شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
افتتاح کتابخانه نادر ابراهیمی پس از ۱۵سال انتظار محقق شد

همسر زنده‌یاد نادر ابراهیمی گفت: ۳سال پیش در گفت‌وگویی اعلام کردم که اگر کتابخانه نادر تاسیس نشود، تمامی کتاب‌هایش را آتش می‌زنم و بعد از این اتفاق من با حجم بسیاری از درخواست‌ها مواجه شدم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فرزانه تهرانی‌مقدم، همسر زنده‌یاد نادر ابراهیمی در آئین افتتاح کتابخانه و موزه زنده‌یاد نادر ابراهیمی که جمعه (۲۷ دی‌ماه) در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد، گفت: ممنون که امروز به‌خاطر نادر ابراهیمی اینجا حضور پیدا کردید. این برنامه دوبار به‌دلیل شهادت سردار قاسم سلیمانی و یک‌بار هم به دلیل سانحه دلخراش هواپیما لغو شد و امروز و با حضور شما برگزار شد. خوشحالم که این اتفاق مهم فرهنگی پس از ۱۵ سال واقعیت پیدا کرد؛ اما متاسفم که زمانی این مهم محقق شد که تمام سرزمین من به دلایلی چون سانحه تلخ هواپیما، حادثه کرمان و سیل ویرانگر سیستان و بلوچستان عزادارند.
 
وی افزود: ما امیدمان را از دست نمی‌دهیم و امیدواریم که شرایط خوبی دوباره در جامعه حکم‌فرما شود. من در این ۱۵ سال برای افتتاح کتابخانه نادر ابراهیمی مسیر طولانی و پرپیچ و خمی را طی کردم و به هر سازمان و نهادی که سر می‌زدم، جز این جمله که مردم به هنرمندان مدیون هستند و سکوت و تعلیق و تلفن‌های بی‌جواب چیزی نصیبم نمی‌شد.
 
تهرانی‌مقدم بیان کرد: ۳سال پیش در یکی از مصاحبه‌هایی که با خبرنگاری در نمایشگاه کتاب تهران انجام دادم، از ۱۵ سال مشکلاتم صحبت کردم و این خبر را اعلام کردم که اگر کتابخانه نادر ابراهیمی تاسیس نشود، تمامی کتاب‌هایش را آتش می‌زنم و بعد از این اتفاق من با حجم بسیاری از درخواست‌های کمک نهادهای دولتی، خصوصی و کتاب‌دوستان مواجه شدم؛ اما قرعه این کار به‌نام خانه شعر و ادبیات ثبت شد چراکه کارهای این چنینی با حمایت دل و قانون محبت انجام می‌شود.
 
همسر زنده‌یاد نادر ابراهیمی با بیان اینکه این کتابخانه از نظر استانداردسازی ضعف‌های بسیاری دارد، بیان کرد: این ضعف‌ها باید با تدابیر خانه شعر و ادبیات برطرف شود؛ یکی از این کمبودها، کتابدار مطلع و آگاه است که بتواند مراجعان و محققان را راهنمایی کند.
 
تهرانی‌مقدم ادامه داد: تمامی کتاب‌های کتابخانه، انتخاب نادر ابراهیمی نبود؛ بلکه برخی از این کتاب‌ها توسط دوستان، آشنایان و هنرمندان به نادر ابراهیمی هدیه داده‌شده بود که همگی در کتابخانه‌ها موجود است.
 
وی با اشاره به اینکه در جمع‌آوری کتاب‌ها و انتقال آن‌ها، لحظات خوش و ناخوشی با نادر ابراهیمی تجربه کردم، اظهار کرد: خاطراتی که در کتاب‌ها جاخوش کرده‌بود، دوباره آشکار و نمایان شد و نادر، بخشی از بهترین و شیرین‌ترین خاطراتش را به هم‌میهنان عزیز و شریف خود تقدیم می‌کند.
 
تهرانی‌مقدم در پایان سخنانش گفت: نادر ابراهیمی مردم را خیلی دوست دارد و همیشه در شعرهایش می‌گفت: «من اگر وطنم را عاشقم، خاک‌پرستی نیست/ دوست‌داشتن قدم‌گاه مردمی است که سخت دوستشان دارم.»
 
نادر ابراهیمی نقطه عطف در تعالی ادب فارسی بود
محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در بخش دیگری از این مراسم، با بیان اینکه در عرصه گسترده هنر و ادبیات معاصر ایران، مردانی چون نادر ابراهیمی نادر و کمیاب هستند، گفت: مردانی چون نادر ابراهیمی نه تنها خود، نقطه عطف در تعالی ادب فارسی بودند؛ بلکه موجب گشایش دریچه‌های نو و شکوفایی استعدادهایی بی‌نظیر در هنر ایران زمین شده‌اند.
 
وی افزود: نادر قبل از آنکه یک هنرمند عالی‌مرتبه باشد، معلمی دانا، کوشا و دلسوز است و این را می‌توان در کلام، آثار و سخنان همنشینان، یاران و شاگردانش به‌وضوح دید. حُریت، استقلالِ کلامی و فکری، ایمان راسخ به خدا و حبُ‌الوطن در کنار شخصیت آموزگاری او، وجودی نادر را خلق می‌کند که هر انسان خردمندی در برابر او سر تعظیم و تکریم فرود خواهد آورد.
 
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با اشاره به اینکه همگان نادر ابراهیمی را نویسنده‌ای خردمند، متعهد، ژرف اندیش و انقلابی می‌دانند، اظهار کرد: در سال‌های پر شور نهضت اسلامی مردم ایران، از یک‌سو در عرصه مبارزات مردمی نقشی پررنگ داشت و از سوی دیگر به‌عنوان آموزگار، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان، تلاشی مجدانه برای تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس آموزه‌های انقلابی کرد.
 
وی ادامه داد: پیوند پدرانه با کودکان سرزمینش تا آخرین روزهای عمرش پایدار بود و تألیف نزدیک به 50  کتاب داستان کودک و چندین پژوهش بی‌نظیر در حوزه نگارش، تصویرگری و ادبیات کودک و نوجوان، نشان از اهتمام نادر ابراهیمی به این عرصه آینده‌ساز دارد.
 
حجازی با بیان اینکه چندین نسل نادر ابراهیمی را با شاهکارهایی چون «سه دیدار»، «آتش بدون دود»، «عاشقانه‌های آرام»، «شهری که دوستش می‌دارم» و «ابوالمشاغل» می‌شناسند، اظهار کرد:‌ این شاهکارها در کنار بیش از 40 تألیف و ترجمه دیگر؛ ژرفای اندیشه، وسعت دید و مجاهدتی عالمانه را از او به ما نشان می‌دهد.
 
حجازی بیان کرد: آنچه امروز به‌عنوان کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی برای عموم مردم گشایش خواهد یافت، مدلی جدید برای فعال‌سازی ظرفیت‌های کالبدی مراکز فرهنگی و هویت بخشی به این مراکز است. این روزها با توجه به شکل سکونت شهری، دیگر امکان تبدیل منازل چهره‌های ماندگار ایران به موزه و یا کتابخانه نیست و از سوی دیگر می‌بایست نمادهای هویت ملی را از گوشه موزه‌ها به عرصه‌های حضور مردم آورد.
 
وی با اشاره به اینکه منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به‌عنوان قلب فرهنگی و گردشگری پایتخت ایران میزبانی کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی را برعهده گرفته‌است، خاطرنشان کرد: در این مجموعه با ایجاد فضایی جدید و طراحی نوین با بهره‌مندی از نزدیک به 4000 کتاب موجود در کتابخانه شخصی نادر ابراهیمی، کتابخانه تخصص شعر و ادبیات احداث شده‌است.
 
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد عنوان کرد: از سوی دیگر ضمن بازسازی فضای اتاق آن نویسنده نامی، میراث علمی، ادبی، لوح‌های افتخار و جوایز ملی و بین المللی، دست نوشته‌های کتاب و تحقیقات، کتاب‌های حاشیه‌نویسی شده، فیلم‌ها و نسخ اول کتب ایشان به‌عنوان موزه در کنار کتابخانه گشایش خواهد یافت.
 
وی با بیان اینکه افتتاح این مرکز فرهنگی، آغازی برای توسعه چنین مجموعه هایی در مراکز فرهنگی، هنری، علمی و دانشگاهی کشور است، عنوان کرد: این اتفاق، شروع جریانی‌ در خانه شعر و ادبیات است تا بتواند با استفاده از ظرفیت‌آفرینی کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی؛ جریانی را که او در عرصه ادبیات ایجاد کرده است، ادامه دهد و این مجموعه محلی برای گردهمایی صاحبان قلم و شکل‌گیری رخدادهای ادبی و هنری در شهر تهران باشد.

جریان فکری نادر ابراهیمی باید ادامه‌دار باشد
مهدی رضازاده، رئیس خانه شعر و ادبیات تهران در ادامه این مراسم، با اشاره به فعالیت‌های خانه شعر و ادبیات گفت: خانه شعر و ادبیات تهران به عنوان اولین بخش در باغ تهران تأسیس شد و در این محدوده ۵۶۰هکتاری به‌عنوان قطب فرهنگی و گردشگری تهران ارائه خدمت می‌کند. یکی از بخش‌های مفهومی آن، باغ هنر تهران است و اولین جایی هم که در باغ هنر تهران تاسیس شد، خانه شعر و ادبیات بود.
 
وی ضمن اشاره به اینکه  این مکان به‌عنوان پاتوق فرهنگی برای ادب‌دوستان فعالیت می‌کند، افزود: یکی از اتفاقات مهمی که از روز اول در این مرکز رقم خورد، تاسیس یک مجموعه‌ای برای خانه شعر و ادبیات تحت عنوان کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی بود و آغاز آن هم از مصاحبه همسر زنده‌یاد ابراهیمی آغاز و باعث شد تا اتفاق جدیدی رقم بخورد و در این مرکز فرهنگی موزه یک هنرمند افتتاح شود تا یک مجموعه فرهنگی به‌وجود بیاید.
 
رضازاده با بیان اینکه افتتاح کتابخانه نادر ابراهیمی، ادامه جریان فرهنگی او در حوزه هنر و ادبیات است، عنوان کرد: تمامی وسایل و کتاب‌های این نویسنده ازجمله 4000 عنوان کتاب که به‌معنای ژرفای نگاه نادر ابراهیمی است را به این مکان منتقل کردیم و به‌جای اینکه موزه را در خانه او به‌وجود بیاوریم، توانستیم این مرکز فرهنگی را برای او به یک کتابخانه و موزه تبدیل کنیم تا جریانی که نادر ابراهیمی در حوزه هنر و ادبیات آغاز کرد، ادامه بدهیم.

وی در پایان بیان کرد: اینجا یک کتابخانه و یا یک موزه عادی نیست؛ بلکه قرار است در این مرکز، یک جریان فرهنگی برای تمامی مردم رقم بخورد.
 
راه نادر ابراهیمی باید ادامه‌دار باشد
محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با  اشاره به اینکه جایگاه نادر ابراهیمی در ادبیات هنوز هم پابرجاست گفت: آثار او پس از گذشت سال‌ها هنوز هم جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار است.
 
وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت نادر ابراهیمی اظهار کرد: نادر در نظر من، شخصیت آزاده‌ای داشت، شخصیت میهن‌پرستی که در آثار و زندگی شخصی‌اش به آن متعصب بود. او، نویسنده اخلاق‌مداری بود و به اصول اخلاقی خاصی پایبند بود.
 
مومنی‌شریف ادامه‌داد: همچنین، یک نویسنده مردمی و برای مردم بود و آنچه که خواست مردم بود، خواست او هم بود. نسبت به انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، پایبند بود و ارزش‌ها را مقدس می‌شمارد و ضمن اینکه برای این احترام به این ارزش‌ها، به جبهه رفت؛ کتاب‌های بسیاری هم در این‌باره نوشت.
 
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آزادگی و صداقت نادر ابراهیمی، ویژگی منحصربه‌فرد او بود، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم از اندیشه‌های نادر ابراهیمی بهره‌مند شویم و مسیر او را هموار بسازیم.
 
در پایان این مراسم، با حضور مسئولان و مهمانان حاضر در مراسم، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی افتتاح شد. 

در این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی قزلی، رییس بنیاد شعر و ادبیات داستانی؛ افشین اعلا، شاعر، نویسنده و فعال حوزه کودک؛ مرتضی امیری‌اسفندقه، رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه شعر و ادبیات و علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.

بخش اول گزارش این مراسم را اینجا بخوانید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط