پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
معرفی برگزیدگان کتاب سال حوزه/ سبحانی: هرچه نوشتنی است قابل سوگند نیست

آیت‌الله سبحانی در اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه در قم، گفت: هرچه نوشتنی است، قابل سوگند نیست زیرا برخی قسم‌ها سعادت‌آفرین نیست؛ بلکه سعادت زدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه پیش از ظهر امروز پنجشنبه سوم بهمن‌ماه، با حضور آیات عظام سبحانی، حسینی بوشهری، خاتمی، محمدی عراقی، اعرافی، مقتدایی، میرمعزی و جمعی از اساتید حوزه علمیه قم، طلاب، پژوهشگران و محققین، در مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد.

آیت الله جعفر سبحانی در سخنانی در این آئین با اشاره به قسم‌هایی که در قرآن آمده است، گفت: ۳۹ قسم در قرآن کریم وجود دارد که غالب مفسران کمتر به جواب قسم پرداخته‌اند.
 
وی در ادامه جواب قسم آیه «قلم» را مورد بررسی قرار داد و افزود: رابطه مقسم‌علیه و مقسم‌به روشن است ولی در اینجا می‌توان بیان کرد که منظور از این قلم، قلم مقدس و لوح محفوظ است.
 
این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: هرچه نوشتنی است قابل سوگند نیست زیرا برخی قلم‌ها سعادت‌آفرین نیست؛ بلکه سعادت‌زدا است.
 
آیت الله سبحانی با ذکر خدمات مسلمانان در طول تاریخ، گفت: مسلمانان غیر از یک دوره زمانی در همه زمینه‌ها پیشگام بودند، در عرصه علمی و هیئت و ریاضیات و هندسه و ادبیات، آثار ماندگار و ریشه‌ای داشته‌اند. مسلمانان در عرصه علوم انسانی و غیر انسانی هم بسیاری از کتب ریشه‌ای را تولید کرده‌اند. ائمه ما نیز در خصوص کتابت کتب علمی سفارشات گسترده‌ای داشته‌اند.

وی یادآور شد: اگر کسی بخواهد نسخ خطی ما را ببیند، باید بیشتر به غرب سر بزند. در یک سفر تبلیغی و تعلیمی در آمریکا در یکی از ایالت‌های علمی به کتابخانه آنجا رفتم که دیدم که کتاب «تبیان» شیخ طوسی در این کتابخانه وجود داشت.
 

وی با تقدیر از مدیریت حوزه علمیه و دبیرخانه کتاب سال حوزه بیان کرد: یکی از ابتکارات مهم شورای مدیریت حوزه تجلیل از نویسندگان ممتاز حوزه است؛ البته این آثار ارزنده خصوصا آثاری که گروهی از مشکلات امروز ما را می‌گشاید، باید منتشر شود.

آیت الله سبحانی اضافه کرد: متاسفانه آثار شیعه توسط دشمنان در قرن‌های متمادی از بین رفته است. کتابخانه ابونصر در بغداد به آتش کشیده شد در حالی که این کتب به نقل از آقابزرگ تهرانی به دست امامان علم نوشته شده است.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در این آئین که بخشی از آن به تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله خرازی اختصاص داشت، درباره جایگاه وی تصریح کرد: گفتار و رفتار آیت الله خرازی برای همه ما یک الگو است. ایشان از نظر اخلاق و علم و قلم برای ما اسوه است.
 
وی بیان کرد: ایشان پس از ورود به حوزه تلاش‌های علمی بسیاری را داشته‌اند. آیت الله خرازی موسسه «در راه حق» را در قم به عنوان اولین موسسه بنا نهادند و فعالیت‌های فرهنگی و ضد شبهات ایجاد کردند.
 
در پایان این همایش از افراد برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین با حضور آیت الله سبحانی و دیگر حجج عظام حاضر در سالن همایش تقدیر به عمل آمد.
 
بر اساس این گزارش، اسامی برگزیدگان بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه (کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها) به شرح زیر معرفی شد:

گروه علمی: (ترجمه): حجج اسلام سیدمهدی نبوی و سیدابوالقاسم ژرفا برای ترجمه کتاب الغدیر.
گروه کتاب مرجع: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تدوین دایراه‌المعارف قرآن کریم
گروه علمی (ترجمه): محمدرحیم درانی برای ترجمه کتاب قرآن کریم به زبان پشتو
گروه روانشناسی: حمید رفیعی برای تالیف «پایان‌نامه الگوی درمانی خودنظم‌جویی بر اساس علوم اسلامی»
گروه اقتصاد: مهدی خطیبی برای کتاب «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها