پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
اشتباه علمی یک پژوهشگر دینی جهانی را به ضلالت می‌کشاند

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، گفت: از آنجا که تحقیقات دینی به صاحب شریعت نسبت داده می‌شود، لذا وظیفه محققین این حوزه سنگین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به تحقیقات علمی از منظر دینی، گفت: از منظر دینی تمام تحقیقات، تحقیق برای کمک به بشر است و همه آن‌ها تحقیق در حاکمت مطلق الهی است اما وقتی تحقیق به سمت عالم شریعت می‌آید، از ارزش بیشتری برخوردار است و مسئولیت محققین در این حوزه بسیار بالا است.
 
وی ادامه داد: از آنجا که تحقیقات دینی به صاحب شریعت نسبت داده می‌شود و نظر و موضوعی مطرح می‌شود که با سعادت جاویدان بشر گره خورده است، لذا وظیفه محققین سنگین می‌شود. مسئولیت پژوهشگران دینی از این جهت مضاعف است که با یک اشتباه علمی، جهانی را به ضلالت می‌رسانند و با یک کار درست، جهان به روشنایی هدایت خواهد شد.
 
اعرافی بیان کرد: ما در تحقیقات دینی باید به منهج علمای قدیم بسیار دقت کنیم و همه‌ی زحمات طاقت‌فرسای بزرگان در حوزه‌های مختلف را که حرف ساده‌ای نیست، مد نظر قرار دهیم. لذا باید در روش شناسی درست، دقت بالایی داشته باشیم.
 
استاد سطوح عالی حوزه علیمه اخلاق پژوهش و تحقیق در حوزه علم دینی را با حوزه‌های دیگر متفاوت دانست و گفت: ویژگی‌هایی که برای صاحبان دینی برشمرده می‌شود، باید در اخلاق پژوهش و تحقیق علم دینی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: با همه احترامی که برای روش‌های پژوهشی در دنیا قائل هستیم و معتقدیم بشر به روش‌هایی نو دست یافته است، اما نباید ما را از روش‌های سنتی اصیل و دقیقی که در حوزه شکل گرفته است، بازدارد.
 
آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنانش به سنت‌های اصیل حوزه پرداخت و گفت: سنت مباحثه استاد و شاگرد که عمیق و دیرپا بوده است، یکی از سنت‌های اصلی حوزه است. سنت تقریر شفاهی و کتبی که باعث درخشش علوم اسلامی و الهی شده است، سنت تعلیقه نویسی به این معنا که بزرگان نکات ناب و نظر خود را بدون توقف در مقدمات کتاب بر یک کتاب می‌نگارد، از دیگر سنت‌های دقیق حوزه علمیه است.
 
وی تصریح کرد: دبیرخانه علمی حوزه با همکاری 15 مرکز علمی، دست‌آوردهای مهمی داشته است اما در عین حال کم است. ما هنوز فاقد نقشه جامعی هستیم که همه مراکز را به یک نگاه کلان گره بزند.
 
آیت‎الله اعرافی با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله خرازی، گفت: از دوران نوجوانی آیت الله خرازی را به عنوان یک استاد و فاضل و شخصیت اخلاقی کامل می‌شناسیم. کرامت اخلاقی، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی به‌وجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، زهد آیت‌الله خرازی را ستود و گفت: ایشان با اینکه از علمای برجسته به‌شمار می‌روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می‌بینند. ایشان فرزند عصر و زمانه خود و پاسخگوی نیاز زمانه خود است؛ روحیه انقلابی ایشان، هماهنگی با حرکت انقلاب اسلامی و امام عزیز نیز فصل دیگری از شخصیت ارزشمند ایشان است.
 
وی افزود: در عرصه علمی باید گفت که آثار علمی ایشان بسیار زیاد است؛ همچنین بسیاری از کتب ایشان چاپ نشده است؛ تعلیقه‌نویسی گسترده ایشان در عرصه‌های مختلف به چشم می‌خورد.

وی در پایان از آیت الله العظمی سبحانی به دلیل حمایت‌های ویژه از حرکت‌های علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور تجلیل کرد.
 

حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه نیز در ادامه این برنامه به آثار رسیده شده به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: از مجموع ۹۳۳ اثر پذیرفته‌شده برای داوری،‌۲۴۳ اثر در قالب کتاب‌های علمی پژوهشی، ۲۷۱ اثر در قالب علمی ترویجی، ۶۳ اثر در قالب کتاب فرهنگی تبلیغی، ‌5 اثر در قالب کتاب فرهنگی تبلیغی، ۱۳۶ اثر در سایر بخش‌ها و ۲۱۵ اثر نیز در بخش پایان‌نامه و رساله سطح چهار و دکتری بوده است.
 
وی تصریح کرد: این آثار در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق،‌ عرفان، ادبیات،‌ هنر، ‌اقتصاد،‌ علوم اجتماعی،‌ علوم تربیتی، انقلاب اسلامی، روانشناسی، سیاسی،‌ فقه، اصول و کلام دسته‌بندی‌شده است.
 
دبیر علمی بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه گفت: ۵۱ کتاب و ۱۵ پایان‌نامه از سوی بانوان و ۶۶۷ کتاب و ۲۰۰ پایان‌نامه نیز از سوی برادران به دبیرخانه ارسال‌شده است.
 
مقیمی افزود: ۶۵۱ کتاب و ۲۰۰ پایان‌نامه، از نویسندگان ایرانی و ۶۷ کتاب و ۱۵ پایان‌نامه از نویسندگان غیرایرانی به دبیرخانه ارسال شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها