار خوب در حوزه سلول‌های بنیادی این بود که آن را فقط در سطح دانشمندان و نخبگان محدود نکردیم. یکی از کارهای خوب این مجموعه نوشتن و چاپ کتاب‌های متعدد در راستای نشر این دانش در سطح عامه بود.
 
معاون پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی در پایان افزود: بحث دیگر موضوع کاربردی کردن دانش‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته است. امروزه این پژوهش‌ها وارد چرخه درمان کشور شده و تمام مجموعه تلاش‌های صورت گرفته داستان یک برند است. چرا که هیچ چیز یک روزه متولد نمی‌شود. آنچه امروز وجود دارد حاصل یک عقبه و تلاش است که البته باید سناریوهای آینده را هم برای این برند مدنظر داشته باشیم.
 
امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان دیگر سخنران این آیین گفت: دنیای مجازی تا حد زیادی دنیای ما را تغییر داده ولی فکر می‌کنم هنوز لذت کتاب‌خواندن جای خود را دارد. در بحث آموزش کتاب نقش اصلی را دارد و لذا یکی از ماندگارترین کارهای مجموعه رویان می‌تواند اهتمام به تالیف و چاپ کتاب باشد چراکه نسبت به این یار مهربان در کشور خیلی غفلت کرده‌ایم. امیدوارم فرهنگ کتاب و کتابخوانی دوباره به متن جامعه ما بازگردد.
 
وی ادامه داد: یکی از آفات دنیای مجازی و زبان محاوره‌ای آن گم‌شدن بسیاری از کلمات زیبای فارسی است، گاهی یادمان می‌رود که این کلمات زیبا جزو فرهنگ ما هستند. کتاب می‌تواند این فرهنگ را برای کشور حفظ کند. مجموعه پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی با چاپ کتاب می‌توانند به حفظ فرهنگ، زبان و ادب فارسی کمک کنند، ادامه‌دار بودن این کار بسیار ارزشمند است.
 

 
حسین بهاروند، رییس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این برنامه عنوان کرد: پژوهشگاه رویان در سال 1370 راه‌اندازی شد، حدود سال 1378 مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی همه پژوهشگران و همکاران را جمع کرد و گفت: آرزویم این است که روزی شما بتوانید کتابی درباره یک فصل از فعالیت‌های رویان بنویسید که امروز این امر محقق شده است.
 
وی به‌عنوان سرپرست تألیف مجموعه کتاب‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی درباره اهداف نگارش این مجموعه ادامه داد: فرهنگ ملموس‌کردن علم، فرهنگ نگاهی نو به علم در قالب بین رشته‌ای، فکر کردن و عمل کردن، فرهنگ نظریه‌پردازی در علم و فرهنگ همگانی سازی علم از جمله اهدافی است که در نگارش این مجموعه مدنظر بوده است. ما معتقدیم سلول‌های بنیادی تنها برای ما یک علم نیست بلکه یک فرهنگ است، فرهنگ توانستن. هدف این علم ایجاد روش‌های نوین درمان بیماری‌هاست.
 
وی گفت: سال 1387 مجموعه چهارجلدی سلول‌های بنیادی چاپ شد که این مجموعه توانست در سال 1389 به‌عنوان کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. در سال‌های بعد کتاب‌هایی را در سطح بین‌المللی و با همکاری ناشران بزرگی همچون جان وایلی و اشپیلینگر چاپ کردیم.
 
بهاروند در پایان بیان کرد: جدا از 4 عنوان کتابی که امروز از این مجموعه رونمایی می‌شود دیگر کتاب‌های این مجموعه تا زمستان 1400 چاپ و منتشر خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توسلیان ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    عنوان کتاب سوم تمایز سلول‌های بنیادی است. به اشتباه تایپ شده: تمایل به سلول‌های بنیادی سپاسگزارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها