پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
صالحی: اگر امام علی (ع) نبود تمدن قرن دوم و سوم هم نبود

کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی (ع) به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت ایشان در اصفهان برگزار و امروز پنجشنبه ۲۶ دیماه با نوید چاپ 18 کتاب درباره شخصیت پیشوای شیعیان جهان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در این آئین و مراسم تشییع شهدای سقوط هواپیمای اوکراینی به اصفهان آمده بود، در ابتدای این مراسم گفت: برای من توفیقی است که در کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی (ع) حضور دارم زیرا امام علی (ع) به عنوان همراه پیامبر اعظم (ص) اگر سال‌ها و قرن‌ها همه ملائک و انسان‌ها درباره وی بگویند نیز زمان کم می‌آورند.

سیدعباس صالحی افزود: از زاویه‌های فراوان می‌توان دریچه‌ای باز کرد و گوشه‌ای از نورانیت حضرت علی (ع) را دید، امام علی (ع) صدای فرهنگ انسانی نیز بود. جامعه فرهنگی چیزی است که در کلام علوی نمایان است، انسان‌ها در کره خاکی می‌توانند از معارف حضرت علی ‌(ع) بهره بگیرند و برگزاری چنین کنگره‌های علمی تنها بخش کوچکی از پاسداشت این شخصیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جرج جرداق نویسنده‌ی مسیحی کتاب «الامام علی صوت العدالت الانسانیه» تنها از یک منظر به وجود امیرالمومنین (ع) نگاه کرده است و ما نیازمند کتاب‌های نظیر این کتاب در ابعاد دیگر نیز هستیم؛ امام صدا و صوت جامعه فرهنگی هم بودند و انسان‌ها همواره می‌توانند از الصوت ثقافت الانسانیه امام علیه السلام بهره ببرند.

وی افزود: امام علی (ع) تلاش داشتند با بدعت‌های فرهنگ جاهلی مقابله و فرهنگ انسانی را به جای فرهنگ جاهلی تبلیغ و ترویج می‌کردند. فرهنگ انسانی که پیامبر (ص) آورد و امام علی (ع) تکثیر و ترویج کرد، مبتنی بر آگاهی و دانایی است اینکه فرمودند هیچ شرافتی با دانایی برابری نمی‌کند نشان از این مسئله است.

صالحی مبارزه با جهالت را راه مبارزه با آسیب‌های فردی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: دانایی گمشده مومن است و مومن شهر به شهر و کشور به کشور به دنبال دانایی و علم می‌گردد تا آن را پیدا کند و اگر امام علی (ع) نبود تمدن قرن دوم و سوم اتفاق نمی‌افتاد.

پیام رئیس جمهور به بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی(ع)
در ادامه این آئین پیام رئیس جمهور به کنگره قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است:

«اندیشه و سلوک عملی امام علی (ع) به ویژه در دوران تصدی در جامعه اسلامی حاوی نکات درس‌آموز بی‌شماری است که برای همه مسلمانان قابل استفاده است. این منبع غنی علمی حتی برای غیرمسلمان نیز قابل بهره برداری می‌باشد.
همه محققان علمی و دولتمردانی که در جستجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم هستند می‌توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگیرند و نیاز خود را تأمین کنند.
امروز که ما خود را شیعه و پیرو آن امام (ع) می‌دانیم دستان حیات بخش و تعالیم انسان ساز و آموزه‌های آن وصی بر حق رسول خدا باید سرلوحه تفکر و سرمشق عمل باشد. اگرچه ما هرگز توان دستیابی به کمالات او را نداریم، اما باید با پارسایی و مجاهدت و پاکدامنی و راستی این راه خطیر را بپیماییم. و چه به جاست که همه جامعه اسلامی با هر تفکر پس از این همه سال از شهادت مظلومانه‌اش و به پیشگاه مقدس او و مراد محبوب او خاتم الانبیا (ص) و در پیشگاه خداوند خالق علی و منت گذارنده به همه هستی به خلق او، عذر تقصیر بیاوریم که در شناخت او کوتاهی کردیم و غافل ماندیم و ندانستیم که اگر فاطمه و علی را از فرهنگ اسلام جدا کنیم سرمایه چندانی برای جامعه اسلامی باقی نخواهد ماند.
بازخوانی فرهنگ و اندیشه امام علی (ع) باید در جامعه با افقی گسترده صورت گیرد و برگزاری این کنگره می‌تواند گامی مؤثر در شناخت و در جهت معرفی آن انسان کامل در جامعه باشد و جامعه اسلامی را با فرهنگ علوی آشنا کند. از برگزار کنندگان این کنگره تشکر می‌کنم و برای همگان عزت و سلامتی مسئلت دارم‌.»
 
 
 
۹ ملیت مختلف درباره شخصیت امیرالمومنین نوشتند
دبیر علمی کنگره باز خوانی شخصیتی امیر المومنین (ع) نیر در این آئین اختتامیه گفت: ۱۰۸۲ اثر شامل مقالات، کتاب، ایان نامه، شعر و هنرهای تجسمی  به این کنگره ارسال شد.

حمدعلی اصفهانی این آثار را شامل ۴۷۵مقاله،۱۳۱ کتاب،۸۸پایان نامه،۳۰۵شعر و ۱۸۲ اثر هنری تجسمی عنوان. مرد که با موضوع نهج‌البلاغه، رابطه قرآن و حضرت امیر وشناخت شخصیت ایشان نوشته شده‌اند.

دبیر علمی کنگره ادامه داد:رویکرد این کنگره شناخت ابعاد شخصیتی حضرت علی در راستای علوم انسانی و حل مشکلات کنونی بشریت است. بیش از ۷ پیش نشست برای این کنگره برگزار شده و آثاری از ۹ملیت مختلف افغانستان، عراق، نیجریه، تونس، هنودوستان نیز به کنگره رسیده است.

رضایی اصفهانی با اشاره به بررسی ۳۶۰مقاله از مجموع مقالات عنوان کرد:۱۹۰ مقاله با ارزشیابی سخت گیرانه در کنگره پذیرفته شده است.۳۲مقاله به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی ترجمه می‌شود و ۱۹۰مقاله ب در ۱۴جلد کتاب چاپ شده است.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیر المومنین علی (ع) نیز در ادامه این آئین گفت:۱۸ عنوان کتاب از مجموعه مقالات کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیر المومنین علی (ع) گرد آوری شده است.

حسین رضازاده با اشاره به اهداف کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیر المومنین علی (ع) گفت:این کنگره با هدف مقابله با جنگ نرمی که علیه مکتب علمی راه انداخته اند، برگزار شده است.هدف مخالفان و دشمنان ما جدایی جامعه از تعالیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.

وی در پایان یادآور شد:امیدوارم با برگزاری چنین برنامه‌های علمی گامی کوچک در بازخوانی شخصیت‌های امیر المومنین و آشنایی با سیره آن حضرت، برداشته شود.

آئین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع)از روز گذشته در سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد.

این رویداد به مدت ۲ روز با هدف آشنا کردن مردم، جهان و ملت با معارف اهل بیت به ویژه حضرت علی (ع)دراصفهان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها