جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
«تولد دوباره زمان» به دست یک فیزیکدان

برخی دانشمندان معتقدند؛ «تولد دوباره زمان» یکی از ضروری‌ترین کتاب‌های قرن بیست‌ویک است که باید آن را مطالعه کرد. نویسنده با فراتر رفتن از فیزیک و قدم گذاشتن به وادی اقتصاد، سیاست و فلسفه فردی، کاری بیش از حد برای واضح کردن مفهوم زمان انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «تولد دوباره زمان» عنوان کتابی است که پروفسور لی اسمولین یکی از فیزیکدانان نظری حال حاضر آن را نوشته است. در واقع نویسنده یک چالش‌گر است وی نه تنها نسبیت اینشتین، بلکه بسیاری از قوانین طبیعی مانند حقایق غیرقابل تغییر را به چالش می‌کشد.
 
جارون لانیر دانشمند و مبدع اصطلاح واقعیت مجازی درباره این کتاب گفته است، «تولد دوباره زمان» یکی از ضروری‌ترین کتاب‌های قرن بیست‌ویک است که باید آن را مطالعه کرد  اسمولین با فراتر رفتن  از فیزیک و قدم گذاشتن به وادی اقتصاد، سیاست و فلسفه فردی، کاری بیش از حد برای  واضح کردن مفهوم زمان انجام می‌دهد.

 
سحر عرب‌زاده مترجم این اثر در گفت‎گو با ایبنا درباره کتاب معتقد است؛ «یکی از نکات مهم کتاب نویسنده آن است؛ اسمولین دانشمند و مروج علم در زمینه فیزیک نظری است.  علاوه بر این آنچه که می‌گوید معمولا دارای اعتبار علمی است چراکه خودش به آزمایش پرداخته است. اصولا موضوع زمان برای فیزیک‌دانان به ویژه فیزیک‌دانان نظری موضوع مهم و چالش‌برانگیزی است و دارای دو وجه علمی و فلسفی است.»
 
نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌گوید؛ این کتاب ادعایی بر آکادمیک بودن ندارد من تصمیم گرفتم در میان مسیرهای پیچ در پیچ، راهی را پیش روی خوانندگانی که ممکن است برای اولین بار  با این زمینه مواجه شده باشند قرار دهم و بحث‌های مشخصی را که مورد توجه است را پررنگ کنم.
 
عرب‌زاده ضمن اشاره به اهمیت مفهوم زمان می‌گوید؛ «اینکه آغاز زمان کی بوده است، همیشه موضوع مورد چالش فیزیک‌دانان بوده است. برخی معتقدند آغاز زمان با انفجار بیگ بنگ قرین بوده و پیش از آن زمانی وجود نداشته برخی هم مفاهیم فلسفی به زمان می‌دهند که مستقل از این قضایا است. در این کتاب نویسنده راجع به موضوعی حرف می‌زند که همیشه چالش‌برانگیز بوده است نویسنده به این موضع اشاره می‌کند که اگر فیزیک‌دانان بخواهند به زمان به عنوان یک بعد چهارم فضایی در فیزیک نگاه کنند، در این شرایط ما می‌توانیم در آن به جلو یا عقب برگردیم؛ اما نگرش صرف به زمان این اختیار را به بشر نمی‌دهد.»
 
نویسنده به مدت بیست سال  با نظریه‌هایی مانند نسبیت، یافته‌ها و گرانش کوانتومی جدال داشته و در نهایت آنچه که فراگرفته است را در قالب دیدگاهی در این کتاب بیان کرده است.  وی در این راه با همکلاسی‌ها و دوستانش به بحث و گفت‌وگو نشسته است و در میان آنان از دوست خود به نام روبرتو مانگابریا بسیار سپاس‌گذار است، چراکه صحبت‌های این فرد بسیار برایش انگیزه‌بخش بوده است.
 
به گفته عرب‌زاده، اسمولین در این کتاب به نظریه‌ها می‌پردازد و صحبت‌های بسیاری درباره گرانش و نظریه اینشتین می‌کند. درواقع کتاب دارای دو بخش است که  بخش ابتدایی آن کاملا بر اساس نظریه‌هاست؛ نویسنده از نیوتون شروع می‌کند تا دانشمندان امروزی و تمام نظریات آن‌ها را راجع به زمان هم مطرح می‌کند. این مترجم می‌گوید؛ «اسمولین هم از بعد فیزیکی زمان را مورد تحلیل قرار داده و هم به بعد فلسفی آن پرداخته است. یکی از ویژگی‌های این اثر آن است که هیج فرمولی در کتاب دیده نمی‌شود و صحبتی درباره ریاضیات نظریات نمی‌شود و نویسنده در اصل به داستان نظریه‌های می‌پردازد. اینکه ایده چه بوده است و در نهایت به کجا رسیده است. از این جهت برای مخاطب عام فهم نظریه‌ها راحت‌تر خواهد بود.»
 
وی دلیل اینکه نام کتاب «تولد دوباره زمان» است را به ترتیب موضوعات مورد بحث قرار گرفته در کتاب می‌داند و معتقد است؛ «بخش اول این کتاب به این موضوع می‌پردازد که اگر بر اساس نظریه‌های موجود به زمان نگاه کنیم، گویا ماهیت بی‌اصالتی است و طی فرمول‌هایی برای انسان شکل گرفته است. گویا مفهوم زمان در حد یک بعد نزول داشته است؛ اما در بخش دوم، اصالت بیشتری به این مفهوم می‌دهد و به این امر می‌پردازد که زمان صرفا آن چیزی نیست که مانند یک بعد عمل کند؛ درواقع از تحول حرف می‌زند و این اصالت بیشتری را برای زمان داده است.»
 
یک آرزو؛ «نظریه‌ای برای همه چیز»
این مترجم با اشاره به علاقه دانشمندان به یافتن نظریه‌ای برای همه چیز می‌گوید؛ «هدف این کتاب این است که بگوید فیزیکدانان بسیار علاقه‌ دارند تا بتوانند یک نظریه برای همه چیز بسازند. اما گرانش پارامتری است که هنوز فیزیکدانان نتوانسه‌اند آن را در کنار دیگر نیروها بنشانند و بتوانند به این هدف دست‌یابند. اگر ما بخواهیم یک نظریه داشته باشیم و همه چیز را کنار یکدیگر تعریف کنیم، باید  به زمان بهای بیشتری بدیم و به عنوان یک عنصر خاص به آن نگاه کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها