سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
مسجدجامعی: تهران شهرزاد قصه‌گو ندارد

مسجدجامعی گفت: تهران شهرزاد قصه‌گو ندارد و شهرزاد یعنی زاده شهر و شهر مبنای روایت شهرزاد است. قصه‌های شهری به شهر جان می‌دهد و ادبیات می‌تواند تنگناهایی که با آن به ناچار روبه‌رو هستیم، لطافت بدهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ششمین جشنواره جایزه تهران‌پژوهی در ۹ بخش، شامل پیشکسوتان، کتاب، انتشارات، پایان نامه، فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، تئاتر، رسانه مکتوب، رسانه تصویری و محیط زیست دوشنبه 14 بهمن‎ماه با حضور محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و احمد مسجدجامعی، عضور شورای شهر تهران در موزه ملی ایران برگزار شد.

مهرشاد کاظمی، دبیر جشنواره جایزه تهران و رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جایزه تهران از سال 1392 شکل گرفته است، گفت: این جشنواره در سال جاری نیز مانند دوره‌های گذشته به پاسداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، تجلیل از بزرگان و مشاهیر برجسته کشور در عرصه تهران پژوهی، ایجاد نشاط علمی و پژوهشی با محوریت گسترش دانش و ایجاد بستری برای رهروان این راه پرداخته است.

وی تاکید کرد: در طول سال‌هایی که گذشت، جلسات متعدد برای تبیین راهبرد اصلی ارزشیابی و داوری آثار تشکیل شد و از این رو برای تقویت حرکت روبه رشد پژوهش و فرایند داوری و ارزیابی آثار نسبت به جشنواره‌های پیشین تغییراتی ایجاد شد که از جمله این تغییرات افزودن بخشی با عنوان عبارت تهران به جشنواره بود که در آن به بیان تاریخ این شهر در قالب داستان و مقاله پرداخته می‌شود و می‌تواند با حمایت شورایاری‌ها با گردآوری روایت تهران کامل‌تر شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: تهران‌پژوهی و آینده تهران بستگی به این پژوهش‌ها دارد.

هاشمی ادامه داد: بخشی از مناطق تهران هشت هزار سال قدمت دارد از جمله ری و شهر تهران حداکثر ۲۵۰ سال قدمت دارد.



رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران می‌توانست بهتر از این شکل بگیرد گفت: تهران هنوز جای کار دارد و بهتر است به جای نگاه به گذشته و تعریف از گذشته، پژوهش‌ها آینده‌محور باشند تا بتوانیم با نگاه به آینده مسائل تهران را طوری حل کنیم که هرکه از بیرون نگاه کند ببیند که چه افراد فرهیخته‌ای در این شهر زندگی می‌کنند.

هاشمی این را هم گفت که ما برای مردم تهران روزگار خوش‌تری باید آرزو کنیم، چرا که مردمی خوشحال‌اند که بدانند آینده درستی در انتظار آنها است و اگر این آینده را تشخیص دهند، مشکلات را رفع می‌کنند، اما اگر آینده‌ای متصور نباشد نمی‌توانند برخی شرایط  زندگی را تحمل کنند و نتیجه‌اش ایجاد شورش‌ها و اغتشاشات است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اغتشاشاتی که در آبان ماه گذشته داشتیم و بر اثر آن برخی هموطنان کشته و شهید شدند، نتیجه این بود که مردم آینده خوبی را متصور نبودند.

هاشمی در ادامه گفت: مسایل و مشکلات تهران، در تهران‌پژوهی‌ها دیده شده و راه حل‌ها نیز باید دیده شود تا مسئولان به آنها بپردازند.

وی افزود: طبق نظرسنجی که از مردم تهران به عمل آمده است، مشکل اصلی مردم در این شهر، آلودگی هوا و ترافیک است و این‌ها می‌تواند موضوع تهران‌پژوهی باشد، مردم نیز وقتی با اهمیت این موضوعات آشنا شوند سعی می‌کنند به نحوی در کاهش آسیب‌ها سهیم باشند و یکی از نتایج آن می‌تواند عبور از خودرومحوری و پرداختن به حمل و نقل عمومی باشد.

وی اظهار کرد: در رابطه با بافت فرسوده نیز تحقیقات وسیعی شده که اگر مسئولان به سمت اهدافی که در تحقیقات تعیین شده، حرکت کنند، نتایج خوبی ارائه می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: در رابطه با پسماندهای تهران ، طرح‌های خوبی ارائه شده که می‌تواند بخش عمده مشکلات را حل کند، از جمله بخشی از مشکلات کهریزک و بوی بدی که در تهران شاهد بودیم، رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید مطالعات را به سمتی ببریم که نگاه به آینده داشته باشد و اگر در این مسیر به مردم امیدواری دهیم میزان همکاری آنها با مسئولان بیشتر خواهد شد و به طبع آن مسائل تهران روز به روز با کمک فرهیختگان حل می‌شود.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین گفت: اضطراب اجتماعی یکی از مسایل مهم در شهر است و باید سیستم مدیریت تهران را به سمت آرامش ببرند.

وی افزود: ایجاد آرامش و رفع اضطراب اجتماعی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و باید مانع از هم گسیختگی شهر شد.



مسجد جامعی با اشاره به تاریخچه تهران گفت: اسامی و نام‌های تهران، در خلا تشکیل نشده بلکه از نام تاریخ و زندگی شکل گرفته است. در واقع نام‌ها تجلی ادبی یک مکان هستند، تهران از این حیث سرشار است و این نامگذاری‌ها بیان واقعیت نهفته‌ای است.

وی افزود: برای مثال قله توچال را در تهران داریم که اولین میراث طبیعی این شهر است و در ابتدا اوچال بوده یعنی چاله‌ای که در آن آب جمع می‌شده، نام عودلاجان، به این معنا است که آب از آنجا به همه نقاط تهران پخش می‌شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نام‌ها معانی پنهانی دارند، پارک شهر نیز همین‌طور است، باغ ملی تهران نیز بیشینه‌ای دارد که شناخت آن با داده‌های موجود میسر نیست.

مسجدجامعی با بیان اینکه تهران پیشینه‌ای مشخص دارد، گفت: تهران شهرزاد قصه‌گو ندارد و شهرزاد یعنی زاده شهر است و شهر مبنای روایت شهرزاد است قصه‌های شهری به شهر جان می‌دهد ادبیات می‌تواند تنگناهایی که با آن به ناچار روبه‌رو هستیم، از جمله آلودگی هوا، لطافت بدهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه روایت‌های شهری حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که توجه به آن پیوستگی برای ما به وجود می‌آورد.

مسجد جامعی بیان کرد: همه شهرهای مهم با ادبیاتشان شناخته شده‌اند، خیلی از شهرها را ندیده‌ایم اما می‌شناسیم چون ادبیات و هنرشان شناخته شده است و بهتر است که به حوزه ادبیات و روایت تهران بپردازیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه جایزه تهران امسال به ادبیات و مستندسازی پردخته است، اظهار کرد: اکنون روایت تهران جزو برنامه‌‌ تهران قرار گرفته است، خطرناک‌ترین اتفاق در برنامه‌ریزی شهری این است که عده‌ای گمان کنند آنها رسالت دارند شهر را بسازند.

وی گفت: کسانی که باغ‌های شهر را از بین برنده با نیت ساختن شهر این کار را کردند و کسانی که به میراث این شهر توجه نکردند هم با نیت ساختن شهر بوده است.

 مسجدجامعی تاکید کرد: خطرناک‌ترین اتفاق در برنامه‌ریزی شهری این است کسانی کمک کنند که می‌توانند و رسالت دارند که شهر را بسازند هیچ شهری منهای شهروندان و منهای تاریخ قابل ساخته شدن نیست، بلکه شهر باید توسط مردم ساخته شود و نمی‌توان فقط به کالبد آن پرداخت.

وی افزود: ایجاد آرامش و رفع اضطراب اجتماعی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و باید شهر را از مواردی که حیاتش را به مخاطره می‌اندازد محافظت کنیم. ما نمی‌توانیم باغ‌های طرشت را نادیده بگیریم و نمی‌توانیم برای توسعه دانشگاه تهران خاطرات آن منطقه را نادیده بگیریم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد در پهنه رودکی خاطرنشان کرد: حفظ جریان زندگی برای ما در اجرای این پهنه اهمیت دارد. شهر بدون ادبیات زنده نمی‌ماند و ایجاد آرامش و رفع اضطراب از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود و جایزه تهران افتخار دارد که در دوره‌های مختلف به این موضوعات پرداخته است.

پایان‌بخش این مراسم اهدای جوایز برترین‌های جشنواره تهران‌پژوهی بود که اسامی آنها در ذیل آمده است:

جایزه بخش پیشکسوت به سید احمد محیط طباطبایی، تعلق گرفت، در بخش کتاب، ریحانه بهبودی برای مستندنگاری ۱۵۰ سال مدیریت پسماندهای جامع شهر تهران موفق به دریافت جایزه شد و جایزه تهران در حوزه روایت تهران به روبرت صافاریان برای نگارش کتابخانه دو طبقه خیابان سنایی و در حوزه داستان تهران به رضا جولایی برای نگارش کتاب شکوفه‌های ناب اهدا شد.

در بخش انتشارات نیز محمدرضا سحاب، در بخش پایان‌نامه نسرین شهریوری برای نگارش پایان نامه بررسی کارکردهای اجتماعی آب انبارهای عمومی شهر تهران، جایزه اهدا شد. در بخش فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری جایزه تهران به علیرضا عالم نژاد و جایزه بخش تئاتر به اسماعیل خلج اهدا شد.

ششمین جایزه تهران در بخش رسانه مکتوب به لیلا باقری و آرش تنهایی در بخش رسانه تصویری به سیدمرتضی عمادی، در بخش محیط زیست به سپیده عابدی و سیدحسین عباس اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها