دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
توجه به درست‌نویسی باید در همه کتاب‌های درسی اعمال شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: درست‌نویسی یکی از رویکردهای جدی ما در کتاب‌های درسی است که نباید فقط در کتاب‌های فارسی‌ اعمال شود بلکه در همه کتاب‌های درسی‌ باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ظهر دوشنبه (14 بهمن 1398) در ساختمان مرکزی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد‌.

توجه به درست‌نویسی باید در همه کتاب‌های درسی اعمال شود 
حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اقدامات صورت‌گرفته در زمینه توجه به درست‌نویسی در متون کتاب‌های درسی گفت: درست‌نویسی یکی از رویکردهای جدی ما در کتاب‌های درسی است و اخیرا هم به این مطلب توجه بیشتری کرده‌ایم که نباید فقط در کتاب‌های فارسی‌ درست‌نویسی را جا بیاندازیم بلکه در همه کتاب‌های درسی‌ باید به این موضوع توجه شود چون همه کتاب‌های درسی یک مسئولیت مشترک در زمینه توانمندی بچه‌ها در رشد تعلقات ملی و رشد توانمندی نسبت به زبان فارسی دارند و بر این اساس این کار را دنبال می‌کنیم.

بخشی از محتوای آموزشی باید از طریق مطالعه کتاب‌های غیردرسی تامین شود 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا درباره لزوم توجه به کتابخوانی و پرورش خلاقیت بچه‌ها در مدارس با مطالعه کتاب‌های غیردرسی توضیح داد: آنچه که سازمان پژوهش دائما بر آن تاکید می‌کند مانوس بودن بچه‌ها با کتاب‌های غیردرسی است. و در این راستا انتشارات رشد و مجلات رشد فعالیت می‌کنند تا بتوانیم بخشی از محتوای آموزشی و مفاهیم مورد نیاز بچه‌ها را از طریق مطالعه کتاب‌های غیر درسی فراهم کنیم و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم. در برخی دروس مانند مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی، مطالعات دینی این کار را باید انجام دهیم و امیدواریم همکارانمان این کار را دنبال کنند.
 
وی درباره حذفیات صورت گرفته در برخی کتاب‌های درسی ازجمله کتاب فارسی 2 پایه یازدهم، گفت: بهتر است بجای «حذفیات» بگوییم «تغییرات». البته من در آن زمان در سازمان پژوهش نبودم و زمانی که این تغییرات اعمال شده حتما توضیحاتی از سوی کارشناسان مربوطه ارائه شده است.

مولف به تنهایی در کتاب‌های درسی تصمیم‌گیرنده نیست 
این مقام مسئول، درباره بی‌اطلاعی برخی مولفان کتاب‌های درسی از حذفیات صورت‌گرفته نیز توضیح داد: در کتاب درسی برخلاف سایر کتاب‌ها، فقط مولف تصمیم‌گیرنده نیست، و سازمان پژوهش براساس مطالعاتی که انجام می‌دهد و نظرسنجی‌هایی که دارد باید اصلاحاتی انجام دهد و به اطلاع مولف هم می‌رساند و اغلب با موافقت مولف انجام می‌شود. اما به هر صورت اگر تغییراتی از سوی سازمان اعمال می‌شود به دلیل صلاحدید و سیاست‌های موجود است و در نهایت سازمان باید پاسخگو باشد. اصولا نویسندگان کتاب‌های درسی به ما کمک می‌کنند تا مفاهیم مورد نظر در کتاب‌های درسی گنجانده شود‌.

بازطراحی کلان و اصلاحات جدی دوره سه ساله اول ابتدایی انجام می‌شود
وی بیان کرد: نیازسنجی و آسیب‌شناسی هم از سوی حوزه تربیت و هم معاونت طراحی و تولید انجام می‌شود و در پروژه‌های کلان سازمان، معاونت طراحی و تولید موظف شده بازطراحی کلان و اصلاحات جدی دوره سه ساله اول ابتدایی را انجام دهد همچنین بازطراحی دوره دوم متوسطه که نقدهای زیادی به آن وارد شده درزمینه کنکور محور بودن برخی منابع درس‌ها و عدم تناسب عناوین درسی با نیازهای واقعی دانش‌آموزان و همچنین بازطراحی دوره دوم فنی حرفه‌ای بر اساس مشاغل و نیازهای جدید و اقتضاعات بازار انجام شود.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: خوشبختانه دانش‌آموزان ما در حد خوبی به شاخص‌های پرسشگری، اهل تفکر بودن، اهل مطالبه بودن، طراحی و نقد کردن، انقلابی بودن و خلاقیت نزدیک شده‌اند که یک نمود آن حضور چشمگیر دانش‌آموزان در جریان ترور شهید سردار سلیمانی دیدیم. اما دانش‌آموزان ما آن‌چنان که باید در بستر تربیت مدرسه به حد مطلوب این ویژگی‌ها دست پیدا نمی‌کنند و به برنامه درسی و کتاب‌های درسی انتقاد دارند و این انتقادها به‌جاست که باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار بگیرد.
 
وی در ادامه بیان کرد: در مهر ماه سال ۹۹ حداقل چند مورد از طرح واره‌های بسته‌های یادگیری که می‌تواند از سوی ایران تولید شود را رونمایی کرده و در اختیار جامعه قرار دهیم و رسیدن به این طرح‌واره که بتواند شناسنامه کتاب را متناسب با سرفصل‌های مورد نیاز و دوره‌ای که در آن ارائه می‌شود، تولید کند کاری ظریف است و فن‌آوری نرم کارشناسی را می‌طلبد.

گنجاندن توطئه‌ها و جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی 
ذوعلم همچنین در این نشست به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر مکلف کردن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات برای گنجاندن توطئه‌ها و جنایات آمریکا در کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: قبلا در کتاب‌های درسی به این مساله پرداخته شده، اما طبق این موصوبه وظیفه داریم سرفصل‌های گویایی را در این زمینه در کتاب‌ها اضافه کنیم و در این راستا باید به حداقل 10 عنوان از این توطئه‌ها و خیانت‌ها در کتاب‌های درسی بپردازیم. که از نظر تاریخی اولین آن خیانت آمریکایی‌ها به دکتر مصدق بوده است. دولت آمریکا حداقل یک تاخیر نیم قرنه در شروع پیشرفت کشور ما داشت که یک گناه نابخشوندی است.
 
وی در ادامه بیان کرد: توطئه حمایت شاه در برابر انقلاب که حدود دو سال به دلیل پشتیبانی غرب و امریکا پیروزی انقلاب اسلامی به تاخیر افتاد و با حضور قاطع مردم آن‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. همچنین توطئه تفرقه بین مسلمانان، تفرقه شیعه و سنی، تفرقه بین حوزه و دانشگاه، تفرقه بین دولت و ملت از سوی آمریکا که همچنان استمرار دارد. جنایت امریکا در حمایت همه‌جانبه از صدام حسین برای حمله به کشور ما در 8 سال دوره دفاع مقدس که اگر حمایت امریکا نبود قطعا این جنایت رخ نمی‌داد.
 
 

ذوعلم ادامه داد: توطئه دیگر امریکا، حمایت از یک رژیم جعلی و کودک‌کش به نام رژیم صهیونیستی است که بیش از 70 سال است در جهان اسلام استمرار دارد و آخرین قدم توطئه‌ آن‌ها طرح معامله قرن بود که به دلیل هوشیاری که در جهان اسلام شکل گرفته این طرح متولد نشده دچار مرگ مغزی شد. و توطئه امریکا برای تجزیه کشور ایران، از این موارد است.
 
وی افزود: توطئه بعدی، توطئه فرهنگی عمیق و حساب‌شده جذب مغزهای کشور ما و تلاش برای هویت‌زدایی ملت ماست که همچنان ادامه دارد و توطئه برای اسلام‌ستیزی با ایجاد داعش و کشورهای دست‌نشانده و آخرین آن اقدام تروریستی خشن سردار سلیمانی بوده است که در تاریخ جهان این ترور بی‌سابقه است و این توطئه‌ها همچنان ادامه دارد و ملت فهیم ما می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کرده و جایگاه شایسته ایران را در جهان تثبیت کند.

ذوعلم درباره آموزش زبان چینی در کتاب‌های درسی نیز اظهار کرد: پیشنهاد سازمان پژوهش این بوده که بتوانیم سبد انتخاب دانش‌آموزان در آموزش زبان خارجی را گسترش دهیم و دانش‌آموز از میان شش زبان یک زبان را انتخاب کنند و آن را بیاموزد. از این رو زبان چینی به این سبد زبان آموزشی اضافه شده و این مساله در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و از پیشنهادمان دفاع علمی می‌کنیم.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره حذف انتگرال از کتب درسی گفت: ما موظف نیستیم که تمام بخش‌های تخصصی و دشوار را به دانش‌آموزان بیاموزیم و باید در دانشگاه آن را بیاموزند، دانش‌آموزان باید در مدرسه زندگی کردن را بیاموزند چه بسا که ما نیاز به حذفیات بیشتری در کتاب‌های درسی داشته باشیم.
 
ذوعلم همچنین به مساله تامین کاغذ برای کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: مساله کاغذ و چاپ کتاب‌های درسی در سال ۹۹ به طور کامل حل شده است و ۴۵ میلیون یورو برای این کار اختصاص داده شده و ما به حدود ۴۵ تن کاغذ نیاز داریم. برای سال ۱۴۰۰ نیز از همین الان مساله را دنبال می‌کنیم، نگرانی‌هایی درباره تهیه کاغذ و ارز مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم که به سازمان برنامه و بودجه منتقل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها