یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
«قرآن کتاب رشد و رویش»؛ شعار امسال نمايشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن کتاب رشد و رویش»، گفت: از سال 97 سایتی با عنوان ایکفا فعال شده ‌است که تمام عملیات نمایشگاه از جلب، جذب و دریافت طرح‌ها و پیشنهادها و اعمال نظر در این سایت انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که امروز 6 بهمن ماه در این معاونت برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه در رابطه با بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن که اردیبهشت ماه 99 برگزار می‌شود گفت: این دوره از نمایشگاه از 16 تا 30 اردیبهشت‌ماه به مدت 15 روز دایر خواهد بود که روز اول افتتاحیه است و زمان اختصاص‌یافته به بازدید علاقه‌مندان حداقل 14 روز است و در تلاش هستیم به زمان برپایی نمایشگاه اضافه شود که در صورت فراهم‌شدن شرایط لازم دو روز به این زمان افزوده خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: گمان بر این بود که نمایشگاه قرآن 11 رمضان برگزار شود، اما در روزهای اخیر مطلع شدیم که نمایشگاه کتاب تهران که در مصلی تهران برگزار می‌شود از نظر زمانی با این نمایشگاه در تلاقی خواهد بود به همین دلیل زمان برپایی نمایشگاه قرآن به تأخیر افتاد.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن کتاب رشد و رویش» افزود: این شعار متناسب با کمیته ویژه این دوره که کمیته کودک و نوجوان است در نظر گرفته شده است. نمایشگاه قرآن در این دوره با درونمایه اخلاق و معنویت، سبک زندگی دینی، تربیت انسان‌های قوی، تقویت اعتماد به‌نفس و عزت و اقتدار ملی آغاز به کار می‌کند.
 


فقهی‌زاده با اشاره به اهداف کمیته کودک و نوجوان عنوان کرد: هدف از برنامه محتوایی این کمیته کاستن از گسست‌های اجتماعی و فرهنگی است و درونمایه‌ها برگرفته از گام دوم انقلاب است که این روزها در سالروز صدور این بیانیه قرار داریم.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهداف و راهبردهای نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت، حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر قرآن، ایجاد زمینه تعامل بین فعالان و مراکز قرآنی در داخل و خارج کشور، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تلاش برای بهره‌وری بیشتر، تلاش برای جلب مشارکت بیشتر در زمینه‌ هزینه‌های نمایشگاه، گسترش بخش بین‌الملل و ایجاد زمینه کافی برای حضور مؤسسات مردمی و سازمان‌های دولتی از اهداف راهبردی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که بخش عمده‌ای از پیگیری این اهداف در سال‌های گذشته صورت گرفته و به‌دنبال این هستیم تا با کمک‌گرفتن از مؤسسات و دستگاه‌های کلان کشوری وظیفه فرهنگ‌سازی قرآنی را در سطح ملی و جهان اسلام به نحو احسن ایفا کنیم.
 
وی ادامه داد: تلاش داریم تا زمینه حضور کشورهای بیشتری برای شرکت در نمایشگاه قرآن فراهم شود. امید است محدودیت منابع اعتباری مانع حضور کشورهای دیگر نشود با توجه به اینکه اعتبارات معاونت قرآن و عترت برای هزینه نمایشگاه در سال 98 نسبت به 97 تقلیل یافته اما تصمیم گرفته‌ایم نمایشگاه با کمیت و کیفیت بیشتری برگزار شود و در این دوره از 22 کشور برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.
 
فقهی‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته 17 کشور در نمایشگاه قرآن حضور داشتند افزود: با توجه به اینکه از نظر فقهی تمایل چندانی برای مسافرت در ماه رمضان وجود ندارد، اما در تلاش هستیم با اینجا ارتباط مؤثر دایره حضور کشورهای اسلامی را در نمایشگاه قرآن فراهم کنیم.
 
وی تصریح کرد: با توجه به ارزیابی صورت‌گرفته طی سال گذشته در حوزه کودکان و حوزه بین‌الملل و همچنین در زمینه جلب مشارکت‌های دیگر سازمان‌ها شاهد دگرگونی و تحول مثبت بودیم.
 


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح‌های ارائه شده به نمایشگاه قرآن گفت: در کمیته طرح و برنامه نمایشگاه در سال گذشته 50درصد طرح‌ها با شرط نوآوری و روزآمدی تصویب و اجرا شد. راهبرد اساسی در فعالیت طرح و برنامه نمایشگاه به‌صورت مؤکد این است که طرح‌های ارایه شده سطحی و کم‌اثر نباشد و در این راستا شورای طرح و برنامه نمایشگاه تاکنون 7 جلسه مستقل را برگزار کرده است.
 
وی افزود: از سال 97 سایتی با عنوان ایکفا فعال شده ‌است که تمام عملیات نمایشگاه از جلب، جذب و دریافت طرح‌ها و پیشنهادها و اعمال نظر در این سایت انجام می‌شود در سال جاری نیز برای این دوره از نمایشگاه در نظر است ایکفا از قبل فعال‌تر شود و از امروز سایت ایکفا دریافت‌کننده طرح‌ها خواهد بود، به همین منظور کمیته مستقل محتوایی را به کمیته فضای مجازی اختصاص داده‌ شده است که هم محصولات جدید را شناسایی کنند و هم فعالیت جدی‌تری را نشان دهند.
 
فقهی‌زاده گفت‌: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در نظر است بخشی مجزا به بزرگداشت و تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص یابد که مقامی بالاتر از آن در نظام‌نامه فرهنگ و دین وجود ندارد. همچنین در نظر است برنامه تجلیل از خادمان قرآن به مناسبت ولادت امام حسن‌(ع) با حضور رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها