دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
۹۳۳ اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شده است

آیین اختتامیه همایش کتاب سال حوزه پنجشنبه سوم بهمن‌ماه با حضور آیت‌الله سبحانی در سالن جلسات دارالشفا قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست خبری بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی با حضور حجت الاسلام حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر علمی کتاب سال حوزه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با توجه به نزدیک شدن به برگزاری بیست و یکمین همایش کتاب حوزه به تبیین اهداف برگزاری این همایش پرداخت و گفت: شناسایی کتاب، نویسندگان برتر حوزه، معرفی آن‌ها به جامعه، حمایت و تشویق نویسندگان برتر، تقویت روحیه پژوهش در حوزه، ارتقای سطح علمی دینی، تولید کتاب استاندارد، تبیین نقش حوزویان در مرزهای دانشی از جمله اهداف بزرگترین رویداد فرهنگی حوزه  است.
 
وی افزود: احیای تراث اسلامی، شناسایی ظرفیت‌ها، توانمندی‌های پژوهشی حوزویان به‌منظور رفع نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی از دیگر اهداف برگزاری بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه است.
 
حجت الاسلام میرمعزی به آثار ارسال شده در بخش‌های کتاب، پایان نامه و مقاله اشاره کرد و گفت: در مجموع ۹۳۳ اثر در قالب کتاب، پایان نامه و در بخش مقالات از میان هزار و ۴۰۰ اثر، ۱۱۰ مقاله منتخب هیأت تحریره برای شرکت در جشنواره ارسال شده است.
 
وی تصریح کرد: این آثار در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق،‌ عرفان، ادبیات،‌ هنر، ‌اقتصاد،‌ علوم اجتماعی،‌ علوم تربیتی، انقلاب اسلامی، روانشناسی، سیاسی،‌ فقه، اصول و کلام دسته‌بندی‌شده است.
 

میرمعزی در رابطه با آثا رسیده شده توضیح داد: پس از بررسی آثار توسط هیات داوران،‌ ۱۶۹ اثر به مرحله دوم راه یافت که درنهایت، سه کتاب و ۲ پایان‌نامه حائز رتبه برتر، ‌۱۲ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه به‌عنوان اثر شایسته تقدیر، و از زحمات نویسندگان ۲۶ کتاب و پایان‌نامه نیز با اهدای لوحی تقدیر خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی حوزه، ادامه داد: از میان ‌۱۱۰ مقاله رسیده به دبیرخانه جشنواره،‌ ۲۸ مقاله به مرحله دوم راه یافت و سه مقاله به‌عنوان اثر منتخب معرفی خواهد شد.
 
میرمعزی گفت: سخنران این همایش آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه خواهد بود و از شخصیت علمی آیت‌الله خرازی به دلیل یک عمر تلاش و مجاهدت علمی تقدیر به عمل می‌آید.
 
حجت الاسلام میرمعزی گفت: سخنران اختتامیه آیت الله سبحانی خواهد بود و صاحبان برتر هم جوایزشان را از دست این مرجع تقلید دریافت خواهند کرد.
 
نائب رئیس شورای سیاست گذاری کتاب سال حوزه، برگزاری این رویداد را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: از سوی معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه سیاست‌های مهمی تهیه، برنامه ریزی و اجرای می‌شود و ثمرات این سیاست‌ها در این گونه همایش‌ها بروز می‌کند. 
 
وی ادامه داد: هم اکنون برنامه پژوهشی طلاب در سطح اول تدوین و ابلاغ شده است و به صورت الزامی در حال اجراست، اما در  دیگر سطوح به صورت اختیاری و در آینده نزدیک به صورت الزامی اجرا خواهد شد.
 
این مقام مسئول به برنامه‌های دیگر این معاونت اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه جامع پژوهشی برای اساتید از جمله برنامه‌های مهم و کلیدی ماست. در این رابطه آیین نامه‌ها نوشته و در حال اجرا است.
 

وی افزود: در حوزه ۶ هزار استاد مشغول فعالیت هستند و ما برای این تعداد استاد، نیازمند زیرساخت هستیم. در راستای تقویت، ساماندهی و هم افزایی واحدهای پژوهشی با نهادها، واحدها، مراکز و گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم.
 
در بخش دیگری از این نشست خبری حجت‌الاسلام‌ ابوالقاسم مقیمی حاجی دبیر علمی بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه به آثار رسیده شده به صورت تفکیک شده اشاره کرد و گفت: از مجموع ۹۳۳ اثر پذیرفته‌شده برای داوری،‌۲۴۳ اثر در قالب کتاب‌های علمی پژوهشی، ۲۷۱ اثر در قالب علمی ترویجی، ۶۳ اثر در قالب کتاب فرهنگی تبلیغی، ‌5 اثر در قالب کتاب فرهنگی تبلیغی، ۱۳۶ اثر در سایر بخش‌ها و ۲۱۵ اثر نیز در بخش پایان‌نامه و رساله سطح چهار و دکتری بوده است.
 
دبیر علمی بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: ۵۱ کتاب و ۱۵ پایان‌نامه از سوی بانوان و ۶۶۷ کتاب و ۲۰۰ پایان‌نامه نیز از سوی برادران به دبیرخانه ارسال‌شده است.
 
وی ادامه داد: ۶۵۱ کتاب و ۲۰۰ پایان‌نامه، از نویسندگان ایرانی و ۶۷ کتاب و ۱۵ پایان‌نامه از نویسندگان غیر ایرانی و از کشورهای از قبیل آذربایجان، ‌استرالیا، افغانستان،‌ الجزایر، بحرین، تاجیکستان،‌ عراق، مراکش و هندوستان به دبیرخانه ارسال شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها