چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
جشن امضای کتاب خانوادگی در ایل الیکایی

«علیرضا شاه‌حسینی» نویسنده، فرهنگ‌پژوه و مدیر انتشارات حبله‌رود در گرمسار که تاکنون 35 عنوان کتاب تدوین و چاپ کرده است، برای اولین بار جشن امضای یکی از کتاب‌هایش را در طایفه‌ای از ایلات ایلیکایی برگزار کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - محمود بانی: جشن امضاء کتاب فرصت خوبی است تا هم مخاطبان آثار یک شاعر و نویسنده با کتاب‌ (های) جدید او آشنا شوند و هم اینکه خود نویسنده و شاعر، رودررو با کسانی که به‌بهانه کتاب (های)، به دیدن او آمده‌اند، به گفت‌وگو می‌نشینند.

جشن امضا و رونمایی همه‌جا مرسوم است این‌ مقوله بسیار خوب و بجا است و ازجنبه اطلاع‌‌رسانی اصل مهمی محسوب می‌شود؛ از طریق این کارها هم مخاطب می‌تواند اطلاعاتی را درباره کارهای جدید یک نویسنده به دست آورد و هم ناشر و نویسنده می‌توانند مخاطبان را به سمت کارهای خود نزدیک و نزدیک‌تر کنند. همچنین در این مراسم کتاب‌هایی نیز به فروش می‌رسد که به سود ناشر است. به‌طور کلی مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب از سه وجه قابل تأمل است؛ از نظر توزیع کتاب و تا حدی بازگشت سرمایه ناشر، شناخت آثار نویسنده و شاعر و این‌که تاحدی نقد و نظرهایی را که درباره متن وجود دارد می‌توان به گوش مخاطبان و نویسنده رساند. هر ناشر باید امکاناتی را برای کتابی که منتشر کرده است، فراهم کند یکی از مشکلات ما این است که خیلی از کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند به اصطلاح روی زمین می‌مانند و ناشر حاضر نیست امکاناتی برای معرفی کتاب فراهم کند، مثلا از فرهنگسراها و مراکز آموزشی بخواهد که اجازه دهند کتاب در آن‌جا رونمایی و نقد شود؛ اما ناشران کمتر این هزینه و وقت را قبول می‌کنند، حتی برخی رونمایی ساده هم نمی‌گیرند.
 
علیرضا شاه‌حسینی مدیرمسئول انتشارات حبله‌رود گرمسار، از چهره‌های فعال استان سمنان در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی که مسئولیت مطالعات اداره‌کل امور عشایر استان سمنان و مدیرکل امور عشایر را در کارنامه شغلی خود داشته و سال‌ها در کسوت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این سمنان عهده‌دار این مسئولیت بوده است، اکنون و پس از بازنشستگی و فراغت از مسئولیت‌های یادشده، همچنان در زمینه ترویج و توسعه کتابخوانی فعالیت می‌کند. وی که چاپ 35 عنوان کتاب را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، حالا دست به ابتکار جالبی در زمینه ترویج کتابخوانی زده است؛ برپایی جشن امضا خانوادگی کتاب.
 

علیرضا شاه‌حسینی درباره هدف خود از این اقدام جالب به خبرنگار ایبنا گفت: جشن امضای خانوادگی کتاب به‌منظور آشنایی و الفت بیشتر خانواده‌ها با کتاب در بین خانواده‌ها اجرا می‌شود و اولین برنامه این جشن هم در یک خانواده فرهنگ‌دوست روستای حسین‌آباد کُردها به پیشنهاد بنده که مؤلف و ناشر هستم، برگزار شد.
 
وی افزود: در این مراسم عکس مادربزرگ این خانواده از راویان خوش سخن قصه که در اواخر آذرماه سال جاری دار فانی را وداع کرد، روی جلد کتاب نقش بسته و کتاب به ایشان (حاجیه خانم گلدسته ابولی) تقدیم شده بود.
 
ناشر برگزیده استان سمنان یادآور شد: آقای محسن ابولی فرزند ایشان هم 40 جلد کتاب ادبیات عامیانه ایل الیکایی (که مادرش نیز از راویان کتاب بود) را تهیه کرده بود و کلیه اقوام و آشنایان را به یک شب‌نشینی خانوادگی دعوت کرد و پس از قرائت فاتحه، به هر یک از مدعوین یک نسخه کتاب با امضای مؤلف اهدا کرد.
 
مدرس دانشگاه گرمسار گفت: این حرکت فرهنگی خانواده بزرگ ابولی در روستای حسین‌آباد کُردها باعث شد تا خانواده‌های دیگر این روستا نیز علاقه‌مند به برگزاری این آئین شوند. 
 
مدیرمسئول انتشارات حبله‌رود درباره تاثیر برپایی این آئین‌ها، تصریح کرد: با اجرای این آئین خانواده‌ها با انتشار کتاب‌های جدید آشنا می‌شوند، در آینده سطح مطالعه در مناطق روستایی افزایش می‌یابد و صمیمیت بین خانواده‌ها دوچندان می‌شود.
 
وی اضافه کرد: منشأ ایل الیكایی «الیكا» است كه از منطقه‌ای به همین نام در چالوس به این منطقه آمده‌اند؛ این ایل شامل ۹ طایفه است كه عبارتند از: گیلوری، قندالی، قاسمی، عاشوری، ابوالی (ابولی)، شاه‌حسینی، قنبری، گلینی، كاشانی.
 

پژوهشگر برتر استان سمنان بیان کرد: جذب مخاطب عام به کتاب نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است و پدرها و مادرها باید کودکان را از همان دوران کودکی به کتاب‌خوانی عادت دهند؛ زمانی که کتاب‌خوانی عادتشان شد، اگر مراکز مناسبی هم با برنامه‌های کوتاه‌مدت وجود داشته باشند که مردم دسترسی بیشتر و راحت‌تری به کتاب داشته باشند، موثر خواهد بود.
 
در ادامه سکینه ابولی که عروس بزرگ این خانواده است، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا ضمن تقدیر از بانی این کار، علیرضا شاه‌حسینی، این اقدام را که اولین بار است در طایفه ایل الیکایی (ابولی)‌ها رخ می‌دهد، بسیار زیبا و وصف‌ناشدنی توصیف کرد.
 
وی گفت: پس از برگزاری این مراسم جشن امضا کتاب، دخترم که به دلیل شرایط شغلی نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند، بسیار متاسف شده و حسرت خورد.
 
سکینه ابولی افزود: ما کتاب‌های آقای شاه حسینی را می‌خوانیم؛ نوشته‌های ایشان در مورد ایلات، عشایر، آداب و رسوم گذشتگان این قوم است و بر دل می‌نشیند.
 
وی یادآور شد: با ابتکار عمل ناشر جهت یادبود و گرامیداشت مادرشوهرم تصویر جلد کتاب «ایل الیکایی» مزین به عکس این مرحومه نقش بست که این خود دلیلی بر اشتیاق برای نگهداری کتاب و مطالعه دقیق آن بود.
 

فاطمه ابولی، دیگر عروس این خانواده که 50 ساله است و 9 کلاس درس خوانده است، به خبرنگار ایبنا گفت: زحمتی که آقای شاه‌حسینی برای این خانواده کشیده است، قابل جبران نیست و نسل‌های جدیدتر این طایفه با عشق و علاقه این کتاب را گرفتند؛ حتی تعداد بیشتری را مجددا سفارش دادیم تا به دیگر فامیل‌ها هدیه دهیم.
 
وی در عین حال با گلایه از اینکه روستای حسین‌آباد کردها کتابخانه ندارد، ادامه داد: بیشتر اعضای کتابخانه روستای «دِه سلطان» را نیز اهالی حسین‌آباد کردها تشکیل می‌دهند.
 
فاطمه ابولی یادآور شد: کتاب‌های آقای شاه حسینی را با عشق و علاقه می‌خوانیم؛ چون ضرب المثل‌ها و مطالب جالبی پیرامون عشایر و روستاهای مختلف همچون رستم‌آباد، یاتری علیا، حسین‌آباد کردها و.... نوشته است و واقعا اگر آقای شاه‌حسینی نبود، تمامی این مطالب به دست فراموشی سپرده می‌شد و آداب و رسوم عشایر و ایلات برای نسل آینده معنی و مفهومی نداشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فضل اله سمیعی پور ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    خوب بود.بهره مند شدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها